Bukefalos 28 år!

Spårklippa nu?

rakel

Trådstartare
Tänkte höra med er som brukar klippa era islandshästar.

Jag har två ston, det ena har använts i avel och har inte varit riden på flera år. Hon har ridits sporadiskt i höstas. Sedan kom hon till mig för en månad sedan och jag har börjat rida henne 3-4 gånger i veckan. Hon har mycket vilja och energi och blir snabbt svettig, trots att jag inte kräver särskilt mycket av henne (konditionen är ganska dålig än så länge).

Mitt andra sto är unghäst (6 år), inriden i somras och för några veckor sedan igångsatt efter vintervila. Hon har ganska lite vilja och känns tröttare än vanligt. Ska för säkerhets skull låta veterinären ta prover på henne i morgon, men jag misstänker att hon helt enkelt blir för varm nu när jag börjat kräva lite mera av henne.

Jag tror helt enkelt att båda damerna lider lite av sitt pälsöverflöd just nu. ;)

Är det okej att spårklippa dem under halsen och magen nu, eller kan det bli helt tokigt med tanke på pälsfällningen?
 
Sv: Spårklippa nu?

Klipp på, jag har klippt betydlig senare och det har funkat fint. Funderade bara häromdagen på att klippa min fyraåring så jag hade inte tvekat.
 
Sv: Spårklippa nu?

Jag hade inte klippt. Lite svett är inte farligt, speciellt när det bara är 3-4dagar i veckan. Och enunghäst som nyligen är inriden brukar inte jobba så pass hårt. Som sagt är lite svett inte så farligt :) tror mer klippning skälper mer än hjälper
 
Sv: Spårklippa nu?

Jag har valt att klippa på vintrarna, men bara på undersida halsen för att "öppna dunjackan" lite. Om jag inte vill täcka hästen klipper jag inge mer än så. En spårklippning gjord nu hade jag täckat. Magen släpper ut väldigt mycket värme, så måste den inte klippas är det bättre låta den va pälsad.

Den här modellen kan jag rekommendera till häst som inte jobbar så hårt men ändå behöver bli kvitt överhettningsseghet...(hela halsen under manen men bara halva där ingen man är)
andibus.jpg


Man kan klippa fram tills hästen börjar fälla. Efter fällning kan man oxå klippa men då är det risk för hårsäcksinflammationer. Jag har dock klippt mina tre efter fällning varje år utan påföljder. Men det är ett val man får göra, väga fördelar mot nackdelar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 883
Senast: Myrten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 790
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 146
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp