Spartråden

Sv: Spartråden

KL

i morgon börjar min nya månad, skall bli spännande att utmana sig själv till eftertanke innan köp :)

Hoppas det ska gå bra :)

Själv ska jag låsa in mig här hemma i 3 veckor nu så jag inte köper något onödigt alls.
Tänkte få ihop så mycket som möjligt till nya hästen från mat/shoppingkontot denna månaden.
Det har inte börjat alltför bra. Lite onödigt från ullared i helgen samt en sväng till Ikea där jag köpte nya koppar. Även om det var behövligt så kunde jag väntat lite och sparat pengarna.
Men med maten går det bra.
Riktigt god mat som är lätt att fixa i city gross kassen :)
Fick fina råvaror så priset för kassen är helt okej känner jag.
Har mat hemma till resten av veckan så ska inte behöva handla mer och jag hoppas jag håller det.

knapp

Tack du som betalar ut min lön. Vi kom överens om att jag skulle få min sem. ersättning men vart är den?

34:- på kontot :D :banana:
Tur pappa finns som får rycka in när allt annat inte går som jag vill. Halva hästen är betald nu iallafall :)

Gud, jag hade dött om jag hade sett den summan på mitt konto :D
Tur du har en snäll pappa :)

Skönt att halva är betald. Var det på nästa lön du hade tänkt betala av resten av summan?

Min häst lär betalas av för denna och nästa månads pengar.

Ska försöka vara supersnål så kommer jag fixa 2/3 redan denna månaden.
Vill inte röra buffertkontot även om det är till för såna här saker.

Är buffertkontot till för hästköp? : D

Sållar mig till skaran av hästköpare, även om jag inte hittat någon ännu :)

Japp :D

Nä men det kontot är till allt möjligt. Jag brukar låna pengar av mig själv därifrån om jag ska köpa något jag inte har alla pengar till på en gång, och sedan betalar jag tillbaka till mig själv :)

Sparkontot rör jag aldrig och det är inte meningen heller. Dom pengarna ska bara växa. Någon dag lär man behöva dom.

Buffertkontot är även till semester. Jag sparar ju till det kontot varje månad och sen har vi undanlagt och det är skönt om man ska göra något dyrare. Vi har ju även mannens semesterersättning som brukar gå oavkortat till semestern.

Vad för häst har du i tankarna?
Jag köpte en unghäst som är tänkt som skogsmulle/körhäst och om jag tycker det är roligt så ska vi rida för instruktör ibland.

Kl
Jaha, imorgon kommer lönen och det är dags att betala räkningar. Kommer sätta in 17000:- på mitt sparkonto. Hur mycket kommer ni stoppa in på sparkontot?

Fick mer lön än jag trodde, så 5000 in på sparkontot. :D

Angående bank så har jag skaffat Icabanken tack vare deras fördelar när man är student, och de hade visst bättre ränta än min vanliga bank. Vill inte ge upp min bank helt då det är guld med ett litet kontor där de känner igen hela min familj och jag har redan fått en bra deal på ett litet banklån en gång. Men sparpengarna får nog skjutsas över till Icabanken! Mer än så orkar ajg inte engagera mig för tillfället. :p

Jag har bara ett sparkonto och det fungerar även som min buffert. Händer att jag tar därifrån ibland, lite får man unna sig :)

Ska ha en shettis - såklart ;)

Ja så klart, det borde jag fattat :D

För min del så är det jättebra med 2 olika konton. Ett som inte får röras och ett som är okej men det ska sparas ihop till en minstasumma som minst får finnas på det kontot. Så ligger bufferten alltid på minst samma summa.
Men för varje ny tiotusendel dvs 10.000, 20.000 osv så får summan inte gå under nya tiotusengränsen, så det blir att man sparar på det ändå.

Låter kanske krångligt men det är ett bra system som fungerar. Man kan inte låna hur mycket som helst av sig själv om man har lite regler kring det.

Jag förstår den inte riktigt. Hittar inte var man gör nya kategorier och då är den egentligen oanvändbar..

KL

Mamma ringde och bad mig köpa presenter till morbror som fyller på söndag (hon ger mig pengar i efterhand för det så det går inte på mina utgifter), MEN att gå ned på stan och gå runt i butikerna för att hitta de perfekta presenterna är rena fällan! Så mycket frestelser, både fina saker och ätbara saker. Jag klarade det, köpte bara det jag skulle och gick hem igen! Vann över hjärnspökena, det blir nog rena barnleken att spara resten av månaden :banana:

kl

igår fick jag nog, jag ska investera i en bänkdiskmaskin! Hittade en jag ville ha för 2600kr, men den fanns inte i något varuhus inom rimlig avstånd, så får avvakta med att köpa den :mad: Sen blir det lite utgifter nästa helg då jag ska åka skidor en långhelg med jobbet, men jag ska försöka hålla igen :angel:

Har tänkt att inte dra ut något i helgen, allt för att inte göra av med pengar..

Det där är som att gå in i en godisbutik utan att få köpa något. Livsfarligt :D

Men bra jobbat!
Själv håller jag mig helt borta från stan denna månaden. Det är inte värt att åka in för då kommer jag hitta tusen saker som jag bara måste ha och det går inte denna månaden om jag ska lägga undan till halva hästen.

På tisdag blir det gratismat på grand hotell av svärföräldrarna. Ska ut och äta efter en begravning tillsammans. Inte det roligaste tillfället att ses kanske men gratis är ändå gott..

Ska inte behöva gå i en butik förens tidigast tisdag-onsdag nästa vecka och då för att handla mat. Får se om jag lyckas med det. Eventuellt blir det att köpa lite påskgodis imorgon bara.

Ja verkligen! Får ALLTID med mig nånting mer än det jag ska ha när jag är ute och handlar, även om jag bara är på Ica :crazy:

Jag har samma plan :D

Kolla begagnatmarknaden - där kan finnas pengar att spara! Vi köpte en bänkdiskmaskin i jättebra skick för endast 1000 kr :).

Kan säga att jag dog när jag såg att sem. ersättningen inte hade trillat in, följt av många svordomar. Men det löser sig alltid :)
Nej resten betalas när jag plockar hem honom i maj, han är inte avvand än :D Sent född... Så nu är det lugnt ett tag till :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
688
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 418
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 044
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka