specialsök

Milosari

Trådstartare
jag fick en liten idé idag när jag var ute och undersökte en industritomt med skolan. jag håller på och utbildar mig inom förorenade områden och hoppas kunna arbeta med riskklassificering enligt MIFO och sanering. det är dock ganska dyrt och tidsödande att genomföra de här undersökningarna, och risken är också att man missar punktkällor när budgeten bara tillåter ett begränsat antal provpunkter.

så min tanke är: kan man inte utbilda sin hund till att markera på några vanliga föroreningstyper? t ex oljor, impregneringsmedel etc. vem ska jag ta kontakt med som kan detta? finns det någon som har hört talas om en hund som utbildats till något liknande? min plan är alltså att utbilda hunden på ren hobbynivå, se om det fungerar någotsånär i fält och sedan se om intresse finns hos aktuella arbetsgivare.

Sv: specialsök

Ett problem i Sverige är att det är svårt att certifiera diverse "substans-hundar".

Har själv en hund som är inkörd på brännbara-vätskor, men som aldrig använts i "skarpt läge".

Det går att certifiera internationellt, men det är ganska "krångligt" och dyrt och trots int.cert så är det fortfarande väldigt svårt att få jobb.
Det finns ett antal specialsöks hundar som arbetar inom/är kontrakterade med räddningstjänst och polis.
Även något/några väktarbolaganvänder hundar som markera "fyrverkerier" vid bla. idrottsevenemang...

Kanske läge att du utbildar själv?!
När du vet vilket/vilka ämnen som du kommer ha störst utbyte av att finna?

/Swat

tack för svar, även escodobe. och tack för länken! mycket spännande :)

tanken är att jag ska utbilda själv, men jag tror att jag behöver hjälp från folk som kan det här bättre än jag. en del av ämnena är ju ganska giftiga, så hunden måste markera på ett säkert sätt, t ex.

jag har lite kontakt med väktare med hund och vet var jag ska få kontakt med polishundförare, då kanske jag ska utnyttja de kontakterna. tack för tipset :)

Du behöver ALDRIG träna med det tänkta ämnet egentligen! :)

Det finns flera sätta att träna in preparat på, men så här gjorde jag:

Alla grundövningar kördes in med "smittade" bomullskompresser - dvs bomullskompresser som fått ta doft av det önskade ämnet.
Ex. några droppar kemiskt ren bensin i en glasburk - ställ en liten "distans" på burkens botten ex en träkloss - lägg sedan en kompress ovanpå träklossen och skruva på locket. Efter några timmar doftar kompressen "kompress + bensin" och kan användas när du lär in markering på "bensin"

Eftersom hunden blir mer och mer erfaren måste du så klart se upp så att hunden inte tror att det är just "kompress + bensin" som den skall söka genom att varriera vad det är du smittar med doft.
Små träklossar, provrör med ursprungsdoft längst ner (gömt så hunden ej kan komma åt röret så klart), en smittad bomullstuss i en försluten plastpåse osv.

Jag börjar med enkla markeringsövningar - a la sök :D - i miniformat inomhus.
När hunden börjar förstå vilken markering som krävs för att belöningen skall komma - kör klicker och distansbelöning - så får den göra pyttesmå sök innan den kan komma till en markering.
När kopplingen doft - markering - belöning kommit kan man snabbt öka sökets längd och svårighet!

Du kommer kunna köra in detta snabbt och lätt! :D

/Swat

En del ämnen kan tydligen vara svåra att lära in, jag har för mig att just fjärrvattenprojektet har stött på stora svårigheter pga ämnets egenskaper.
Några som höll på med minhundar fick ju problem då det visade sig att hundarna tränats in på en felaktig lukt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka