Bukefalos 28 år!

Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men TRE hektar mark, sorgligt! :(
En gård i grannkommunen som var till salu hade mark på tre hektar, en hektar betesmark, en hektar åkermark och en hektar skog. Gården marknadsfördes som perfekt för hästgård eller andra betesdjur och uppvärmningskostnaden var noll eftersom man var självförsörjande på ved till pannan. Jag tyckte att det lät som ganska lite mark till djuren och kan man verkligen avverka så mycket på en hektar skog (jag kan inte så mycket om skogsbruk)?
 
En gård i grannkommunen som var till salu hade mark på tre hektar, en hektar betesmark, en hektar åkermark och en hektar skog. Gården marknadsfördes som perfekt för hästgård eller andra betesdjur och uppvärmningskostnaden var noll eftersom man var självförsörjande på ved till pannan. Jag tyckte att det lät som ganska lite mark till djuren och kan man verkligen avverka så mycket på en hektar skog (jag kan inte så mycket om skogsbruk)?
Nej, det kan man inte. Det är antingen mäklare som inte kan ett skit, eller mäklare som hoppas locka köpare som inte kan ett skit. Även om man har egen skog som räcker till att värma på sikt, så är det stora omkostnader för skogsvård och arbete att ta ut/klyva/torka veden. Gratis? Dumheter!
 
Oj vad fint!

Men jag fattar inte varför de kallar det för townhouse? Det ser det ju verkligen inte ut att vara, av bilderna att döma. För mig ser det bara ut att vara en lägenhet i bottenplan med egen ingång, ett townhouse är ju något helt annat! :confused: Eller är det min definition av townhouse som är fel? :nailbiting:

Också första gången jag ser en intervju med en granne som del av annonsen, men alla sätt är bra utom de dåliga antar jag :D
 
Oj vad fint!

Men jag fattar inte varför de kallar det för townhouse? Det ser det ju verkligen inte ut att vara, av bilderna att döma. För mig ser det bara ut att vara en lägenhet i bottenplan med egen ingång, ett townhouse är ju något helt annat! :confused: Eller är det min definition av townhouse som är fel? :nailbiting:

Också första gången jag ser en intervju med en granne som del av annonsen, men alla sätt är bra utom de dåliga antar jag :D
Townhouse verkar vara något nytt påfund här i Sverige, tror de missat vad det faktiskt betyder, men att man kommit fram till att "åh, townhouse verkar vara ett bra uttryck", lite på samma sätt som att man kallar ettor med väldigt stort kök för tvåor idag (se annan tråd).

Tillägg: det byggs "townhouse" ett stenkast från där jag bor, men där jag skulle snarare säga att det snarare är "vanliga" radhus (om än svindyra).
 
Oj vad fint!

Men jag fattar inte varför de kallar det för townhouse? Det ser det ju verkligen inte ut att vara, av bilderna att döma. För mig ser det bara ut att vara en lägenhet i bottenplan med egen ingång, ett townhouse är ju något helt annat! :confused: Eller är det min definition av townhouse som är fel? :nailbiting:

Också första gången jag ser en intervju med en granne som del av annonsen, men alla sätt är bra utom de dåliga antar jag :D
Jag tänkte detsamma :D
 
Townhouse verkar vara något nytt påfund här i Sverige, tror de missat vad det faktiskt betyder, men att man kommit fram till att "åh, townhouse verkar vara ett bra uttryck", lite på samma sätt som att man kallar ettor med väldigt stort kök för tvåor idag (se annan tråd).

Tillägg: det byggs "townhouse" ett stenkast från där jag bor, men där jag skulle snarare säga att det snarare är "vanliga" radhus (om än svindyra).
Ja, det låter verkligen som något man slänger sig med för att få det att låta lite häftigt och speciellt. Konstigt dock att de kommer undan med det, åtminstone i fallet ovan är det ju så pinsamt tydligt att det inte är ens i närheten av vad ett townhouse faktiskt är!
 

Men bläää vad äckligt, det är ju smuts överallt, och ev mögel? Har det bott femtio hundar där eller? Hur blir el-uttagen ens så smutsiga, och varför har inte mäklaren städat?

Skulle ju kunna säljas mycket dyrare med en rejäl städning och måla om väggarna...

Känns som sabotage nästan. Kanske nån som hyrt och inte fick fortsätta hyra stället.
Ser ju även hur de förstört ytskiktet vid toaletten.
Det säljs av ett dödsbo och detta är från besiktningsprotokollet

”Allmänt: Vattenskada har skett i huset, orsak är okänd men härstammar sannolikt från installationsutrymme. Mikrobiell påväxt och förhöjda fuktindikationer förekommer i väggar även i intilliggande utrymmen. Trasiga/svällda golv och förhöjda fuktindikationer förekommer även i intilliggande utrymmen. Skadornas omfattning bör fastställas och åtgärdas i erforderlig omfattning.
Spår efter möss/råttor noterades i huset. Huset är i behov av grovrengöring/ytskiktsrenovering.”

Kan inte tolka det på annat sätt än att det bott en människa där som inte haft det så enkelt med att ta hand om varken hus, hem eller sig själv. Finns säkert en anledning till att det är tömt på lösöre innan försäljning…
 
Instämmer. Jag är inget fan av att ett nyköpt hus ska ytrenoveras bara för att det inte exakt stämmer in på ens preferenser. Resursslöseri. Men här, alltså, utan totalrenovering och efter en veckas boende, dax för långvarigt terapi.

För mig räcker det att titta på bilderna så behöver jag terapi... eller några rejäla glas vin för att försöka supa bort eländet :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 624
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp