Specialarbete - Behöver er hjälp!

Tassetass

Trådstartare
Vore schysst om så många som möjligt av er kan svara på de här frågorna. Ni behöver inte svara på alla och vill ni inte att alla ska se svaren så PM:a dom till mig. Ni som är mindre vänligt inställda till NH får gärna också svara!

Please, I need you! :bow:

1. Vad är din (kortfattade) definition av NH?

2. Hur kom du i kontakt med NH?

3. Vad var ditt första intryck, och hur har det förändrats med tiden?

4. Hur har NH förändrat din syn på dig själv, på hästen, på andra hästmänniskor och på hästsamhället i stort?

5. Anser du att NH behöver integreras i dagens hästsamhälle? Motivera! Nej, varför inte? Ja, varför och hur?

Ni är mina änglar, vet ni... ;)

1) Ett förstående samarbete mellans häst och "ägare"

2) För länge sedan, men det var när jag träffade en kolafärgad maltegalning och hans ägare som jag för första gången började förstå innebörden.

3)Mitt första intryck var rätt vagt men med tiden har jag sett skillnader på hästar som hanterats "naturligt" och dom hästar som fortfarande hanteras av slå och skrika principen= slående skillnad.

4)NH har förändrat mitt sätt att hantera hästar, resten man skulle svara på har jag inte givit en tanke åt ;)

5)Egentligen så borde alla hantera sina hästar så naturligt som möjligt, dock ser jag det närmast som en omöjlighet då de fortfarande finns allt för många hästmänniksor som vill ha utdelning för sitt arbete snabbt, alltså lite slag och skrik på vägen är inte hela världen :crazy:

1. Förstå hästen och arbeta med den utefter vem den är.

2. Då jag hämtade min sista foderponny lärde dens ägare mig lite.

3. Har jämt funnits hos mig. Så jag kände direkt igen tankesettet. Har blivit för mycke modeord

4. Jag har inte ändrat min syn direkt då jag jämt arbetat så. Andra människor har kanske ändrat sin syn och börjat förstå att hästen är en personlig individ precis som människor.

5. Ja då folk behöver förstå att hästen är en individ och inte en maskin. Men sen ska de inte bli ett modeord heller.

1. Samarbete mellan häst/människa på hästens villkor. Hästen gör det du begär av fri vilja och med glädje.

2. Jag har alltid haft det (ovanstående) som mål men inte haft ett namn på det. Det syns varken på mig eller mina hästar att jag är NH-intresserad.

3. Mitt intryck av NH nuförtiden består mest av repviftande, westernridning och överdrivet "naturlig" hästhållning. Jag håller inte på med vare sig det ena, det andra eller det tredje.

4. Ja som NH ofta definieras idag ja. Se ovanstående.

5. Ja definitivt och det behöver även få bort westernstämpeln för att kunna integreras. För att man får gladare hästar och gladare ägare med förståelse för sina djur.

1. Ett bra och praktiskt sätt att hantera hästen på ett enkelt sätt.

2. Min granne (ägare till min dåvarande sköthäst) började med det och hon visade mig lite och jag fick vara med på kurs med honom.

3. Mitt första intryck var att det var väl ett roligt sätt att leka lite med hästen ibland, särskilt eftersom pållen bara var 2 år så man kunde inte rida honom. Intrycket har förändrats till att bli mer omfattande, jag förstod inte i början hela filosofin utan tyckte att det var något som man kunde göra nån gång.

4. hmm, intressant fråga... jag har verkligen upptäckt hur otålig jag kan vara ibland, vilket jag har fått jobba mycket med. Synen på hästen har förändrats mycket, har fått en helt annan förståelse för deras reaktioner och börjat tänka mer på deras naturliga beteende i olika situationer. Jag kan verkligen rynka på näsan åt många hästmänniskor, särskilt när deras hästar verkligen saknar respekt och är totalt "ouppfostrade".

5. JA! Det är ett levande djur vi håller på med, som ställer upp oerhört mycket på oss (tänk så lätt de hade kunnat mosa oss) och då tycker jag vi är skyldiga att göra det här livet så bra som möjligt för dom. Enligt mig gör man det genom att se till hästens natur och hantera den efter det. mycket idag lärs ut för att vara säkert, men hur kan något vara säkrare än om man samarbetar med hästen???

Naturligt hästbeteende, dvs hårt och tufft och rättvist med ögonblicklig eftergift.

Ordet NH på Bukefalos bara, men det ni syfftar på av en duktig amerikan för 12 år sen.

Första intrycket för 12 år sen var wow men sen när det här daltandet och dultandet kommit in i bilden och folk bara anammat gullandet och inte det hårda så är det farligt och dumt och jobbigt. Träffar på många livsfarliga hästar vars ägare håller på med NH och rspekterar sin häst, ytterst otrevliga hästar blir resultatet.

4. Hur har NH förändrat din syn på dig själv, på hästen, på andra hästmänniskor och på hästsamhället i stort?
Rannsakning och hjälplöshet när man läser hur NH tolkas.

5. Anser du att NH behöver integreras i dagens hästsamhälle? Motivera! Nej, varför inte? Ja, varför och hur?
Många känner sig kallade men få är lämpade. De som är lämpade ska givetvis integrera det i samhället, men de som bara känner sig kallade bör låta bli.

//Djurjouren som nästan dagligen tampas med "NH" tränade hästar av ägare som lärt sig det via Buke....... :crazy:

Ni är mina änglar, vet ni... ;)

[/quote]

1 relationen människa häst och hästens egentliga status och rättigheter hos oss
hästskrällena fortsätter ju att öka och våran kunskap om dem borde öka i samma takt

2 hörde en bekant lovsjunga en kurs och blev nyfiken

3 blev lite besviken första kursen då vi bara fick leda runt hästen i rep å repgrimma hade ju väntat mig demo av lastträning utan grimma och liknande :o men jag förstod att det fanns mer att hämta. läste sedan allt jag kom över bör oxå tillägga att jag tillbringat ca20 år med hästar innan och aldrig riktigt hittat hem. hade täta kontakter med tränaren under en period och fick aha upplevelse efter aha upplevelse och svar på de frågor jag alltid undrat över men aldrig fått svar på.

4jag ser likheter med dagens mänskliga samhälle där man mer å mer försöker anpassa människans behov efter samhällets krav å alltfler blir utbrända fast vi har det så ombonat å bra... likadant gör vi med hästen...å det största av allt var när kronan trillade ner på riktigt. jag red på ridskola å hade betalt hela terminen men kunde inte (då menar jag KUNDE inte) fullfölja när det plötsligt en dag gick upp för mig hur hästar verkligen fungerar. mycket sorgligt samtidigt för plötsligt fanns det ju ingenstans i närheten för mig att rida. alla frågor sedan..varför slutade du??
du kan väl göra som alla andra med hästen mm mm det värsta är att många tror att man man är mesig med hästarna vilket inte alls är fallet, tvärtom ganska hård och bestämd men inte i samma situationer som de "vanliga" man hindrar den ofta innan den gör nåt därmed leder det till färre konflikter som sas "syns". detta leder därför ofta till missförstånd. det handlar ju mer om att vara ärlig mot hästen vad det än gäller de ljuger ju aldrig för oss.

5ja men det behövs bra ambassadörer med humor och rätt inställning och pondus för uppgiften så att det inte fortsätter att vara "vi och dom" tycker mig dock se att stora förändringar är på gång inom hästvärlden i sverige de stora institutionerna kan snart inte förneka det längre men det finns mycket kvar att göra. om de kunde utöka utbildningarna till att passa fler sorters ryttare och hästar skulle fler gå seriösa utb istället för att hamna hos repviftare och kvacksalvare när de söker alternativ

:angel:ursäkta om det blev långt men
:ohar lite svårt att uttrycka mig kortfattat

mvh rymdentusiasten :bump:

1, Ett lugnt och trevligt sätt att kommunicera med hästen på dess eget språk. :)

2, Via internet för typ 4-5 år sen tror jag.

3, Från början trodde jag att allt skulle kunna lösas med NH. Att jag skulle kunna hantera vilken häst som helst och att alla hästar skulle kunna bli helt lugna och avslappnade med hjälp av NH. Men det har jag insett nu att så enkelt är det inte. :smirk:

4, Det har öppnat upp min ögon lite, har lärt mig att läsa av hästarna bättre. Ser även hur ofta hästarna blir missförstådda och förtvivlade och rädda. :crazy: Har mer tålamod och förståelse för hästarnas beteende.

5, Ja, men de finns så många olika sätt som kallas NH. Många av dom skulle behöva utrotas. :mad: Men de som jag ser som NH tror jag att både människor och hästar skulle ha nytta av. :)

. Vad är din (kortfattade) definition av NH?
Jag känner en sorts allergi...... Det är så många som hanterar sina hästar helt åt h-e(enl mig då)

Jag har eg ingen kontakt med filosofin.

Första intrycket var väl ok...men sen gick det åt fanders..

Vet ej

Anser du att NH behöver integreras i dagens hästsamhälle? Motivera! Nej, varför inte? Ja, varför och hur?

Definitivt...men inte som en inkomstbringande filosofi...Varför inte ta in det i "vanlig hantering"?? NH får många människor att sluta lyssna övht, andemeningen var säkert inte så från början och det finns ju säkerligen många mycket duktiga människor som både håller på och kan lära ut den.Svårigheten är ju att man inte kan ta nåt ansvar över kursdeltagarna, och det kan bli vadsomhelst i slutändan..tyvärr..det syns väldigt väl bara här på buke...

Det som är ganska intressant är att det är många härinne som "började" för ett-två år sen och var saliga på sin tro...idag har dom märkt att det finns alltid skiftningar i hantering med hästarna...men dom kommer alltid nya :crazy:..som får MIG att slita mitt hår :rofl: :rofl:

:D

Du var ju till stor hjälp ;) Men jag förstår vad du menar, och kunde inte hålla med dig mer... Tyvärr, eller nåt.

Fast du är ju en av de som jag har förtroende för...( men det vet du ju)det är dessa fanatiker som hävdar att ALLT går att fixa till med en enda filosofi...

Jag har min egen filosfi ang hantering, och jag har schyssta pållar...visserligen har jag dom inte lösa, men det är heller inget jag strävar efter...däremot kan jag inte gå in i en hage förrän alla ska leka följa john :rofl: :rofl: utan för den skull gå på mig...mina hästa gillar mig och kommer gärna när jag visar mig, och det räcker som facit gott o väl för mig :bow:

Ett sätt att hantera hästarna på både hästens och ryttarens villkor.

Minns inte riktigt. Antingen var det när jag läste Dansa med hästar eller när jag var här på Buke och kollade.

En woao-upplevelse! Med tiden har det mer blivit en del av vardagen. Nu för tiden "tränar" jag det inte så ofta. Men märker jag att något inte stämmer så går jag djupare med problemet.

Det har öppnat ögonen på mig och fått mig att börja fundera över hästen mycket mer. Jag har tyvärr inte sett att NH har fått något större genomslag där jag bor så jag vet inte hur det påverkat samhället.

Absolut! Varje människa som har hand om en häst bör förstå hur den fungerar. Man borde få lära sig de grundläggande sakerna på ridskolan innan man ens hört ordet sadel!

nämen martha! så får du ju inte skriva här!!! :eek: :smirk:
dessutom, om du inte förstår att allting går att lösa med repviftande och repgrimma så har du inte förstått nånting!!! :p :rofl: :rofl:

:D Egentligen har jag inget emot filosofin i sig, utan mer att människor fastnar nånstans på vägen och tar inte filosofin hela vägen.....JAG tycker inte att en häst skall behöva följa människan och strängt respektera oss på det sätt som vissa verkar vilja, där har filosofin tagit sig omvägar och hästen har absolut INGET val( som en del så vackert vill säja) dom GER sig inte förrän hästen underkastar sig dom..och det kallar jag inte valmöjligheter.

Det är så mycket som gått åt pipsvängen, folk missuppfattar och blir fellärda..hästar mår dåligt och när dom visar detta så skall det "tränas" ännu mer :crazy:...istället för att försöka läsa och förstå HÄSTEN...så läser dom litteratur istället :crazy:

martha

en liten inflik kunde jag inte låta bli här

en häst som är korrekt hanterad enligt vad jag kallar nh (varför har det ordet börjat smaka beskt?) får ett gott självförtroende och en självkänsla som syns på långt håll.

de är inte utsläckta utan tvärtom, om den blir hanterad av en människa som beter sig ojust så kan de säga ifrån ordentligt.

mvh rymdentusiasten :bump:

1. Att lära sig förstå hästens kroppsspråk samtidigt som man börjar använda sitt eget (vi svenskar är inte alltid så bra på det ;)). Och att försöka ge hästen så bra förutsättningar för arbete som möjligt med hänsyn till dess naturliga förutsättninar och behov.

2. Jag började diskutera med min nuvarande sambo via internet och på den vägen är det... :love:.

3. I början blev jag som alla andra lite nyfrälst och har flera ggr fått omvärdera vissa saker. Idag är min "tro" mer solid, men den sätts fortfarande på prov när jag träffar nya tankar. Ibland blir den berikad, ibland opåverkad och i sällsynta fall får den backa.

4. I början vet jag att jag blev förundrad över hur mycket av NH som kunde styras över till "vanliga" livet. Men nu när jag försöker tänka efter vad det var för några saker så vet jag inte. Antagligen så är de blivit intergrerade i mitt tänkande vid det här laget. Men jag tror att det handlade något om att behandla andra som man vill bli behandlad själv, att inte skylla ifrån sig när något går fel o.s.v. Jag jobbar som hästmassör och träffar många hästmänniskor. De allra flesta är hur justa som helst, även om vissa hade mått bra av att ha lite mer koll på sig själva och hästen. Så jag har nog blivit lite bortskämd med justa människor, och blir lite chockad när jag stöter på typen som smäller till hästen på nosen när hästen snuffar dem i ryggen och frågar t.ex. "skall vi inte gå nu?".

5. Jag tror att om filosofin NH kunde spridas mer så skulle det vara bra, men idag är det lite ohållbart på vissa ställen. Det värsta jag vet är dock när NH-människor (eller klassisk dressyr kontra tävlings dressyr, eller western kontra dressyr...) ställer sig och pratar om hur bra de är, och hur synd det är om hästarna i Sverige. Visst finns det vissa saker som man helst vill slippa se, men jag tror att man kan lära sig något av alla.

Så värst kortfattat blev det kanske inte, men det har aldrig varit min starka sida :p Kul att tänka tillbaka lite och se hur långt man ändå har kommit.
Mvh/Marie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka