C
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Boj skrev:Ja se det där tvistas det livligt om, i de fall inlärningen har skett frivilligt (av hästen) eller ofrivilligt (inlärning av annan).![]()
I varje fall har de fullt sjå på tävlingar i just skritten, att undvika moment av spansk karaktär vilket då skulle ge en viss poängförlust.![]()
Vad jag vill säga är att börjar man analysera reglerna så är de inte helt logiska och konsekventa och jag kan inte ta mer avstånd till spansk skritt än till höga lyft i tölt!
Boj skrev:Jo men det kan jag, för höga lyft i tölten är ofta en fråga om hästens egen kapacitet och rörelser medan spansk skritt kan man faktiskt öva in även på en häst utan sådana rörelser.
Det innebär att vi har en gångart som hästen faktiskt kan prestera helt frivilligt utan påfrestning, till att ha en innövad röresle som inte är naturlig för hästen. Här menar jag nog att detta borde slita mer än vad en naturlig rörelse orsakar i slitage.
Min undran är också varför är det OK med extremlyft i tölt och trav men inte i skritt, det där med slitage tyckr jag låter långsökt om det bara gäller i en gångart.
Boj skrev: