Sparkar vid ridning - fel sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kimikiwi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 783
K

kimikiwi

Jag har ett 6-årigt halvblodspojk som har börjat med lite konstigheter.. Köpte honom i somras, han har samma sadel nu som då, men nu har han helt plötsligt börjat sparka bakut ibland i trav och galopp vid uteritt. Först trodde jag det var glädjeskutt eftersom jag märkte att de inträffade endast när hästkompisen var med, men han gör det även när vi är själva. Vad kan det tänkas vara, eftersom de har börjat så plötsligt? Det kan ju bara vara som glädjeskutt, han har inte gjort det tillräckligt länge för att jag ska ha hittat något samband ännu, men de sker ibland titt som tätt. Oftast en gång och inte mer under en ritt, och inte heller vid varje ridtillfälle. kan det bero på sadeln? Han visar inte att han ogillar sadeln på annat sätt, tänkte att det brukar ju ibland visas t ex när man ska sadla eller tvärstopp o sedan ovilja att gå under ridning, men inget sånt.

Lite inflikat: Hur syns det bäst om sadeln sitter fel?

Alla spekuleringar o tips välkomnas! :)

Sv: Sparkar vid ridning - fel sadel?

kolla mer på öronspel när han sparkar så blir det lättare att avgöra om det beror på glädje eller obehag.
min sparkar när han tycker att jag är dum som inte låter honom följa efter sin kompis när vi tränar dressyr samt när jag inte låter honom gå i full fart i galopp utomhus.
det kanske är något sånt? lite trotsålder över det hela liksom

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror... 2
Svar
20
· Visningar
5 519
Senast: Freazer
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 978
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll... 2
Svar
23
· Visningar
3 891
Senast: EmmaBovary
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka