Spara teblad och tid ?

jlivingstonsg

Trådstartare
Hej.

Jag glömmer ibland att jag sätter på te och glömmer te,
trots att timer larmar och får sedan slänga och göra nytt,
då teet ligger och drar för länge och blir för kraftigt i smaken.

Tänkte bygga en digital timer med servo, som lyfter upp tepåsen ur vattnet.
Men såg att mikro tallriken roterade.......

Kom istället på att om man har en digital mikrovågsugn, så ställde jag koppen på kanten av den roterande skivan och tog sedan en sugkopp med ett snöre och satte på insidan (eller klämde tråden i dörren) på motsatt vägg så att tepåsen/tehållare hänger över vattnet.

När sedan koppen roterar runt, åker tepåsen upp och ner i koppen.

Blir bäst om man först kokar vattnet och sedan kör mikro utan effekt eller på lägsta effekt och bara utnyttjar rotationen av skivan för att separera teblad från vattnet när mikron slutar rotera sin skiva.

Jag har nu tajmat styrkan på effekten så att när vattnet blir varmt blir det bryggt lagom ca 4 minuter och jag får nu koppen att stanna längst bort från sugkoppen dvs den stannar där tepåsen hänger ovanför vattnet.

Har även provat med en hög termosmugg i plast,
så även om jag nu glömmer det en längre stund,
är te fortfarande varmt när jag väl kommer ihåg att hämta det.

Hur gick det att tajma in timern i mikron?



MagI
----
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag brukade brygga te i en kaffebryggare med termoskanna, perfekt.

Annars tycker jag att ett bra tips är att värma vattnet och ta med sig koppen med tepåsen och ta ur påsen när det är lagom starkt.
 
Vill ha det bryggt exakt likadant varje gång och detta funkar även om jag glömmer tiden någon minut eller en halvtimme.
Teet blir aldrig för starkt då te separeras från vatten i rätt tid.
 
Men om du glömmer det en halvtimme, värmer du det igen då?
Plast vill jag inte ha ihop med varm mat eller dryck. Jag gillar såna porslinsmuggar med silikonlock, som ser lite ut som take-away. De håller värmen bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp