Spänningar/låsningar uppstår hur?

Shaggy

Trådstartare
Vet inte om det här är hästvård eller något annat.
Novan har varit konstig i sitt rörelsemönster på sistone. Hon har rört sig ganska bra ena dagen (något kort och stötig fram) och nästa har det känts som om inte fram och bakdel hänger ihop. I slutet på maj var jag inne på klinik och lät kolla upp henne men de hittar inget fel. Nu har jag efter ridning upptäckt att hon är ojämnt svettig under sadeln. Högersidan har varit markant mindre mängd svett än vänstersidan. Turerna har varit 1,5 mil med 3 dagars mellanrum. Efter tur 1 hade hon 50% av normalt svettmärke på högersidan efter tur 2 var det 75%. Sadeln är kollad (av mig) och ser rak ut och verkar ligga rakt på hästen (1 år gammal av kvalitetsmärke). Mellan turerna gick hon 6 km barbacka och då ville hon inte samla sig ordentligt och hade en vilodag. Dagen efter tur två rörde hon sig uselt (inte halt) i hagen.
Igår var vi ett par stycken som klämde igenom henne rejält och om man är lite brysk hittar man något i länden som ligger djupt. Vanlig palpation ger inga reaktioner. Med tanke på det korta, stötiga, trista framsteget misstänker jag även spänningar i bogen. Hon har haft spänningar/ låsningar på bägge dessa ställen tidigare.
Hästen är vad jag tycker fint musklad lite mer precis framför manken skulle kanske inte skada men det är småsaker enligt mig. Hon är jämnt musklad.
Novan är distanshäst och har gått en godkänd ritt efter klinikbesöket. Jag fick beröm i slutbesiktningen för att hästen var så fräch. Det rör sig altså inte om något stort för då åker man ut. I distans åker man ut på extremt minimala hältor som ingen reagerar på i andra sammanhang.
Jag försöker rida lite olika. Det blir lite dressyr på bana och ganska mycket längre turer på vägarna. Det har nog blivit lite lite kliva över stock och sten turer vilket jag ska försöka förbättra.
Frågan är varför får hon dessa problem. Iom att de är återkommande så bör det ju vara jag som rider dit dem. Problemen i länden uppstod första gången pga att hon gick omkull så där kan det ju ligga en skada som gör att hon lättare fastnar.
Equiterapet är bokad och kommer nästa vecka.

Sv: Spänningar/låsningar uppstår hur?

kan ju vara så att när hon sattes igång igen efter skadan så hade hon fortfarande spänningar kvar i musklerna som gjorde att hon inte kunde gå normalt och att det gjorde att hon fick tillbkas dt igen. Tror det är ganska vanligt att om hästar blir halta eller får skada så de får spänningar i musklerna så rörelsemönstret ändras så fortsätter dom nog att gå så om man inte tar ut tex. en ET eller om man kan massera och sånt själv. Tog själv ut ET till min häst för han gick ojämt med korset och det visade sig att han hade låsningar i baknät pga. kotledsinflamation på fram. Så efter vilan tog vi ut vår Et igen för att kolla så han inte började gå med några spänningar, ska försöka ta ut henne snart igen och kolla på pållen :)

det behöver inte vara så att du rider dit dom, kan bero på att hon trampat fel, halkat lite, tappat ett bakben etc. och om ett ben är lite ömt så avlastar honoch blir kanske överansträngd i höften på andra sidan. sen är det så att alla hästar (människor också för den delen) har sina "svaka punktar". dvs om något händer så är det gärna samma sak och det drabbar samma område.

bra att et är på gång!

Tappar bakben (bägge men inte samtidigt) gör hon mycket frekvent tyvärr. Det är obehagligt men framförallt blir jag ju orolig. Vet hittar dock inget fel på henne där heller.

Angående att spänningarna inte var borta så tror jag inte det var problemet hon kollades upp flera gånger och då var spänningarna borta. Dock hade hon av olika orsaker problemen i över 1 år innan jag upptäckte precis hur ialla det var. Orsakerna var en annan skada i samband med muskelskada vilket jag trodde orsakade de första problemen. Därefter visade det sig att sadeln inte passade så jag hade sadelknövel vilket betydde barbacka ridning och jag hade helt ärligt inte helkoll på hur hon skulle kännas vid barbackaridning. Hon blev dessutom hosthäst samtidigt som muskelskadan så mycket koncentration gick åt till att räkna hostningar och oroa sig för det.
Vandrandepinnar är nog en bra (och billig) hobby.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 875
Senast: Karminnie
·
Utrustning Vet inte riktigt hur jag ska förklara med gör ett försök. :) Drar lite historik om hästen först. Han har en super svängd rygg och... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 615
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka