Spånhantering?

RostKaptenen

Trådstartare
Vi ska flytta och funderar på hur vi ska lösa detta med spånhanteringen. Hos mina föräldrar har vi alltid kört till en såg och hämtat spån i sopsäckar/betforsäckar osv. Vi har då använt kutterspån vilket inte blir så tungt. Det har bara varit att fylla säckarna och stuva in i hästtransporten.

Min kille kör timmerbil, vi har därför fri tillgång till spån på sågen där han jobbar. I förra stallet hade vi uteboxar där vi kunde förvara spånet. Så då körde vi till sågen med hästsläpet, backade upp nära spånhögen och började skyffla. Sen var det bara att backa intill uteboxen och skyffla igen. Då använde vi råspån, det är betydligt tyngre. (Vi skyfflade nog rätt många ton spån:angel:)

Där vi nu ska ha hästen finns inget direkt bra ställe att förvara spånet. Det finns en stor lada men där förvaras även höet. Att ha råspånet på säckar känns inte riktigt hållbart då det är så pass tungt, plastsäckar skulle bara gå sönder. Har funderat på att ha någon slags kärra att förvara det i, det smidigast vore ju om man hade en kärra med avtagbart tak. Då är det bara att ta en lastare på sågen och hälla i, så att säga. Vilket skulle spara våra stackars ryggar. Dock verkar det vara svårt att få tag på någon slags kärra till ett vettigt pris...

Så hur gör ni? Finns det några större hållbara säckar eller liknande som man kan använda? Tips på kärror som kan fungera?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: Spånhantering?

Det finns säckar som är av samma sorts material som lättviktspresseningar är sydda av. De är väldigt hållbara. Dom finns också som mindre storsäckar som är perfekta att borsta in löshalm och liknande i.

Vi har en sån där liten storsäck som är ca 120 x 120 x 120 cm... rymmer massor och ändå liten nog att remma fast på tex en säckakärra.

Borde väl säljas genom såna postorderföretag som säljer till lantbruket och ev på Granngården eller lokalföreningen också.
 
Sv: Spånhantering?

Ja men sådana har jag sett! Vi hade dem i ett stall där jag jobbade:) Men vad sjutton heter/kallas de? Det blir så svårt att leta när man inte vet vad man letar efter:confused::D
 
Sv: Spånhantering?

Eller så skaffar du dig en gammal släpvagn, bygger upp lämmarna och drar en presenning över..
 
Sv: Spånhantering?

Vår såg har liksom ett sågspånsutblåsningsrör som leder in i en gammal vagn ( tänk gammal hästtransport) Vi har två styck så en står, så att säga, på laddning när den andra står hemma på tömning. Så man kör bara och byter med jämna mellanrum.
 
Sv: Spånhantering?

Eller så skaffar du dig en gammal släpvagn, bygger upp lämmarna och drar en presenning över..

De vagnar jag har kikat på var lite väl dyra, även enklare äldre modeller. Men om man letar lite så kan man säkert hitta något! Det kommer definitivt att vara ett alternativ längre fram. Det lilla problemet är att vi flyttar in nästa vecka och måste då fixa spån ganska omgående.
 
Sv: Spånhantering?

Vår såg har liksom ett sågspånsutblåsningsrör som leder in i en gammal vagn ( tänk gammal hästtransport) Vi har två styck så en står, så att säga, på laddning när den andra står hemma på tömning. Så man kör bara och byter med jämna mellanrum.

Det låter smart! Dock ser det inte ut så på någon av sågarna vi hämtar från nu... Det blåser direkt ut i en stor lada. Dessutom är det en (eller alla 3) väldigt aktiva sågar. Så det är väldigt mycket folk och maskiner i rörelse hela tiden. Men man kanske kan smyga in en vagn i något hörn någonstans och led ett litet rör dit?;) Om man frågar snällt:D

Vill gärna höra från fler!:laugh:
 
Sv: Spånhantering?

Jag har mitt råspån i ikeapåsar, skulle inte kunna ha i större säckar för då skulle jag inte orka flytta dem :o. Men funkar ju kanske inte om ni har långt att åka och hämta och använder mkt spån.
 
Sv: Spånhantering?

Köp Big Bag och förvara i, finns bl a på Krauta i olika storlekar.
 
Sv: Spånhantering?

Det är faktiskt något som skulle kunna fungera! Så enkelt ju, jag som har ikeapåsar till allt annars:angel:

Jag brukar ha bädd med råspån, då går det inte åt så mycket när man väl har fått en bra bädd. Den stora nackdelen är ju att det är tungt att flytta men det ligger bra i boxen till skillnad från kutterspånet som mest flyger runt.
 
Sv: Spånhantering?

BYGGSÄCKAR !!!! haha. :D det använder jag och min kille till det mesta. (han kör lastbil) dom är kanon. Finns i 1,2 kubik osv.. :) dom skall vi antagligen också hämta spån i.
 
Sv: Spånhantering?

Haha var det så enkelt?!:D Ja då har jag ju ett ord att använda iaf när jag ska in och fråga i affärerna!

Har sett framför mig hur jag står där och svamlar "Jag vill ha en stor påse... eller säck... i typ... väv... som man kan ha spån i?... förstår du?... nä tydligen inte...":angel::D
 
Sv: Spånhantering?

Sagspan i all ara, jag har nu efter 30tal ar overgatt till halmpellets. En anledning ar att kommunen har tillater inte att man dumpar sagspan. Sa istallet spenderar jag pengar pa halmpellets som racker langre for samma pris (ok dyrt att starta med men racker 3 ggr sa lange) och sen gar godseln till lokala parken dar det blir kompost och anvands pa blommorna/traden. De aven hamtar en gang per vecka.. Jag anvander mig av de dar mjuka med handtag inbyggda runda saker som en jattestor hink, och dumpar pa karran, da blir det inte sa tungt heller..
Annars tycker jag IKEA pasar later bra sana ar ju bra till det mesta. Jag hade som sagt raspan, kopte sopsackar och fyllde sa mkt som jag kunde lyfta in i trailern. Sen hemma korde jag runt med sack karran nar jag skulle fylla pa. Jag har ocksa haft losa span i en spanbinge, 3 sidor och ett tak som man kunde dra upp sa lastbilen kunde kora in/backa in och dumpa spanen. Den lag utanfor stallet och forstas fros spanen pa vintern.. Jag har ocksa som nodfall varit pa Granngarden och kopt cutterspan for dyra pengar och jag svar lika mkt over dem varje gang.. AAldrig med cutterspan det gar inte att mocka rent utan att man far sta dar och skaka ut spanen fran gaffeln..
hoppas det loser sig for er
 
Sv: Spånhantering?

Vi har stora soptunnor,smidit med hjul på :) Går in 4-6 stycken i transporten beroende på om vi orkar plocka ut mellanvägg mm.
 
Sv: Spånhantering?

Haha var det så enkelt?!:D Ja då har jag ju ett ord att använda iaf när jag ska in och fråga i affärerna!

Har sett framför mig hur jag står där och svamlar "Jag vill ha en stor påse... eller säck... i typ... väv... som man kan ha spån i?... förstår du?... nä tydligen inte...":angel::D

Ja det är en Big Bag, byggsäck.;):idea::angel:
 
Sv: Spånhantering?

Stora såna där säckar som man bla kan lasta ved i hade jag nog prövat.
De håller för många hundrakilo innan de går sönder :)

och de rymmer väldigt mycket också, finns även de som man kan återsluta för att slippa spill
 

Liknande trådar

A
Utrustning Hej på er. Jag har länge gått och retat mig på hur dyr torven är här där jag bor. 80 spänn för en bal och nu har min försäljare...
2
Svar
20
· Visningar
1 920
Senast: My Beauty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp