Bukefalos 28 år!

Spännande reservationspåföring av försäkringsbolag

Tänk på att få bort reservationen innan hästen fyller 15 (eller är det 16), annars blir du aldrig av med den.
 
Vilket bolag har du?
Jag bytte från begränsad till full vet vård. Jag uppgav att hästen haft problem med en tand och frågade specifikt om försäkringen då täcker tandrelaterade problem i framtiden. Fick till svar att reservationen endast gäller den ena tanden han har haft problem med, sker det samma med en annan tand så täcker försäkringen. Det har jag fått svar på skriftligt.

Så att sätta reservation på "hudproblem" pga att din häst haft ringorm låter väldigt girigt!
 
@Centaur jag tror Alexandra har samma bolag som jag själv och jag har som sagt aldrig någonsin rapporterat in skador som inte bolaget är berörda av /där FB har något med saken att göra/behöver involveras , alternativt under karenstid . De vill uttryckligen inte ha rapportering av minsta grej enligt egen utsago utan bara när det är relevant dvs det handlar om försäkringsfall där man åberopar försäkringen .

Ang "girigt" så nej det tycker jag inte ?snarare är det praxis och i de otaliga noggranna jämförelser ang villkor hos de olika bolagen som publiceras regelbundet medialt så skiljer det sig näst intill inget alls rent förhållningsmässigt bolagen emellan .

Man får lätt reservation och oftast innefattar då reservationen saker generellt som i ordalag " hudproblem" eller vid skada på ett öga "ögonproblem" på sagda öga . Osv osv .
För mig är det inget konstigt att man får en reservation runt "hudproblem" om man rapporterar in "Ringorm" . Det är sällan man skickar in provtagningar med fastställd analys direkt till FB tex ;)

Självklart blir utifrån hur försäkringsbolag fungerar och deras intresse av att finnas , blir det en reservation inte sällan utifrån sagda . Det viktiga i kråksången är väl att reservationer i många fall går att häva med en ombesiktning vilket ju gäller i TS fall , så utifrån det blir ju tråden rätt irrelevant i fråga om problematisering av en situation .

Ang din enstaka tand så låter det snarare otraditionellt men kan säkert ha att göra med att du tecknade full veterinärvård från att ha haft begränsad . Premien för full skiljer sig ju relevant och självklart vill FB ha in pengar så gjorde kanske riskbedömning utifrån det . Som sagt från många i tråden : FB handlar om risk kapital och det måste ju kunden förstå och att utifrån det kunna inse att det är just så de fungerar .
 
Senast ändrad:
Så ett kolikanfall under karensen (som bolaget får reda på då men vi låtsas för diskussionens skull att alla är ärliga) ger en livslång karens för kolik och komplikationer? Shit, det kan jag tycka är ruskigt hårt i så fall! Att sätta en 6- eller 12-mån karens borde väl kunna sortera ut "riskindividerna" från de individer som åt något olämpligt eller fick en fis på tvären?

Men då är reservationerna striktare under karensen än under en vanlig förändring. Tex när jag höjde försäkringen på min ponny så fick han - helt väntat - reservation på höjningsdelen för magtarmsjukdomar. Han var behandlad för magsår innan. Jag hade eg förväntat mig en livslång reservation - men 12 månader och sen omprövningsbar om inte behandlats för eller haft symptom på magtarmbesvär.

Så om en kolik under karensen troligen ger livslång reservation är de hårdare där.

Nästa gång ska jag verkligen dubbelkolla att det inte blivit något glapp i försäkringen - tänk om hon fått kolik av foderbytet och så hade man stått där med en försäkring sen som man kan glömma helt vad gäller kolik. Något som ju kan dra iväg fasansfullt i kostnad och där man verkligen vill ha försäkrat...

B fick 12 månader karens på kolik när jag tecknade seniorförsäkringen hos Agria.
 
Tänk på att få bort reservationen innan hästen fyller 15 (eller är det 16), annars blir du aldrig av med den.

Tack, nu har jag ju tänkt ta bort den så fort det går, vilket jag antar är när all päls växt ut och man inte ser några spår av det längre? Men bra påpekande, kan ju bli trist tycka "äh tar det sen" och så "ojdå..."

Vilket bolag har du?
Jag bytte från begränsad till full vet vård. Jag uppgav att hästen haft problem med en tand och frågade specifikt om försäkringen då täcker tandrelaterade problem i framtiden. Fick till svar att reservationen endast gäller den ena tanden han har haft problem med, sker det samma med en annan tand så täcker försäkringen. Det har jag fått svar på skriftligt.

Så att sätta reservation på "hudproblem" pga att din häst haft ringorm låter väldigt girigt!

Agria. Vet dock inte om det är någon skillnad mot hur något annat bolag skulle ha gjort. Men de verkar ju i princip själva eg tycka det är "att ta i" eftersom de låter mig hävda den utan tidsbegränsning (dvs jag kan teoretiskt ta bort den imorgon, behöver inte vänta X tid) och jag kan häva med ombudsbesiktning: De sa ju själv att "det här innebär ju ingen framtida risk eller riskökning".

B fick 12 månader karens på kolik när jag tecknade seniorförsäkringen hos Agria.

Ja, när jag höjde Ws försäkring (hos IF) fick han 12 månader för magtarmproblem iom magsåret. Och räckte med djurägarförsäkran ang att hästen inte behandlats för eller visat symptom på magtarmsjukdom för att häva (kan kanske vara svårt få ett vetintyg på sånt, men de kunde krävt t ex en gastroskopi för att häva t ex). Så om de skulle som det påstods sätta livslång karens på kolik som inte kan hävdas om hästen har ett kolikanfall under karensen känns det jävligt hårt.
 
@Alexandra_W kan det ha att göra med hur mycket skador /sjukdomar du haft på så mycket olika hästar och har nyttjat skadeförsäkringar allmänt ? FB byter ju info om detta och du har ju haft otroligt mycket med alla hästar du haft genom åren ?

Jag trodde du hade Folksam ?
Om byten av FB sker - allmänt - så blir ju kollerna extra ibland , det är ju så FB funkar ....

Låter lustigt att du kan ta bort en reservation dagen efter typ ? Det måste du ha missförstått ?
 
@Alexandra_W kan det ha att göra med hur mycket skador /sjukdomar du haft på så mycket olika hästar och har nyttjat skadeförsäkringar allmänt ? FB byter ju info om detta och du har ju haft otroligt mycket med alla hästar du haft genom åren ?

Jag trodde du hade Folksam ?
Om byten av FB sker - allmänt - så blir ju kollerna extra ibland , det är ju så FB funkar ....

Låter lustigt att du kan ta bort en reservation dagen efter typ ? Det måste du ha missförstått ?

Nej det har enligt bolaget med att göra att de alltid sätter reservationer om något händer inom karensen.

Och nej jag har inte missförstått. Reservationen kan tas bort med veterinärintyg eller ombudsbesiktning. Det finns ingen tidsgräns, alltså inget "tidigast om X månader". Skaderegleraren påpekade det med, att de har inte satt någon tidsgräns utan jag kan ta bort reservationen så fort hon är frisk/symptomfri. Därav att jag skrev "teoretiskt ta bort imorgon" för än har ju inte all päls växt tillbaka helt (och jag antar att det krävs för att det ska kunna skrivas ett intyg). Men hade den varit helt utväxt idag kunde jag tagit bort reservationen imorgon.

Om Agria hade någon åsikt som mig som kund så hade de knappast försäkrat in hästen. Men som sagt, enligt dem själva så sätter de alltid reservation om något händer under karensen.
 
Ja alla FB sätter reservation som sagt och karensen gäller . Jag förstår verkligen inte vad problemet är ? :(
 
Ja alla FB sätter reservation som sagt och karensen gäller . Jag förstår verkligen inte vad problemet är ? :(

Nej jag har noterat det. Men tidigare svar var svar på frågorna du ställde, det var du själv som frågade om de satte reservation pga tidigare skadehistorik. Varför du frågade kan man ju undra med ledning av det ovan, men sak samma.
 
Vilket bolag har du?
Jag bytte från begränsad till full vet vård. Jag uppgav att hästen haft problem med en tand och frågade specifikt om försäkringen då täcker tandrelaterade problem i framtiden. Fick till svar att reservationen endast gäller den ena tanden han har haft problem med, sker det samma med en annan tand så täcker försäkringen. Det har jag fått svar på skriftligt.

Så att sätta reservation på "hudproblem" pga att din häst haft ringorm låter väldigt girigt!
Är det konstigt? Det enda som behövs för att slippa reservationen är en friskförklaring. Givetvis måste man visa att hästen är sjuk om det visat sig att den har en hudåkomma. Eller hur tänker du? Att man ska ta för givet att hästen blir frisk och utan följdproblem?
 
Ja, när jag höjde Ws försäkring (hos IF) fick han 12 månader för magtarmproblem iom magsåret. Och räckte med djurägarförsäkran ang att hästen inte behandlats för eller visat symptom på magtarmsjukdom för att häva (kan kanske vara svårt få ett vetintyg på sånt, men de kunde krävt t ex en gastroskopi för att häva t ex). Så om de skulle som det påstods sätta livslång karens på kolik som inte kan hävdas om hästen har ett kolikanfall under karensen känns det jävligt hårt.
Varför är det hårt att man inte får höja försäkringen utan att påvisa att hästen inte längre har problem närvden tifigare haft det? Det är snarare en naturlig följd, så det funkar. Försäkringsbolag är ingen välgörenhetsinrättning avsedd att täcka upp för ägare även där bförsäkring saknas, ännu inte gäller.Det är snarare generöst att ge dig en chans.
 
Varför är det hårt att man inte får höja försäkringen utan att påvisa att hästen inte längre har problem närvden tifigare haft det? Det är snarare en naturlig följd, så det funkar. Försäkringsbolag är ingen välgörenhetsinrättning avsedd att täcka upp för ägare även där bförsäkring saknas, ännu inte gäller.Det är snarare generöst att ge dig en chans.

Nej det som jag ansåg var hårt var det någon påstod att om en häst skulle få kolik under karenstiden så ger det i alla bolag en livstidsreservation för kolik utan möjlighet till hävning. Det anser jag hårt eftersom det är - om det stämmer - hårdare regler än de använder vid nyförsäkring av tidigare oförsäkrad häst med kolikhistoria (lil-sis exempel, 12 mån reservation sen hävningsbar) eller vid höjning/utökning av befintlig försäkring (reservation 12 mån hävningsbar sen) för häst som behandlats för magproblem.

Men jag har ingen aning om påståendet stämmer, gör det det så är det en markant hårdare bedömning än annars.
 
KL
Nu blir jag fundersam (har inte läst allt finstilt) men anmäler ni alla skador/sjukdomar till era bolag? Det gör inte jag så länge kostnaden ligger under självrisken (och jag har ganska hög självrisk). Ska man anmäla allt oavsett?
 
KL
Nu blir jag fundersam (har inte läst allt finstilt) men anmäler ni alla skador/sjukdomar till era bolag? Det gör inte jag så länge kostnaden ligger under självrisken (och jag har ganska hög självrisk). Ska man anmäla allt oavsett?

Absolut inte! Jag använder inte alltid försäkringen även om jag tjänar på det heller (har 5000:- i självrisk på alla).
 
KL
Nu blir jag fundersam (har inte läst allt finstilt) men anmäler ni alla skador/sjukdomar till era bolag? Det gör inte jag så länge kostnaden ligger under självrisken (och jag har ganska hög självrisk). Ska man anmäla allt oavsett?

Nej bara när det blir belopp som det är mening att använda försäkringen till.
 

Liknande trådar

H
Hästmänniskan En kompis till mig förlorade sin häst för ett tag sedan! Och anledningen till att hon fick ta bort sin häst var pga av att...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 151
Senast: Piraja
·
Hästmänniskan Vet inte om detta ligger på rätt ställe, moderator får gärna tipsa om bättre plats att lägga den på om den ligger fel =) Några...
Svar
7
· Visningar
1 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp