Spela in dörrklockan?

paradiset

Trådstartare
Jag har en fundering på om inte det vore en mycket god ide att spela in vår dörrklockas signal och sedan spela upp den 100 ggr om dagen utan att öppna dörren eller ens reagera. Vår granne över oss har mycket ljud för sig som låter som knackningar men efter ett tag så slutade hunden bry sig om dem eftersom de inte betyder något. Tanken är både att få bort den stressreaktionen som blockerar min hund från att kunna lära om vid dörren och att lära in ett nytt beteende vid det ljudet och att det nya beteendet betyder goooooodis. Vad tror ni om det?

Sv: Spela in dörrklockan?

Kanske kan det fungera...

Dock är min egen erfarenhet att ett ljud ifrån en bandspelar INTE är detsamma som ett ljud i "verkligheten", vilket hundar lär sej fort.

Men väl värt att testa kanske?

Om du inte kan avsätta en hel lördag till att ha någon som ringer på er dörr massor av gånger samtidigt som du lär in den reaktion du vill ha hos hunden?

/Swat

Nu lånar jag tråden lite.

Har du några tips på hur man får bort skallet vid dörrknackning? Känns som om vi har provat allt ( men det är sällan sanningen när man får höra från andra =D )

Jag håller med Swat, hunden kommer lära sig skillnaden supersnabbt!

Vår porttelefon är kopplad till hemtelefonen, så man öppnar med telefonen liksom. Till och med min chihuahua vet att om det ringer i telefonen, jag svarar hallå och sen inte pratar så kommer det gäster snart. Så fort jag lägger på tittar hon på ytterdörren och är superberedd att springa dit för att skälla för full hals. Det är ett återkommande träningsmoment här hemma ska jag säga...

Jag har placerat en plingplongare utanför och bunkrat upp med en godisskål och en klicker på insidan. Sen har jag sagt BRA alt. klickat varje gång det plingar på dörren och ställt ner skålen med en godis i.

När hunden riktat fokus mot mig varje gång istället för själva dörren har jag stegrat och flyttat skålen längre och längre in i huset tills jag nått den punkt att jag kan ställa ner skålen med en godis i hundens bädd.

På det sättet har jag ändrat hundens tankar lite, -plingplong - godis i min bädd!

Självklart vet hunden att ringklockan har ett samband med besök, men genom det här sättet + ett bra inlärt kvarstannande har det blivit mycke enklare att tygla situationen.

MM det är säkert sant. Men kanske kan vara en bra första träning på ljudet iallafall innan man går över till dörren. För samtigt som jag vill bli av med skällandet ( ja iallafall det hysteriska som mer passar sig på landet där matte är ute på åååååååkern än här....) så är mina grannar lite känsliga ännu efter episoden där han låste sig ute på balkongen i 30 min....( de skulle sova tidigt och gå upp 03.30 ) så en skällande hund en hel dag så nära inpå.....:crazy:

Det lustiga är att när han har skällhalsbandet på sig är han inte bara tyst utan väldigt behärskad och artig. Han har lärt sig att med halsbandet på ska man inte gapa men han har OXÅ lärt sig att halsbandet innebär att man ska ta det lugnt. HUR tusan förmedlar jag det även utan halsbandet på, han är ju i stånd att hålla käft och behålla lugnet men var brister det? Respekt?

( vi har halsbandet på ibland när många och relativt nya gäster ska komma på besök t ex kalas och många små barn som ofta blir jätterädda annars för våra vrålande hund. Inget bra första intryck.) Det värsta är att även min 20 mån gamla dotter som levt med hund sedan hon var 8 mån ( och hans skällande ) har också börjat bli hysterisk nu när hunden kommer rusande vrålandes till dörren.:crazy:

Går det att hindra hunden från att rusa fram till dörren?

Min unghund var sådan som rusade fram till dörren och väntade (och sedan flög på gäster för att hoppa som en gaalning och pussa dem i ansikte) så fort hon hörde dörrklockan.

Jag började göra så att jag stängde in henne i ett rum bredvid hallen, med hjälp av ett kompostgaller. Hon kunde då se de som kom, men kunde inte rusa på dem och hon fick inte heller komma ut och hälsa förrän de tagit av sig ytterkläder och hon själv varit lugn en liten stund. Det fick ta den tid det tog, eventuellt sa jag åt henne att gå och lägga sig. Utöver det såg jag till att det plingade på dörren lite ibland utan att någon kom in på en gång.

Hon lärde sig väldigt snabbt att det inte var någon idé att vara annat än lugn och idag sköter hon sig fint, även om hon kan bli lite väl hoppig och glad om några riktiga favoritmänniskor dyker upp :p (men då håller jag i henne tills hon varvat ner och sedan är det inte mer med det)

Ja vi har grind för nu pga inkonsekvens annars. Barnen är inte lika snabba som jag och dessutom går annars barnen in med skor för långt in i lägenheten. Men ni ska inte tro en vanlig grind eller kompostgaller räcker för den här hunden! Hela han vibrerar och kroppen går som på en överglad retriever och han hoppar med lätthet över och dörren är hans! Jag har därför 2 långsidor från en spjälsäng på högkant som grind. Har tränat massor på sitta kvar vid mattan en bit bort från dörren men han försöker ideligen bryta sig förbi och vibrerar, han sitter bara kvar på vissa personer. Jag har oxå fått tips om att stänga in honom i köket vars dörr är precis intill grinden Han är lustigt nog helt tyst och lugn medans han väntar. Men det hjälper ju inte mot gapandet. Idag skäller han nämligen inte enbart av förväntan längre utan det är verkligen ett skrämma iväg eventuella inkräktare skall! Jag vet inte om det är så att hans halsont gjorde honom så osäker att han började med detta. Nu mår han ju bra och vi har börjat med 2 sorters kosttillskott som ska dämpa stress hos djur för att kunna lära om.

Vad grinden dock har lyckats lära honom är att inte bli hysterisk på porttelefonen iallafall. Förut var scenariot så att det ringer på porttelefonen och ibland är den död så då går matte till fönstret och snackar. Hunden ställer sig då bredvid med framtassarna på fönsterbrädan och skäller, gnäller för att han ej kan se?? Vi lärde om genom att han för det första inte fick följa med till dörren när vi svarar och nu stannar han och försöker inte forcera grinden. Om han följer med till fönstret eller ställer sig på soffkanten så är han tyst. Och han springer INTE och försöker ÖPPNA ytterdörren SJÄLV :crazy: Men detta har han ju lärt sig för att det trots allt ringer oftare än det sedan kommer in ngn. Vi kommunicerar bara genom telefonen jag och sonen när det är något han vill fråga.

Är dörren olåst och grinden öppen så öppnar han dörren själv för gästen och det är INTE ok! När han väl gjort det är han osäker och backar vid främmande eller blir överlycklig över tex min mamma. Vid familjen tar han en sko och bär den till vår säng :o Några gånger har det även hänt att han öppnat dörren för ljud i uppgången men när ingen varit där har han stannat i dörröppningen lite osäkert. Jag ser det som om han tagit på sig en för stor uppgift som han inte är mogen för. Varför fattar han inte vad jag försöker säga då?? Att jag gladeligen låter honom slippa???

Senast ändrad:

Har hunden någon plats där han kan ligga och vara trygg, en bädd eller en öppen bur eller så?
Vad händer om ni, innan det ringer på dörren osv, ser till att han ligger där, ser till att han håller sig kvar där och helt enkelt tvingar honom att ligga avslappnad innan han får göra något?

Nu låter det som att ni tillåter honom att rusa runt, tillåter honom att stressa upp sig osv. Gör ni något när han tex försöker bryta sig genom grinden? Försöker ni att få honom att ta det lugnt?

Hur är det med aktiveringen? Får han göra tillräckligt på dagarna så att han är nöjd och därmed borde ha lättare att slappna av?

Han har tyvärr inte kvar sin fäll på den absolut mest centrala platsen i lägenheten längre utan att vara ivägen. Det var precis i ingången till v-rummet bara en anings snett till höger om hallen bredvid hallens inre del mitt i lägenheten alltså. Pga ommöbleringen så står det en kista där nu och den kan tyvärr inte stå ngn annan stans. Han har därför sin fäll bara en bit bort nu i v-rummet mittimellan bordet och soffa/fotöljer och det är nära och bra när vi är där men tyvärr inte inom synhåll för ytterdörren. Av de platser han gillar och är lugn på så är det soffa och vår säng men han är t ex aldrig där när han är ensam hemma då ligger han på dörrmatten precis intill ytterdörren. Numera har han dessutom sin bur bredvid soffan precis intill fällen, övertäckt och mysig men han ligger inte direkt där. Det är inte så att vi tillåter honom springa omkring utan vi hinner inte fysiskt hindra honom från att ila dit, han är världens smidigaste hund ( och det märks på agilityn ) och verbalt skiter han fullständigt i mig i det läget vare sig jag är bestämd, riktigt bestämd eller riktigt lugn. Han är liksom från 0-10 i reaktion och inte på på dörren utan i andra situationer oxå.
Problemet med min hund är inte bara att han kommer på egna saker att göra, han är på det envis och faktiskt stabil innerst inne men de få blockeringar han har är nog så jobbiga. Problemet är hans intensitet och snabbhet. Jag har sett många dörrträningar med olika hundar i olika program och varje gång har jag tänkt att undra om de skulle lyckas lika fort med min kvicka hund till både tanke och kropp. Dessa hundar har varit slöa i jämförelse.
Ja han får vad jag tror är tillräckligt med motion 1-3 timmar per dag där långpromenaden är 1-2 timmar och oftast en till på 30 min minst och kisspromenader utöver det. Är med ute och softar, får vila ut ordentligt imellan och dessutom shejping/klicker några ggr per vecka och agility en gång per vecka. Vi både busar och leker eller tränar på promenaderna men ibland tar vi det bara lugnt oxå. Försöker ha en balans där.

Papillonen och vavvan på våningen ovanför är lika gapiga de men med skillnaden att de stör ingen med sina pip. Den matten har gett upp kan jag tillägga men pga min hund storhundsröst fast inte dov och mörk utan tydlig som sjutton så kan jag inte ignorera.

Jag velar imellan om jag ska ta och sätta ner foten en gång för alla och ryta till "nu räcker det, gå och lägg dig *peka* och STANNA där" med pondus men jag vill inte ta risken att förlora i tillit :crazy:Och så tror han säkert bara jag skäller jag med...oftast är ignorera och lugn och harmoni bäst på min hund men hans skall det är banne mig inte lätt ignorera! Ingen förstår förrän de hör honom då säger de NU förstår jag vad du pratar om! Han kan låta riktigt livsfarlig eller när han är stressad så gnisseljobbigt skällande att man får tinnitus direkt.

JO en sak till....de ggr vi har tagit det lugnt-hunden ligger kvar osv så rusar han ändå fram förr eller senare till gästen han lugnar inte ner sig, det tar fruktansvärt lång tid. Han är sådan att han tror att han måste delta men egentligen vill han nog slippa. Det som hjälpt bäst där är faktiskt att sätta honom i buren ( med stängd dörr) eller i köket alltså ta bort honom från situationen. Vet inte varför för det är inte det första tipset man får liksom men dock det första tipset jag fick från en pudelägare. Vet inte om det är typiskt pudelsätt att hetsa upp sig på?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 129
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 754
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 629
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 660
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka