• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nora_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 069
N

Nora_

jag undrar lite hur ni går tillväga när ni säter i gång och ska "lära" hunden spåra efter det ni vill?:D

Sv: Spår...

jag tänker lite allmänt.. tex. spåra efter bockar, pinnar eller dylikt som man lägger ut? :)

När man pratar tävling så har du "uppletande då du "tappar" ut ett antal föremål i en ruta (i skogen) och sedan skall hunden hämta in dessa föremål åt dig.
I "spår" så trampas det upp ett spår som får ligga en angiven tid innan man släpper hunden på det. I spåret ligger apportpinnar som hunden skall markera.
Vääääldigt enkelt förklarat ;)
Jag som ligger på nybörjarnivå med min skrutta har nyss börjat uppletandet och tappar föremålet ca 4 meter ut från start, och kör än så länge med ett föremål.
Spår lägger jag ett vältrampat 150-200 meters spår med mjuka bågar eller en enkel vinkel, enstaka apportpinne och godis eller favoritleksaken på slutet.
Mitt bästa tips är att fråga dig fram hos någon som håller på aktivt med respektive gren, om du kan få följa med ut och se hur det går till, det är så svårt att ge dig rätt vägledning på ett forum :)
Jag har lärt mig av mer erfaret hundfolk, och det känns jättebra att kunna introducera spår och uppletande på rätt sätt för hunden! :)

Fråga! Uppletande då behöver de alltså inte gå med nosen i backen utan kan de älga på som de vill?

Nu är jag ju nybörjare i uppletande, men de använder ju nosen även i uppletande ;)
Sen försöker jag jobba så att hunden aldrig "älgar på" utan jobbar lugnt och metodiskt ;) :D Men jag tror inte att det var riktigt så du menade heller? hi hi!

Ja, ju fler föremål de hittar på den tid man har, ju högre poäng.

Hunden letar efter vittring av föremålen som ligger där ute i rutan, då funkar hög nos väldigt bra och de kan inte spåra sig fram till prylarna då man "vallar" rutan så det finns inga spår till föremålen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 097
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Alexandra_W
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 089
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka