Bukefalos 28 år!

sparkar bakut mot folk... ;/

M

marie_eng46

hej jag har ett varmblod som är 13 år. och han har en dålig sida att han sparkar mot en när han t.ex har smitit ur hagen går man efter honom då sparkar han. och när man ska hämta honom i hagen så måste man låta honom komma själv eftersom han vänder och surar och kan bralla iväg och sparka. han har en lite ego personlighet och är väldigt stark i psyket. hur gör jag för att få bort d här så han får respekt. han sparkar även hästen han står med ibland, det är ett sto. när dom bråkar om maten kan han sparka henne. han är snäll att vara med i boxen och snäll att rida kan låtsas bli rädd för saker och vilja sticka men man kommer åt honom då iaf. han kan sura lite när man ska ge honom mat. men inte så att han göra något. men hur ska jag få honom att sluta sparka? jag har även longerat honom och då har han visat genom att sparka mot mej oxå.. va ska jag göra har någon nån erfarenhet av d här? tacksam för svar
 
Sv: sparkar bakut mot folk... ;/

Ge hästarna tillräckligt med mat så de inte behöver slåss om maten. Det är tyvärr inget hästliv att behöva försvara maten...

Att han sparkar mot dig vid longering tyder på att han tycker du är dryg och jobbig. Kan även vara att han inte förstår vad du vill.

Utgå inte från att hästen låtsas vara rädd när du rider ut. Hästen är ett flykt djur att springa iväg någon meter var skillnaden på att bli rovdjursföda eller få leva. Det kommer att bli bättre när han förstår att du kan avgöra vad som är farligt.

När du ska gå mot hästen sikta på "mitten" ung mankhöjd på honom. Ta hjälp av ngn för longeringen och även löslongering. Prova inte mer själv utan se till att det lyckas när du ska göra det. Hellre kort och bra!
 
Sv: sparkar bakut mot folk... ;/

han sparkar vid longering när han inte får stanna som han vill. så när jag sjasar på honom då blir han sur och svarar på detta vis när han blir sur och inte får som han vill.
och han är hur snäll som helst att rida på men på hemvägen kan ta tillfället i akt att låtsas bli rädd för att få skynda sej hem!
jag har problem med att han sparkar mot en inte att han sparkar bakut. men att han svarar så när han blir sur. d jag har problem med är att han ska sparka mot en. d tycker jag inte att dom ska göra även fast dom visar att dom är sura.
men allt d andra med honom älskar jag han får ha humör och han får vara en surgubbe ibland ;) men bara han inte sparkar så som han gör.
och hö har dom fri tillgång till så d är inte nåt sånt...
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 597
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 008
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 972
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp