Bukefalos 28 år!

S

svadil

Kan olika veterinär tolka samma röntgen olika?

Köpte för ca ett år sedan en tävlingshäst som vid röntgen vid besiktningen visade mkt små skuggor i ena hasen men skulle enligt veterinären inte göra något.

Hästen kom i onsdags hem från en period hos tränare och han såg stel ut i ena bak. Visade ingen hälta/svullnad eller värme någonstans men var något som kändes fel. Min mamma ringde tränaren som inte märkt något speciellt under de få veckor hästen var där.

Mamma ringde ut distrikten som böjde utan att det syntes något men han rekommenderade att röntga igen för att vara säker. Så på fredag har vi tid på kliniken

Kan spatt bli utläkt utan att hästen visat att den fått spatt?

Har sökt på nätet och det står att hästen är halt när de får aktiv spatt. Han har aldrig varit halt och gått igenom besiktning ua och gårdagens böjprov utan problem.
 
Sv: Spatt

Det finns ett par bra trådar om spatt, bl a den här: http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?t=919089 här är ett särskilt ett bra svar (från Roheryn):
---
Spatt är en inflammation i hasens glidleder. När den led som är drabbad av inflammation har vuxit ihop/förbenats, så talar man om "utläkt" eller "vilande" spatt, som inte gör ont, eftersom inflammationen är borta. Det är dock inte alls ovanligt att inflammationen sedan blossar upp i en annan glidled i samma has, eller i hasen på andra sidan. Beteckningen "utläkt spatt" är därför rätt missvisande, "vilande" är bättre.
---
 
Sv: Spatt

Skriver en rad här eftersom jag också har en häst med misstänkta spattsymptom (dvs. röntgenförändringar i båda haserna). Min häst har varit kort i steget på bägge bakbenen sen jag köpte honom men nu är han halt/stel i höger bak vid böjning och vid longering, inte heller han är svullen eller varm någonstans.

Min veterinär tyckte inte att plåtarna var någon "katastrof" eftersom båda haserna ser likadana ut men han skickade upp dem till en expert i Uppsala för att bringa klarhet i om det kan vara början på spatt eller om det är "normala variationer". Enligt honom så kan spatthästar visa reaktioner när man böjer dem lågt, men jag har hört någonstans att det är svårt att böja fram något i bakbenet.

Jag förstår det som att när spatten är i en aktiv fas, dvs. den kroniska inflammationen blossar upp så blir hästen halt. När spatten är "utläkt", dvs. att glidlederna har vuxit ihop så besväras inte hästen av det eftersom orsaken till smärtan är borta. Men så länge artrosen fortgår så får man räkna med att ha en halt häst till och från. Jag kan mycket väl vara helt ute och cykla, men det är vad jag har uppfattat när jag läst lite om det den senaste dagen.
 
Sv: Spatt

Kan olika veterinär tolka samma röntgen olika?

Köpte för ca ett år sedan en tävlingshäst som vid röntgen vid besiktningen visade mkt små skuggor i ena hasen men skulle enligt veterinären inte göra något.

Hästen kom i onsdags hem från en period hos tränare och han såg stel ut i ena bak. Visade ingen hälta/svullnad eller värme någonstans men var något som kändes fel. Min mamma ringde tränaren som inte märkt något speciellt under de få veckor hästen var där.

Mamma ringde ut distrikten som böjde utan att det syntes något men han rekommenderade att röntga igen för att vara säker. Så på fredag har vi tid på kliniken

Kan spatt bli utläkt utan att hästen visat att den fått spatt?

Har sökt på nätet och det står att hästen är halt när de får aktiv spatt. Han har aldrig varit halt och gått igenom besiktning ua och gårdagens böjprov utan problem.

Ja beroende på veterinär så kan de tolka röntgenutlåtande olika!! Katastrof:mad:
Min häst sparkade på sig och fick ett överben, när hästen sedan röntgades på en ATG klinik imellan Sverige fick jag höra att hästen hade spattförändringar (överbenet satt i hasens nedre del, så i samband m denna röntgen för överbenet som "spatten" upptäcktes).
jag ifråga satte spatten för hästen exportröntgades för 1/2 år sedan UA.
samt är fin o framåt i ridningen.
Så bilderna skickades till SLU i Uppsala på expertisutlåtande (jag fick betala själv).
Utlåtandet kom och han hade inte någon spatt eller förändringar till spatt alls!!Han haser var helt rena o fina.
Så bevisligen så kan veterinärer tolka röntgen olika.
 
Sv: Spatt

Spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, så nej den läker inte ut men kan väl hamna i ett vilande läge för att senare blossa upp igen.

Det är fullt möjligt att hästen kan utveckla spatt, och detta kan ske allt från ingen ting på röntgen till en fullskalig inflammation inom ramen av mindre än 1 månad. Plåtar som tas inför en besiktning har så kort hållbarhet att de inte får vara äldre än 2 veckor när de begär in ett intyg för just spatt.

En häst behöver inte bli halt när åkomman är aktiv, detta är högst individuellt där en blir jättehalt medan nästa inte får några symptom alls trots aktiv spatt.

Så ja det är bra att ni gör en ordentlig undersökning för att utesluta spatt om hästen visar stelhet i bakbenen
 
Sv: Spatt

Min häst var jättelite halt fram, diagonalhälta, såg lite skumt ut men vi röntgade i alla fall. Han hade haft spatt länge och den var i stort sett "färdig". Sen har han varit "frisk" i 10 år efter en sommar lång konvalescens.
 
Sv: Spatt

Nu är han röntgad och undersökt. De såg också skuggor på röntgen men så små att de trodde inte de hade betydelse. Däremot så hade tränaren gått för hårt fram :mad::mad: så hästen har muskelinflammation i länden och hade lite känningar i kotlederna fram förutom muskelspänningar.

Så nu medicinering ett tag och promenader tills återbesök om 3v.

Hur gör ni som har hästar med spatt eller skuggor på röntgen? Kollar du med jämna mellanrum eller när du märker att något är fel? De tyckte han skulle röntgas vartannat men helst varje år för att hålla koll på haserna.
 
Sv: Spatt

Jag väntar fortfarande på svar från SLU om min.. De borde vara klara tills tisdag. Är det spatt och prognosen ser dålig ut då lär jag inte ha kvar honom, är prognosen god så kommer jag troligtvis att röntga med jämna mellanrum, kanske så ofta som en gång per år men det är omöjligt att säga nu.

Jag kapar tråden lite och frågar hur spatthästar reagerar på behandling? Min häst går på Fenylbutta och har gjort i snart 2 veckor, trots det märker jag ingen som helst skillnad på honom, han är fortfarande lika knackig. En kunnig person i stallet sa att spatthästar inte reagerar på den typen av behandlingar utan att spatt är ett rörelsemönster (?), stämmer det?

En annan sak som jag funderar över är att min häst är öm på höger sida av ryggen, lägger man tryck längs ryggraden bak mot länden till så sjunker hela hästen ihop. Detta får mig att fundera över om det kan vara anledningen till att han går knackigt, eller kan det bero på att han snedbelastat under tiden han varit halt? Jag har inte fått tag i vet. så jag har inte kunnat fråga honom, tänker ta upp det med honom i nästa vecka men vill gärna ha lite input.
 
Sv: Spatt

Den kunniga personen ska nog lära sig göra skillnad på vad som är vad, spatt är som jag tidigare skrivit en kronisk inflammation i hasledens glidyta och inte en rörelse störning. Måhända det är tuppspatt som personen menar, vad vet jag.

Att din häst är öm i ryggdsidan hänger samman med att många hästar håller i sitt bakben när de har ont och genom det kommer ryggömhet som ett brev på posten.

Det som förvånar mig är att din häst inte har blivit ledbehandlad, varför inte?
 
Sv: Spatt

Ok, då var det som jag trodde, tyckte det lät lite konstigt.. Det är nog tuppspatt hon menar, ja. Då lär det vara som jag misstänkte, att han troligtvis felbelastat sig. Han hade nämligen inte speciellt ont i ryggen när vet. klämde på honom för en vecka sedan, utan det har blivit värre efter hand.

Anledningen till att han inte har blivit ledbehandlad var att vet. ville få röntgensvaren innan vi eventuellt går in i lederna och behandlar. Jag förstod det som att han tyckte att man skulle vara lite försiktig med att gå in "i onödan" på en så pass ung häst. När vi var där för en vecka sedan böjde vi och därefter röntgades hästen direkt för att utesluta/konstatera spatt, sedan ska vi ta det därifrån.
Vi skickades hem med fenylbutta och ordinerades skritt. Som det är nu är hästen fortfarande lika halt och fenylbuttan har egentligen inte gjort någon skillnad vad jag kan se..
 
Senast ändrad:
Sv: Spatt

Stirra dig inte blind på en rtg plåt är mitt råd. Den är lite stel i ett bakben. Har du låtit den undersökas av en fysioterapeut? Det kan ju vara en stelhet / rörelsestörning pga snett bäcken / SI-led eller annat som går att "bota" lätt...

Veterinärer kan absolut bedöma både hästens hälsa + rtg plåtar på väldigt olika och konstiga (felaktiga) sätt. Min häst som troligtvis är född med kissing spines har aldrig haft ont i ryggen av detta, blev snabbt utdömd av en vet. som råkade hitta detta som "bifynd". Lyssnade dock till min magkänsla och uppsökte annan vet. som hjälpte oss med ett annat problem och sen har hästen fungerat mkt bra i flera år.
Lyssna på veterinären, men var skeptisk!!
 
Sv: Spatt

ja veterinärer kan tolka plåtar väldigt olika.

Köpte själv en häst för ett antal år sedan som enligt besiktningsveterinär ej hade spatt, däremot någon liten avvikelse men ändå "inom normalgraden". Vi försäkrade oss extra om att det ej var spatt och veterinären sa också att det var minimal risk att det skulle bli några problem av "fyndet". Ett år senare visade hästen symtom och vi åkte in och röntgade. Den veterinären sa att hästen hade solklar spatt. Vi lät då veterinären kolla på besiktningsplåtarna och denne säger att det ser precis likadant ut på besiktningsplåtarna, dvs solklar spatt och ingen förändring. Besiktningsveterinär kontaktades men hävdade fortfarande motsatsen och allt blev en ända röra med försäkringsbolaget när hästen var så dålig att den fick tas bort. Vi var därför tvugna att koppla in ytterligare en klinik för ett utlåtande, som stod på siste veterinärens sida, att det var solklar spatt. Besiktningsveterinären gav sig fortfarande inte och skulle skicka plåtarna till Tyskland. Hur det gick med det fick vi aldrig reda på.
 
Sv: Spatt

Precis. Problem med SI-led kan leda tll att hästen får ont i hela ryggen fram till nacken och även ned i hela bakbenen. När den har ont och spänner sig så felbelastar den och kan bli halt och röra sig onaturligt. kanske en vet. som även är kiropraktor kan vara ett bra alternativ?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 614
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp