sparkskada

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 404
S

Sellan

om en häst har fått en spark på framsidan av bakbenet ("smalbenet" på människa:angel: ) och därför undrar jag vilka sorters skador de oftast brukar få efter en spark där, för på "framsidan" har de väl inte direkt några muskler/senor lr har jag helt fel?

Sv: sparkskada

långa tåsträckarmuskeln ligger där frampå det ben som hos människan är smalbenet..

men om du faktiskt menar skenbenet (människans fot) så på framsidan finns långa tåsträckarens sena..

legs.GIF

Ofta blir det bara en retning av benhinnan som gör att det bildas mer ben dvs ett överben. Sträcksenan kan ha fått sig en smäll men läker ofta problemfritt. Är sparken allvarlig kan det finnas en benspricka, detta går att se mha röntgen. Är sparken på sidan och ej på framsidan kan exempelvis ett griffelben ha blivit skadat. Är sparken högre upp nära hasen eller längre ned nära kotan kan olika bindvävsstrukturer ha fått sig en smäll vilket kan leda till utgjutningar, svullnad och ömhet.

det va det blå området jag menar :bow:

Vad händer om långa tåsträckarmuskeln/sträcksenan blir skadad?

rent allmänt..

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 261
Senast: MayGrace
·
Hästvård Undrar om någon vill o orkar dela med sig av sina erfarenheter av att få ut hästens livförsäkring om den varit tvungen att avlivas akut... 2
Svar
20
· Visningar
1 312
Senast: Murray
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 273
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka