Spänd människa ger spänd häst

E

evaliz

Har problem med allmänna stressymtom som bl a har med mitt arbete att göra. Tyvärr har det smittat av sig i mitt ridande. Min vanligtvis snälla häst skenade när jag var ute och red barbacka - visserligen hade jag ridit en annan väg än ridkompisen som han ville tillbaka till när jag vände och visserligen gick allt bra. Men jag blev ordentligt rädd. Red häromdagen en ny häst som skulle vara supercool men han blev spänd, antingen av att min hund var med eller för att jag var nervös. Mitt självförtroende är nu i botten.

Någon som har ett gott råd att komma över sin rädsla för att hästar ska sticka?

Sv: Spänd människa ger spänd häst

Rid inte barbacka utan använd en mockasadel och sätt dit ett handtag som du kan ta tag i om du blir osäker.Du blir mycket tryggare då,och då spänner du dig inte på samma sätt.Det är inget roligt att vara rädd när man rider utan det ska vara kul.Hoppas det går bra i fortsättningen!

Det är bara att inse; stress och häst går inte ihop. Kan du, så försök att varva ner INNAN du går in i stallet, och ta tiden för dig och hästen.

Går det inte att varva ner så kommer ridning och hantering att påverkas. Kanske är det då bättre att pyssla och promenera, för du och din kropp kommer ju inte att funka för ridning så där jättebra.

Det blir ju lite fel när du i ridningen kräver hästens närvaro, uppmärksamhet och lydnad – och själv inte ens kan befinna dig i nuet. Där är det konflikt, och hästen svarar ju egentligen på det du säger.

Jag tolkar ditt inlägg som två frågor, svarar på dem som två :) :

Skenrädsla:
Svårt att ge generella råd, de du redan fått är bra. Om jag förstått det rätt så ska din häst bara skrittas pga senskada (såg din andra tråd). Om hästen varit igång hade mitt tips varit att rida mycket för tränare och att hålla dig mycket på ridbanan tills du känner dig säker där, och sedan succesivt utöka till att skritta ut, prova att trava osv.

Kanske kan du prova att rida andra hästar, t.ex. rida på ridskola under våren? Ridskolehästar är (om inte ridskolan är riktigt dålig) inköpta pga sitt goda temeperament och är vana med osäkra och nya ryttare. När du upptäcker att du klarar av flera olika nya hästar tror jag att din självförtroende ökar. Det är lätt hänt om man inte rider så mycket (om din häst varit konvalecent??) att man tappar självförtroendet när sådant här händer.

Annars håller jag med ovanstående talare, försök skaffa en sadel eller barbackagjord så du kan hålla dig kvar om något händer. Som du beskriver det i den andra tråden så är det dessutom viktigt att hästen bara skrittar, dvs att du måste få stopp på hästen om något händer. Nu kommer jag tipsa om något jag egentligen inte tycker om, men som jag i det här fallet kan se som en sista utväg - ett skarpare bett. Detta under förutsättning att du skrittar på långa tyglar och använder det med måtta och mjuk hand, och har lite extra att säga till om ifall hästen drar. Osäkert om ett skarpare bett får stopp på hästen, det beror på varför den drar (panik - inget bett i världen stoppar, bara pigg och busig - kanske hjälper det med lite skarpare tillsägelse med ett skarpare bett??). Men kanske kan det få dig att känna dig tryggare i det här läget, och sedan byter du tillbaka till vanligt bett igen när hästen blir bättre och du säkrare.

Det låter ju som din häst är väldigt levnadsglad nu när den börjar bli igångsatt igen, den vill att ni ska ha roligt tillsammans och tycker det är kul med dig på ryggen igen.

Allmän stress:
Angående generella stressymtom så skulle jag tipsa om avspänningsband. Det beror iof på vilken typ av stress du har, om man mår dåligt psykiskt kan man må dåligt av att bli avspänd pga att spänningen är kroppens försvar mot jobbiga minnen och tankar. Men om det är spänningen och stressen i sig som är det enda problemet är avspänning jättebra. Om man är ovan vid avspänningsövningar kan det kännas konstigt och kanske till och med obehagligt de första gångerna, men ge det några chanser! Om du börjar känna obehag (yrsel, illamående, panikkänslor, vill börja gråta eller annat) så ska du avbryta! Försök igen efter någon dag eller två. Försök att ge det iallafall fem gånger, om du inte känner att du börjar må riktigt dåligt av dem. Om du gör det så är troligtvis problemen mer djupgående och det kan vara idé att söka samtalskontakt.

En annan angreppsvinkel är att ta tag i stressen på jobbet. Vänd dig till din chef, eller din chefs chef (om du inte är egen *ler*). Allting du gör på jobbet är i slutänden din chefs ansvar och inte ditt. Ditt jobb är att prestera så mycket du klarar av utan att det påverkar ditt privatliv i form av stress, dåligt samvete eller liknande. Om ditt jobb börjar göra det så är det din chefs ansvar att fördela om arbetsbördan, det finns alltid någon som kan göra lite mer i en arbetsgrupp (kom ihåg att det oftast är den som säger sig ha för mycket som gör minst, de som jobbar mest är oftast de som tiger, lider och stretar på). Om din chef är dålig är det inget försvar, vänd dig då till din chefs chef, för det är deras jobb att se till att jobbet flyter. Eller så låter du helt enkelt bli att göra det du inte hinner, så märker din chef att det är för lite folk som jobbar med dessa arbetsuppgifter. Hmmm, det jag skrivit ovan är kanske inte alls applicerbart på din arbetssituation, jag utgick ifrån de fall jag brukar få höra om i min omgivning.

Försök att hitta balansen i ditt liv, fråga dig själv vad det är du vill göra och vad som är viktigast för dig. Prioritera bort det andra utan dåligt samvete. Säg nej för att kunna säga ja till det som är viktigt och på det sättet kunna utföra de sakerna med större engagemang, mer kvalité och större uthållighet.

Lycka till!

Försök att stänga av allt när du kommer till stallet.sadla , tränsa , lungt. andas lungt när du rider . Hästen blir lugn ifall du e det. Precis som du sa;)

Tack för svar. Det är väl så att man egentligen vet vad man bör göra, men att jag vid tillfället när jag skrev kände mig så i botten vad gäller självförtroendet. Ridningen är vanligtvis det som ger mig avkoppling från stressen och hästarna min stora glädje.
Jo det är riktigt att det var min häst med senskada som stack. Han är under igångsättning nu, det var för att vi skulle ta en lugn skrittur som jag red barbacka (nu har jag sadel eller hjord även då).

Han är väldigt sugen på att komma igång och har väl lite extra bus i kroppen. Tack och lov så klarade senan den långa skenturen.

Det som knäckte självförtroendet var att jag red en annan häst och kände att han hade lite tendenser att vilja dra att jag blir spänd och rädd - vilket lätt resulterar i stum hand, lite framåtlutad sits, och att jag kniper mig fast. Vilket är ett bra sätt att även få en lugn häst att dra.
Jag har tidigare tyckt om (och tycker om) hästar med fart i och njutit av snabba galopper och varit i samspel med hästen.
Men nu känner jag att min reptilhjärna sänder ut fara signaler.

Jag försöker komma ifrån problemet med mental träning; att se hur jag lyckas i min ridning. Dessutom rider jag lektioner.

Jobbet är nog en svårare nöt att knäcka - jag vill helst inte gå tillbaka efter julledigheten.

Gott nytt år!

Du kan inte testa att bara pyssla om hästen ett tag? Iaf jag blir hur lugn som helst bara av att jobba hästen från marken, borsta den, promenera med den? Jag har ramlat av ett antal ggr (för att inte tala om alla skenturer i början av min "ryttarkarriär"!!:P) sen jag fick min första lilla shettis när jag vara 4, men jag har lustigt nog aldrig blivit rädd eller råkat ut för någon allvarligare skada förutom en ordentlig hjärnskakning somras.

Sen "umgås" jag otroligt mycket med min häst, flera timmar varje dag, jag borstar, myser, promenerar, jobbar från marken, fikar i utanför boxen och i hagen, och bara tittar på hur han beter sig i hagen. Ridningen är bara en liten del av den dagliga hanteringen med hästarna, och jag tror att det är en av anledningarna att jag är avspänd och orädd på hästryggen även om jag ramlar av oftare än vad som borde vara nyttigt under min och pållens barbackaturer i skogarna.:) En bra kontakt från marken ger en tryggare kontakt på hästryggen, tror iaf jag. :D

:bump: Hej, jag har ridit sen jag var ca 7 år - är 18 nu, 19 i mars... Under denna tid har jag åkt av miljontals gånger, jag har blivit inkastad i hinder, nerrampad, både i sadel och barbacka, nu är min rädsla för att åka av ganska stor som du säkert förstår, och just nu är jag fodervärd på en otroligt genomsnäll varmblodsvalack, men han är otroligt stark vilket gör mig lite smårädd men, han är i alla fall väldigt stressad av sig, det kan delvis bero på mig då jag är väldigt spänfd, tar studenten nu i vår så de tär mycket press från skola+familj. Men jag brukar massera min häst innan ridturen ibland och även själv lyssna på avlasppningsmusik i mobil/mp3 och det hjälper otroligt mycket faktiskt:) så pröva det:) Min häst är också precis igångsatt fasst efter en ryggskada+hälta så han är dubbelt så pigg och dubbelt så stark, men som sagt jag är inte så orolig ändå eftersom att han är genomsnäll!:):banana: :bump:

Lycka till:)

MVH Nettan

håll dig hemma och rid, har du ingen volt så kan man rida slalom mellan träden..mkt bra träning

ha sadel, och när du rider barbacka så ha ett grimmskaaft runt hästens hals, effektivare än vad jag trodde:p

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 556
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
7 049
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 459
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 389
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II