Bukefalos 28 år!

Spel-nördar se hit, jag är vilse...

Scata

Trådstartare
Junioren i huset är spelnörd och har börjat lobba för VR-headset, hur ska jag navigera i djungeln?

För något år sedan läste jag på om dessa, men inser att jag har förlegad kunskap.
Hur står sig VR idag till PC-spel t.ex. Måste man ha specifika VR-headset till varje spel eller hur funkar det? (Så var det då, därför blev det inte aktuellt då junioren var spretig i sitt spelande)

Help :o
 
Utan att vara helt hundra insatt (läste på en del för typ ett år sedan) så verkar Oculus Quest 2 vara det mest prisvärda alternativet idag. Går att koppla till PC med sladd och trådlöst över wi-fi och funkar även helt på egen hand med ett lite mer begränsat spelutbud (även om det till synes verkar vara hyfsat omfattande). Går att spela spel från deras egen butik samt Steam (dock bara om den är kopplad till PC).

Provade en sån i somras och tyckte det var superkul och funderar själv på just den modellen
 
Junioren i huset är spelnörd och har börjat lobba för VR-headset, hur ska jag navigera i djungeln?

För något år sedan läste jag på om dessa, men inser att jag har förlegad kunskap.
Hur står sig VR idag till PC-spel t.ex. Måste man ha specifika VR-headset till varje spel eller hur funkar det? (Så var det då, därför blev det inte aktuellt då junioren var spretig i sitt spelande)

Help :o

Tror även datorn måste vara anpassad för vr. Jag vet att jag skulle kunna koppla vr-headset på min dator om jag ville då den har hårdvaran för att klara av det och är anpassad för det. Tycker det låter konstigt att det är olika headset för olika spel? Kan dock förstå om det är olika headset för olika spelkonsoler. Till exempel har Playstation eget vr-headset och x-box/Microsoft kör med sin egen variant. Sedan finns det säkert fristående märken också.
Men vad jag vet ska man väl kunna spela alla vr-spel från till exempel steam med samma vr-headset?
 
Man köper ett VR-headset (Headset, handkontroller och mojänger man sätter i rummet som gör att VR ser var man är osv) och så måste man ha en dator som är bra nog för att klara av VR. En vanlig surfa på nätet laptop räcker oftast inte till. Men en hyfsad gaming dator borde göra det. Sen funkar headsetet till alla VR-spel som släppts för det VR-setet. Se det som att man köper en konsoll t.ex. Nintendo. Man behöver inte en ny Nintendokonsoll för varje Nintendo-spel. Utan man köper en Nintendo-konsoll och sen funkar den till alla spel Nintendo släppt till den konsollen. Men man måste ju köpa vart och ett av spelen man vill spela.

Vi har ett (köpt för några år sen). Jag tror vi har HTC Vive.

Vi har ett jättemysigt spel/upplevelse där man står på havet botten vid ett korallrev och ser fiskar, sköldpaddor och maneter simma förbi. Man kan röra vid anemonerna och de reagerar! Otroligt vackert och rofyllt! I ett annat står man på ett skepp som ligger på havets botten (man kan gå runt lite på det) och så kommer en blåval simmande förbi jättenära! Det känns som att man skulle kunna sträcka ut handen och röra vid den! Jag har inte spelat spel på det utanmer bara gjort de mysiga sakerna. Och plankan såklart!
 
Utan att vara helt hundra insatt (läste på en del för typ ett år sedan) så verkar Oculus Quest 2 vara det mest prisvärda alternativet idag. Går att koppla till PC med sladd och trådlöst över wi-fi och funkar även helt på egen hand med ett lite mer begränsat spelutbud (även om det till synes verkar vara hyfsat omfattande). Går att spela spel från deras egen butik samt Steam (dock bara om den är kopplad till PC).

Provade en sån i somras och tyckte det var superkul och funderar själv på just den modellen
Det man får tänka på när det gäller Oculus Quest 2, är att priset är lågt, eftersom man måste ha ett Facebook-konto för att kunna använda den.
 
Det man får tänka på när det gäller Oculus Quest 2, är att priset är lågt, eftersom man måste ha ett Facebook-konto för att kunna använda den.
Ah, tack. Det var ny info.
Nu är väl inte det hela världen, men ändå.

Just Ocuous Quest 2 är det som junioren pratar om, men det är väl priset som lockar förstår jag.
 
Ah, tack. Det var ny info.
Nu är väl inte det hela världen, men ändå.

Just Ocuous Quest 2 är det som junioren pratar om, men det är väl priset som lockar förstår jag.
Vad jag hört (har inte testat själv), ska den vara en av de bättre just nu ändå, och alltså inte bara billig.
 
Jag hade tänkt Oculus Quest 2 som de andra skrivit om.
Kolla upp att datorn orkar med VR.

Det finns lite gratisspel till Oculus Quest 2 dessutom. :)
Är junioren för ung dock, så får hen ju inte ha facebook, så då får väl du logga in på din kanske.
 
Jag hade tänkt Oculus Quest 2 som de andra skrivit om.
Kolla upp att datorn orkar med VR.

Det finns lite gratisspel till Oculus Quest 2 dessutom. :)
Är junioren för ung dock, så får hen ju inte ha facebook, så då får väl du logga in på din kanske.
Jodå, där är vi med. Datorn är top notch (spelnörd påhejjad av spelnörd till pappa :crazy:) och åldern är inne för Fb, så det är lugnt.
Junioren får nog kallas för junioren tills h*n blir en senior :angel:
 
Jodå, där är vi med. Datorn är top notch (spelnörd påhejjad av spelnörd till pappa :crazy:) och åldern är inne för Fb, så det är lugnt.
Junioren får nog kallas för junioren tills h*n blir en senior :angel:
Blir nog jättebra. En otroligt frän spelupplevelse blir det.
Om du inte vill spela, så finns det många utställningar, muséer och liknande, som har VR-visningar.
Ha så kul, hela familjen! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp