Sparkar i väggen.

FT_ryttare

Trådstartare
Vad gör man med en bäst som sparkar i väggen ?
Sparkar alltså med bakbenen i väggen , hästen är inte min utan har bara lånat den.
vet inte om hon gör så hemma hos sig oxå, ska kolla de.

något borde ju irritera henne, provat 2 boxar o hon sparkar ändå.
inte hela tiden men då o då.
Hästen sparkar inte annars, när man rider,sköter osv utan bara i boxen.

hon går ute mycket runt 10-12 timmar.
spelar ingen roll om manridit eller inte, sparkar ändå.

vad ska jag göra?

Sv: Sparkar i väggen.

Förmodligen är hon irriterad på sina boxgrannar. Kan du inte skärma av boxen med en plywoodskiva eller något liknande? Det är inte bra för benen om de sparkar mycket.

men hon har ingen boxgranne..
utan hennes box är på andra sidan gången så hon har bara häst mitt emot och inte bredvid.
vi provade o skärma av med filt så hon inte såg dom men hon fortsatte ändå.

Är orolig för hennes ben precis som du säger och även väggarna , mitt nya fina stall får repor :S:D

Så höll min häst och på i ett stall jag stod i förut. Han var helt hopplös och det var inte bara i samband med fodring. Jag tyckte det var obehagligt då det inte alls är bra för deras ben att stå och sparka sådär. Min häst trivdes inte fullt i det stallet och hade svårt med sin boxgranne (även om han bara hade 1 häst brevid sig och gick ute från morgon till kväll). När han trivs så sparkar han inte alls bortsett från någon enstaka spark ibland i dörren till boxen när det är dags för mat.

Nu är det ju inte så att man har möjlighet att flytta hästen bara för att den inte trivs fullt ut men har man en häst som sparkar så rekommenderar jag att klä in väggen i en gummimatta, det både dämpar själva smällen för hästens ben samt tar bort ljudet och då blir det inte samma sak för hästen att sparka och hålla på.

jag har inte hunnit fråga ägaren om hon gör samma sak hemma.
Hon ska dock hem i helgen efter tävlingarna så då får hon ju byta box och hamna i sin "hemmabox" där hon är född och uppvuxen.

aldrig varit med om såna här saker.. inser att jag har haft väldigt snälla hästar tidigare :D :D

Vet om en häst som gör likadant. Det stoet gör det inte pga sina grannar, utan är en ovana hon har. Hela boxen har därmed blivit "klädd" med gamla gummidäck :) (upphängda i balsnören), fungerar super. Hon sparkar inte mer sen dess.

Fråga if hon gör så hemma oxå, för annars kan detta ofta vara ett inlärt beteende, som talaren ovan sa.

Hade en häst som sparkade i väggen som inlärt beteende. det enda man kunde göra var att försöka få henne att stå så lungt som möjligt, d v s hörnbox o ingen uppbindningsplats utanför så hon inte kunde störa sig på så många hästar o känna sig trygg. Dessutom klädde vi in boxen med gummimattor med en tälist bakom så när hon sparkade så skyddades benen o boxen, samt att ljudet dämpades (som jag tror var delvis det hon var ute efter). Det blev bättre men försvann alldrig helt. Märktes mest vid fodring.

Är det samma för dig, att sparkandet yttrar sig mer vid fodring?

Senast ändrad av en moderator:

Har också en häst som gör så, när hon stod i vårt förra stall så sparkade hon alltid, nu när vi byggt nytt byggde jag en box som är 4x4 meter så då når hon inte väggen på samma sätt och har slutat sparka i väggen, nu sparkar hon bara rätt ut i luften men det spelar ju ingen roll.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 150
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 922
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 579
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka