Spänning i nedre halsmuskeln, varför?

lakrits

Trådstartare
Jag förstår att den här frågan kanske kan vara helt omöjlig att svara på men nån kanske kan komma med förslag i alla fall vad det kan bero på....de mest förekommande anledningarna.

Mitt äldre sto rids varannan dag, dressyr/western. Idag fick hon en härlig helkroppsmassage av mig efter ridturen...den var mycket uppskattad kan jag säga.
Jag märkte att hon var väldigt hård i den nedre halsmuskeln, den långa som sitter under halsen, förstår ni var jag menar?
Det hårda satt ungefär på mitten, från huvud till bog.

Jag kände på andra hästar och insåg att så ska det ju naturligtvis inte kännas.
När hon rids så rids hon i form, hon har lätt för att samla sig så det är ingen giraff jag rider....men funderar nu på vad som kan vara orsaken till just denna spänning.
Hon går i ärlig form vad jag kan känna och det är den övre halsmuskeln som är spänd/arbetar under ridning.

Tja..som sagt..jag förstår om det är omöjligt men jag chansar på att fråga ändå.

Sv: Spänning i nedre halsmuskeln, varför?

är det som muskelknutor på mitten av "halsmusklen"?

Underhalsmuskeln beror på att hästen bär sig fel, dvs går i fel form. Brukar följas av brist på "ovanhalsmuskulatur". Kan se ut som om det istället för en hel överlinje är en grop framför manken.
Åtgärdas med omstrukturering av hästens rörelseshema. Ingen massage i världen hjälper men kan givetvis hålla det hela smidigare.

EXAKT samma med min pålle men han är giraff så..:angel:

Ofräscha hästar brukar kunna vara så där, ju längre ner spänningen sitter, desto lägre ner i benet har man problemet. Det behöver ju naturligtvis inte vara pga det, men man kan ofta känna en dålig kota eller knä uppe i halsmusklerna.

Ofräscha hästar brukar kunna vara så där, ju längre ner spänningen sitter, desto lägre ner i benet har man problemet. Det behöver ju naturligtvis inte vara pga det, men man kan ofta känna en dålig kota eller knä uppe i halsmusklerna.

precis vad jag skulle svara

min häst är röntgad o sånt o han hade inget fel på benen :D men som du sa det måste ju inte vara det i vårat fall är det nog den felaktiga formen :D

Jo,,det fenomenet känner jag till men nån underhals har hon inte=giraffridning.

Knutor och knutor,,,det är mera ett ställe på varsin sida som är hård.

Hon har inga problem med ben , möjligtivs lite i bak men sätter det sig på hals i så fall? Möjligt om hon skulle gå i fel form men det gör hon inte och om hon skulle göra det...borde inte ses mer på överhals.

kan du inte ta kort... jag belv riktigt nyfiken!!

spänningar i underhalsen kan komma utav att jobba med sänkt rygg tex....

Ja,,,det är något liknande. Tack för att du länkade till tråden.
Nu blev jag lite orolig dock.
Det är ett äldre travsto, dock varit riden sen många, många år tillbaka.
Hon visar ingen hälta eller smärta, hon stretar inte emot i ridningen heller eller visar några tecken på obehag eller liknande.

Trots att hon jobbar i rätt form, höjer ryggen, så är inte bakbensaktiviteten på topp. Hon är igångsatt sedan tre veckor tillbaka så hon är ju inte helt igång ännu och kan ju kanske vara så att hon inte har kraften/musklerna för det ännu.

Hmm...jag hoppas verkligen inte det är knän som spökar.

Är detta nåt en massör kan hjälpa till med att "släppa" den här spänningen och ju mer hon rids och får sin styrka tillbaka kanske det blir bättre? OM det inte är knäna förstås...
Men tyckte det stod i tråden att om bärigheten i bak inte är på topp så jobbar de mer i fram...gäller det skritt också eller är det i traven som det uppstår?

Vi hade en kiropraktor ute för nån vecka sen o så har jag masserat varje dag o idag när jag skulle massera kände jag stor skillnad på mot hur det varit förr:bow:

Hmm....ja..det kanske är dags för ett besök av en kiro igen.
Tyvärr gick vår kiro bort förra året,,vet inte riktigt var jag ska hitta en ny lika duktig.

Är detta nåt en massör kan hjälpa till med att "släppa" den här spänningen och ju mer hon rids och får sin styrka tillbaka kanske det blir bättre? OM det inte är knäna förstås...
Men tyckte det stod i tråden att om bärigheten i bak inte är på topp så jobbar de mer i fram...gäller det skritt också eller är det i traven som det uppstår?

Nu är ju inte jag någon expert inom ridningens konst, så ifall det beror på bärigheten eller nåt annat kan jag inte svara på. Däremot VET jag att OM det är framknäna som är ömma så hjälper det inte med all massage i världen. Beror det på att hon har dålig bärighet bak så överbelastas ju framdelen vilket oftast leder till ömma knä- eller kotleder fram...
En annan sak när det gäller den där halsmuskeln är att den förtjockas på samma sida som det ben hästen är öm i. Är muskeln tjock på bägge sidor är det också båda frambenen. Givetvis kan det säkert vara andra omständigheter till att muskeln överansträngs på det sättet men detta är vad jag sett vara väldigt vanligt.
Har hästen dubbelsidiga problem så ser man sällan hälta, vare sig under ridning eller böjprov. Då får man söka felet på annat sätt, t ex genom ledbedövning.

nej va hemskt:(

hoppas du hittar nån ;)

Ok........hmmm. Ja..jag får spåna lite i detta.
Tack för dina svar...eller allas svar.
Om någon har fler tips och ideer så fortsätt gärna att skriva.

Även min vbl-travar tant dras med lite liknande som du beskriver.. även hon jobbad så gott det går i rätt form och ingen giraff-ridning för jämnan inte...
Ett tips kan vara att kolla över sadeln också... Den gamla sadeln till min häst var för trång och musklerna på sidan av manken utvecklades inte riktigt som önskat... för de kunde ju inte... :crazy:
Istället när hon kompenserade för detta så överansträngde hon halsmusklerna och blev väldigt spänd..
Kan tillägga att även min är ngt svagare i ett bakben... om vi ska spinna vidare på den teorin ;)
I övrigt kollas hon regelbundet av ET...
Kanske ska testa med vikter i skrittarbetet jag med :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag och min kompis började i somras rida en spänd och okunnig travare som hade en opassande sadel. Hästen hade därför sjukt i ryggen och...
Svar
15
· Visningar
1 319
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt... 2
Svar
24
· Visningar
3 132
Senast: martha
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 109
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka