Spännande och intressanta hus till salu, del 2

Inga konstigheter egentligen med detta hus... Lite fix och så...
MEN toaletten på övervåningen ? Hur klarar man av den ?
Jag mår bra (inga direkt fysiska eller psykiska fel, äter inga konstiga medeciner)
JAG tror inte jag skulle klara av att sitta på den alls....

https://www.hemnet.se/bostad/villa-...ks-kommun-prastgardsvagen-14-19517755#gallery
Tycker det ser allmänt rätt skabbigt, inget jag tror jag skulle åka och titta på trots det låga priset. 😒
 
Inga konstigheter egentligen med detta hus... Lite fix och så...
MEN toaletten på övervåningen ? Hur klarar man av den ?
Jag mår bra (inga direkt fysiska eller psykiska fel, äter inga konstiga medeciner)
JAG tror inte jag skulle klara av att sitta på den alls....

https://www.hemnet.se/bostad/villa-...ks-kommun-prastgardsvagen-14-19517755#gallery
Huu…hela huset gav mig ångest. Så otroligt tråkigt innefrån och ut. Där hjälper inga tapeter eller renoveringar i världen för att det ska tilltala mig.
 
Inga konstigheter egentligen med detta hus... Lite fix och så...
MEN toaletten på övervåningen ? Hur klarar man av den ?
Jag mår bra (inga direkt fysiska eller psykiska fel, äter inga konstiga medeciner)
JAG tror inte jag skulle klara av att sitta på den alls....

https://www.hemnet.se/bostad/villa-...ks-kommun-prastgardsvagen-14-19517755#gallery
Undrar varför det är vatten i poolen? Går väl inte att använda så här års såg inte så fräsch ut heller :(
 
Inget konstigt alls, det är kanske dyrt att fylla eller inte tillåtet så man tömmer inte utan chockklorerar och städar till våren, men den borde varit täckt. Spelar ingen roll heller, den räknas inte som inventarie.
Missade poolen och spinner vidare på ditt inlägg,

Trodde det var lag på att en pool måste vara skyddad, täckt/inhängnad, mtp drukningsrisken?
 
Vet inte om det gäller så här små ovangjordspooler som står i var och varannan trädgård och som bara är tillfälliga och inte fasta installationer?
Jag måste erkänna att jag inte förstår det här riktigt. Enligt boverket behövs det inte, men enligt ordningslagen är man ändå skyldig att ha det - eller???

Boverkets byggregler gäller endast för fasta pooler och bassänger på tomtmark, inte lösa pooler. Ansvaret för att uppfylla kraven vilar på fastighetsägaren. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvarar för att bestämmelserna i lagen uppfylls.

Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:

  • Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
  • En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.
 
Va! Måste man ha staket runt sin pool?
Så tramsigt. Så om jag skulle vilja bygga en pool så måste jag ha ett staket fast vi bara är två vuxna i hushållet? Ungar drunknar nog lättare både i forsen och dammen några hundra meter bort.
Det räcker att du har staket kring trädgården.
 
Det räcker att du har staket kring trädgården.
Tur vi aldrig ska bygga pool då för vi bor på ett berg. Galet oregelbunden marknivå och 100% sten. Det skulle kosta mer än poolen :p
Men jag tycker det är tramsigt. Det borde vara upp till var och en om man vill ha tomten barnsäkrad eller inte när man inte ens har barn. Vi har liksom inga barn under 14 ens i umgängeskretsen.
 
Tur vi aldrig ska bygga pool då för vi bor på ett berg. Galet oregelbunden marknivå och 100% sten. Det skulle kosta mer än poolen :p
Men jag tycker det är tramsigt. Det borde vara upp till var och en om man vill ha tomten barnsäkrad eller inte när man inte ens har barn. Vi har liksom inga barn under 14 ens i umgängeskretsen.

Men en jacuzzi som var och varannan person har går bra utan staket? De brukar iofs alltid vara övertäckta när de inte används 😅
Det går ju som sagt att täcka också, så gör många. Antingen med duk eller med tak man drar över. Då minskar man ju mängden skräp i vattnet också.
 
Jag tycker nog ändå tycka det kan vara vettigt att man ska säkra sin pool på något sätt så att inget/ingen kan ramla ner i den. Kan ju vara allt möjligt som ramlar ner i den, ett barn, grannens katt eller en utrotningshotad igelkott. En pool väljer man att installera och sätta upp i trädgården och då är det i mina ögon rimligt att man tar ansvar för den också. Är svårare att säkra en damm eller en flod som finns ute i naturen, känns inte lika rimligt att en markägare ska ansvara för att hägna in sådant. Men det kanske finns någon föreskrift för ansvar av vatten på ens mark. Tänker mer i form av skyltar och liknande som tex "bad sker på egen risk" eller liknande?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp