Milosari
Trådstartare
jag fick en liten idé idag när jag var ute och undersökte en industritomt med skolan. jag håller på och utbildar mig inom förorenade områden och hoppas kunna arbeta med riskklassificering enligt MIFO och sanering. det är dock ganska dyrt och tidsödande att genomföra de här undersökningarna, och risken är också att man missar punktkällor när budgeten bara tillåter ett begränsat antal provpunkter.
så min tanke är: kan man inte utbilda sin hund till att markera på några vanliga föroreningstyper? t ex oljor, impregneringsmedel etc. vem ska jag ta kontakt med som kan detta? finns det någon som har hört talas om en hund som utbildats till något liknande? min plan är alltså att utbilda hunden på ren hobbynivå, se om det fungerar någotsånär i fält och sedan se om intresse finns hos aktuella arbetsgivare.
så min tanke är: kan man inte utbilda sin hund till att markera på några vanliga föroreningstyper? t ex oljor, impregneringsmedel etc. vem ska jag ta kontakt med som kan detta? finns det någon som har hört talas om en hund som utbildats till något liknande? min plan är alltså att utbilda hunden på ren hobbynivå, se om det fungerar någotsånär i fält och sedan se om intresse finns hos aktuella arbetsgivare.