Bukefalos 28 år!

Spelar rasen någon roll för korven?

K

Kokopelli

Eller med andra ord kan man göra om en renrasig, stammad quarter till en bastard i hästpasset?

Han har stamtavla och är reggad i AQHA (men inte i SQHA)

Så här är det jag har två hästar en gatukorsning (ska vara arab/nordsv men kan vara precis vad som helst, inga papper mer än köpehandling) och när jag nu ska skaffa hästpass måste veterinär alltså ut under alla omständigheter för att id-kontrollera, åldersbestämma och ev chippa denna gatukkorsning. (Chipset är väl egentligen det enda bra med den här cirkusen?)

När nu ändå veterinären ska ut med alla kostnader som det innebär tänkte jag listigt att jag skulle kanske säga att den här quartern också är en korsning av gud vet vad?

Be henne åldersbestämma och chippa och sedan beställa alla papper från samma ställe. Det blir då att stå okänd härstamning i hästpasset men det kan väl kvitta? Enda anledningen till att jag skaffar detta papper är för att det är lag på det och för att min gulleplutt ska kunna slaktas och bli korv (fast jag har ändå tänkt mig trotjänaravlivning.... dubbelsuck) .

Då kan jag strunta i att brevväxla med SQHA som motvilligt (och ibland knappt ens det) svarar på mina frågor.

Där riskerar det dessutom att bli svindyrt eftersom jag inte vet hur hans uppfödare (stoets-hans mammans ägare) och hans hingstpappas ägare skött om alla SINA avgifter i det som de kallar för "hästkontrollen" (som jag då i värsta fall åker på 700 kr extra på OM de inte har skött sig anno 1997, hur ska jag ha koll på det.... samt +400 kr för själva passet) Det blir 1100 kr det och det är lika mycket som veterinären kostar som ändå ska ut....


Det spelar väl ingen roll vilken ras det är i passet och i förlängningen i korven ?


Detta undrar Kokopelli Mana - "back on track"
 
Sv: Spelar rasen någon roll för korven?

Jag känner folk som har samma tankar som dig...

en kollegas shettis struntade tidigare ägaren att regga som föl, trots att den var egen uppfödning. så nu står alltså min bekanta inför att måsta ta ut vet, blodtypa osv och hela balunsen för att få pass... så hon sa att hon tänker ange hästen som okänd härstaming bara, så blir det billigare.


den största frågan är väl om du är helt säker på att du aldrig kommer vilja använda dig av faktumet och vetskapen att du har en renrasig quarter. Tänker som tex försäljning osv i framtiden, du förlorar säkerligen pengar på att ha en gatu korsning stam okänd, mot en renrasig quarter.. bara nåt att ta i åtanke, att genomför du väl detta så kan du inte sen få hästen stammad nånsin mer igen..

sen om det är "rätt eller fel". inte vet jag. men jag förstår att folk inte är gjorda av pengar, och det är ganska mycket pengar i samband med passen för många....
 
Senast ändrad:
Sv: Spelar rasen någon roll för korven?

TAck jättemycket för svar!

Nej den lär inte kunna bli stammad i hästpasset nåt mer om jag inte i ett sånt läge skaffar ett till... om det skulle behövas i framtiden??? :devil: Jag kan väl ha två hästpass?

Fast jag HAR den ju registrerad med originalpapper i Amerika.... vilket gör att jag borde kunna sälja den som renrasig quarter ur den aspekten.

Ska den som köper den tävla i specifika quartertävlingar typ quarter-SM går kanske inte, men min häst kommer ändå aldrig att gå så långt....Vanligt Western-SM borde däremot gå bra där alla raser är tillåna och fortfarande den är registread quarter i sitt "hemland"?

Fler synpunkter mottas gärna

TAck Kokopelli Mana
 
Sv: Spelar rasen någon roll för korven?

Förtydligande:

Det är tydligen SH som tar ut dessa extra avgifter och inte sqha.

Jag har nu fått reda på att ett hästpass utfärdat av sqha "endast" kostar mig 400 kr och det kan jag väl stå ut med. Pappan till min quarter skall det dessutom inte vara några problem med enligt uppgift utan han har ordentliget på fötterna.

Fast det är ändå en intressant aspekt det här med om det skulle gå att skaffa TVÅ hästpass? Om jag ljuger efter att ha skaffat det ena och säger att jag har en nyinköpt häst som är korsning mellan fullblod och ardenner......

Kokopelli mana
 
Sv: Spelar rasen någon roll för korven?

Jag hade nog försökt att få den som quarter i vart fall. Kan ju kosta lite mer (jag har tyvärr inte koll på det). Men OM du nångång kommer sälja hästen, så får du mycket mer för den om det är en quarter än om de är en korsning. Sen behöver man inte vara så duktig för att vara med på AQHA tävlingarna heller. :) Huruvida man kan fuska till sig två pass till hästen vet jag inte, men de är säkert möjligt, så länge den inte chipmärks.
 
Sv: Spelar rasen någon roll för korven?

TAck, jag ska göra som du skriver eftersom det är verkar enklast trots allt.

Fast är det verkligen passet som "styr"? Vi har ju klarat oss utan pass i alla år och då är han ju "quarter". Gills inte registreringsbeviset från AQHA som det gjort förut?

Vad ändrar passet egentligen? som jag har fattat det är passet istället för den lilla gula plastbrickan de sätter i öronen på kor för ursprungsmärkning vid slakt. Om det inte hade blivit hästpass hade vi varit tvungna att sätta på hästen en plastbricka för att det ses som köttdjur inom EU och inte som det sällskapsdjur den oftast är. Jag har fattat det som att passet behövs för kötthanteringen för slakt att det är det som är det primära inte själva registreringen av raser men att man valt den administrationen för att rasföreningarna redan "finns" så att säga.

Ursäkta om jag verkar tjatig och envis, men jag vill verkligen reda ut den här frågeställningen? Varför vi skaffar pass.

Kokopelli
 
Sv: Spelar rasen någon roll för korven?

Det kostar ju ingenting att registrera din quarter i SQHA, du behöver bara skicka med ett frankerat svarskuvert. Jag tycker att det är urkorkat och registrera din häst som bastard. Avgifterna hos SH är väl ändå desamma?
 
Sv: Spelar rasen någon roll för korven?

Passet är ju till för att de på slakteriet ska veta om djuret har fått i sig medel som kan vara farligt för människan om vi äter köttet. Så passet är till för att de ska kunna hålla koll på vad mer än hästköttet som hamnar i korven. Sen kan jag ju tänka mig att staten tycker att det gör de hela jätte praktiskt för dem att hålla koll på alla hästar.
Men som sagt - har du redan papper på hästen från AQHA behöver du ju bara skicka dem till SQHA för att få en stämel på kostandsfritt. Skaffa ett papper från passkontrollanten (och chippmärka när dom endå är ute, vem vet om de kanske blir lag på det med snart!) och sen skicka det till SH (eller vad de nu heter). För mig gick de på ca 700 kr per häst (har quarter).
 
Sv: Spelar rasen någon roll för korven?

kenneth skrev:
Det kostar ju ingenting att registrera din quarter i SQHA, du behöver bara skicka med ett frankerat svarskuvert. Jag tycker att det är urkorkat och registrera din häst som bastard. Avgifterna hos SH är väl ändå desamma?

Tack för svaret Kenneth.

Jo, jag har fattat det nu och jag SKA göra som du och Kickis insisterar. Regga i sqha (även om jag inte gillar att skicka omkring på mitt original) och hela baletten (även chips som det ju faktiskt finns en vits med). Jag fick dessutom ett bra svar ifrån sqha till sist. Den jag skrev till i somras svarade inte alls....men hon jag skrev till nyligen svarade nästan direkt.

Urkorkat? Hm? Det tycker du.....Intressant synpunkt. Motivera! Annars tror jag dig inte ;) .
Varför skulle det vara så urkorkat? Egentligen...

Och förresten en följdfråga: Vad ska du ha ditt(dina) pass till? Vad ska man HA det till mer än för slaktkontroll..... och resor i Europa.

Ska jag tävla utomland, resa och prazzla fattar jag varför det är en aningen korkat. Fast å andra sidan jag får ju tävla och resa med vilken bonn-häst som helst och original från amerika har jag att han är quarter. Fast jag glider mest runt på hemmaplan och har inga planer på att sälja inom överskådlig framtid.

Motivering önskas av Kokopelli Mana
 
Sv: Spelar rasen någon roll för korven?

Motivering till korkat-risken är stor att man kommer att begära pass vid alla tävlingar och då står du slätt med din fina quarter om du vill tävla på AQHA-shower.
 
Sv: Spelar rasen någon roll för korven?

Ok :D !

Ja nog skulle jag och min ståtlige springare vilja platsa på en sån show men risken är mikroskopisk att vi skulle hamna där.... :cry:

Jag samlar mod bara för att ta mig till en clinic eller ta oss till en D-tävling...här snackar vi små ambitioner.

Men tack för omtanken i alla fall.

Frid Kokopelli Mana
 
Sv: Spelar rasen någon roll för korven?

En bastard är en avkomma med okänd härstamning, ialla fall när det gäller hundar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp