Sparkar bakut i galoppfattningen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Suss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 9 036
S

Suss

Hej är den någon som har goda råd?

Rider en 10 åring som inte verkar vara särskilt utbildad, men han kan galoppskänkeln, problemet är att han har börjat kicka bakut när jag fattar galopp. Det spelar ingen roll om jag är i skogen eller på banan.

Det är troligen bus, pigghet osv, men fattningen blir förstörd och jag kommer ur obalans, obekvämt och man vet inte hur mycket man pallar att sitta kvar för.

Det jag gör nu är bara ryter i åt honom, men det verkar inte hjälpa!

Tusen tack på förhand // Suss

Sv: Sparkar bakut i galoppfattningen

En helt annan sak hur får man rubriken fet...har provat att trycka på B!!??

Det kan vara skänkeln som hästen reagerar mot. En lösning kan vara att longera/löslongera och lära den röstkommandon - trava, galopp, sakta o s v... Då kan du sen ha en lättare galopphjälp för att kunna befästa den samtidigt som du ger röstkommandot. Sen tar du bort rösten så småningom och galopphjälpen är befäst...

Är det på en ridbana eller i skogen du rider?

jag har ridit både och och han har kickat, kan bara minnas att vi har haft 2-3 lyckade fattningar...tror att han är pigg, ruskar på huvudet i traven också...första gången jag red honom gjorde han det på 1 på banan och då tolkade jag det som protest mot att jag ställer krav!

Tyvärr har vi inte komit igång med longering ännu, han kan inte...jag kan få honom att gå runt på en mindre volt genom att fösa med repet mot bakdelen...går att få honom att trava men ofta brallar han och kickar

Kan jag förstöra något om jag fortsätter försöka fatta galopp och det blir kickar hela tiden? bör jag börja i någon annan ända?

Tänte rida för intruktör till våren, men vill gärna galoppera lite nu också.

Jätte svårt det här, mysig häst och jag vill inte förstöra honom...

Han kan även ha ont, kolla det innan du ryar med honom. Vet ett sto som gjorde likadant i just fattningen. Ägaren ryade o piskade henne, sen visade det sig att hon hade fel i ryggen!!

Har han inte ont (och utrustningen passar) och han/du inte funkar i longering, så skulle jag ta hjälp av en annan häst som börjar galoppera när du fattar galopp. Detta brukar få hästarna att härma varandra, samtidigt som man befäster hjälpen.

ska klämma lite på honom i morrn och kolla sadel...kanske är det jag som gör tokigt i fattningen...ska på ridkurs i kväll och låta våran super duktiga ridlärare kolla mina galoppfattningar...kanske dunkar sadeln i ryggen på honom pga mig eller sadeln.

men som sagt han har mycket bus och är pigg om det bara är bus och pigg hur får man bort detta obekväma beteende?

Aktivera honom, både fysiskt å psykiskt :)

vi gör markövningar. mest stopp, stå still, plats och back och det börjar sitta nu! Samt fösa honom med repet runt i en liten volt...vad kan jag hitta på mer nu i vintersverige?

Gör samma från ryggen, och den dagen han kickade som värst samtliga 5 galoppfattningar så gick halt, back stopp och tempoväxlingar mellan skritt och trav jätte bra så jag var överlycklig! tills kickarna kom

Svårt att bränna bort all överskotts energi...ska jag försöka trava och jobba i skritt och trav för att få honom trött?

Om han kickar i fattningen hur talar jag om att jag inte gillar det han gör, lyssnar inte på mitt NEJ!

Är det skänkeln han reagerar mot så kan du ju lära honom fatta galopp på kommando först, så du "slipper" använda galoppskänkeln. Är det inte det som är problemet utan att han bockar för han tycker det är roligt skulle jag göra halt varje gång han gjorde så. Då förstår han förhoppningsvis att om man bockar får man inte galoppera :)

Jag tycker ändå att det låter som att han har ont nånstanns....
Men om så inte skulle va fallet så har jag ett tips.:idea:
Gör det lätt att göra rätt å jobbigt att göra fel. När han sparkar, bestraffa inte (varken med röst eller nåt annat, det verkar ju ändå inte hjälpa). Om han sparkar och inte går upp i galopp utan stannar i traven så gör något jobbigt istället, gå in på en ganska liten volt och se till att han går samlat så att han verkligen får jobba, ev ha han kontraställd i volten åxå. Sen går du ut från volten och fattar igen, ganska snabbt efteråt. Minsta lilla antydan till ett galoppsprång utan spark ska ge mycket belöning.
Om han sparkar men ändå går upp i galopp så gör det här med volten då mä(kanske inte kontraställningen :smirk: ), men du måste tajma det så att volten kommer EXAKT direkt efter sparken. När volten e klar så galopperar du på som om inget har hänt.
Men om jag vore du så skulle jag ta ut en equiterapeut (el. liknande) så att han blir ordentligt kollad i leder och muskler...

Tänk på att inte göra för mycket vid fattningen, det kan göra dom små liven förbannade:crazy: Du kanske tar i lite för mycket (kickar lite för mycket med skänkeln, sitter över lite för mycket osv.) Låt någon som kan detta kolla på dig när du rider, det e ju svårt å se själv:smirk:

så gjorde en av mina hästar länge

när jag började träna för instruktör och hon stärkte sig i kroppen slutade hon med det:bow:

med andra ord hon hade inte tillräckligt med muskler....:cool:
gjorde det typ för att få igång galoppen....

hon kunde göra det ibland sen oxå när man märkte att hon försökte komma undan arbete eller va sur... då PETADE jag till lite på baken med spöt... sen va det bra!!!

Senast ändrad av en moderator:

Många bra råd!

Har kännt igenom honom och han reagerar när jag trycker i alla fall. Har beställt en gelpad till sadeln.

Har tänkt på det där med att han kanske inte har tillräckligt med muskler, ska ta ut instruktör till våren (kan inte åka transport). Eftersom han kan bli lite sur och nästan kicka och skapa ut sig då man kräver arbete av honom på volten.

Det där ticka sa om att lägga honom på en liten volt om han kickar låter som en mycket vettig ide! kontraställning är ett ord jag inte hört vad betyder det?

Han går oftast in i galoppen efter kickarna men jag kan inte hålla igång galoppen särskilt länge!

måste jag galoppera på volten?...hur gör jag efter en skogsväg? då blir det för tight...skritt volt skulle funka...
Kan i och för sig öva i padocken och se om det funkar (fast nu är det väl istid där).

tror inte att jag klarar av att hålla igång honom i galoppen på en liten volt...

Det där med skänkeln. ska låta någon kolla min fattning i fall jag gör något galet...

// tusen tack för många goda råd

Jag hade jättestora problem med bockningar och kickar vid galoppfattning. Hon kunde göra riktigt långa serier med bocksprång i galoppen.

Om folk skulle inse att lösningen heter MOTION OCH AKTIVITET så skulle färre ryttare ha problem vid ridning.

Min häst behövde helt enkelt röra på sig mer. Jag gjorde inget speciellt utan började rida längre och i ett högre tempo. Så att hon fick röra på sig helt enkelt. När hon hade blivit lite trött under ridturen så lade jag in övningar med galoppfattning. Det gick jättebra. En häst som sprungit sig trött är mycket lättare att arbeta med än en häst som är full med överskottsenergi.

Efter några veckor med mera motion så upphörde bockningarna nästan totalt.

jag tror dig, håller med han skulle behöva gå mer! hoppas på att kunna rida mer i vår! Det blir lättare då ljusare osv.

Törs inte hålla på för länge på banan då jag är rädd at jag tråkar ut honom! han har inte varit igång så länge, men jag kör lite volter osv försöker långsamt bygga upp hans muskler och tålamod.

Om han inte orkar hålla galoppen på rakt spår så behöver du helt klart jobba mer i samlad trav för å bygga upp hans muskler. Det e nog där det största problemet ligger i.
Kontraställning e när hästen går utåtställd. Men detta ska du inte göra om han inte e tillräckligt musklad. Jobba han i trav och böj honom inåt på volterna och sen när han har jobbat upp musklerna så kan du låta han gå lite kontraställt, ett par steg åt gången och sedan öka på. Detta bygger upp hästens muskler väldigt bra.

Sen tycker jag att du ska göra något mer än att bara känna över hans rygg... Det finns så mycket mer som hästen kan ha ont i än bara ryggen. Ta dit en equiterapeut (typ napprapat för hästar) el. liknande så att du får han ordentligt kollad.

Ok han är inte min och jag tror att ägaren har koll, men jag ska fråga henne och föreslå att vi ska ta ut någon. men det kan nog ligga mycket i det där med muskler...eftersom han inte gått så mycket de senaste 2 åren (det har varit någon yngre tjej där men hon har bara ridit ut tror jag).

Vi brukar gå ut en vända först sen jobbar vi lite på volten i skritt och trav, men hur länge är lagom vill inte att han ska tycka det är för jobbigt. Brukar jobba lite skritta på longa tyglar jobba lite till och sedan sitter jag av och gör några markövningar.

Försöker lära honom longering men det går inte så bra i går drog han i kull mig och släpade mig i snön...tappade honom inte skönt!

Man vill ju göra allt rätt, han kan bli så fin med rätt träning! man blir rädd att man gör fel samtidigt så måste man försöka. Ska verkligen rida för instruktör senare när det blir bar mark!

Tack alla igen, skönt att få lite tips och höra vad andra skulle gjort, man får en hint om man är på rätt väg!

Många bra råd!

Har kännt igenom honom och han reagerar när jag trycker i alla fall. Har beställt en gelpad till sadeln.

om han reagerar när du trycker så bör du göra mer än bara köpa en gelpad. jag förstår om du tycker det är knepigt när de inte är din häst, MEN du kommer inte komma nån vart om hästen har ont.

Liknande trådar

Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag... 2
Svar
21
· Visningar
3 253
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 339
Senast: Jealle
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 139
Senast: scizofren
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket... 2
Svar
36
· Visningar
3 824
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka