Bukefalos 28 år!

Spermadonation

Lager

Trådstartare
https://www.svtplay.se/video/26362350/pappa-till-173-barn

Intressant dokumentär som män som donerar sperma. Men hold the power, they hold the sperm.

Jag visste inte att det fanns privat spermadonation mellan främlingar på nätet, en helt ny värld för mig. Men varför inte. Intressant att höra om hur antalet barn beskrivs som att göra mål i en fotbollsmatch... Men huvuddonatorn som vi följer verkar sympatisk.
 
Lpte
https://www.svtplay.se/video/26362350/pappa-till-173-barn

Intressant dokumentär som män som donerar sperma. Men hold the power, they hold the sperm.

Jag visste inte att det fanns privat spermadonation mellan främlingar på nätet, en helt ny värld för mig. Men varför inte. Intressant att höra om hur antalet barn beskrivs som att göra mål i en fotbollsmatch... Men huvuddonatorn som vi följer verkar sympatisk.
Oj, det lät skrämmande. Nu vet jag vad jag ska kolla på ikväll 😄
 
Men vad får dessa män ut av detta?? De betalar ju resor, sprutor, extra vitaminer mm själv och får inget som helst betalt. Har de storhetsvansinne? Det handlar ju inte om någon typ av välgörenhet i slutändan, även om de gärna säger det.

Juristen i mig gillade dock donationsadvokaten som kom med massa bra erfarenheter och synpunkter på faderskap, att någon kräver någon på vårdnad, underhåll, arvsrätt mm.

Jag gillade inte alls upplägget. Det är jättebra att kvinnor får hjälp, men den hjälpen finns ju att få på så mycket tryggare sätt.
 
Men vad får dessa män ut av detta?? De betalar ju resor, sprutor, extra vitaminer mm själv och får inget som helst betalt. Har de storhetsvansinne? Det handlar ju inte om någon typ av välgörenhet i slutändan, även om de gärna säger det.

Juristen i mig gillade dock donationsadvokaten som kom med massa bra erfarenheter och synpunkter på faderskap, att någon kräver någon på vårdnad, underhåll, arvsrätt mm.

Jag gillade inte alls upplägget. Det är jättebra att kvinnor får hjälp, men den hjälpen finns ju att få på så mycket tryggare sätt.


Hon fick väldigt lite taltid tyckte jag - juristen. Doku:n ger mycket tid till männen som intervjuas, och kvinnorna som de besöker. Men problem runt donationerna lyfts inte särskilt tydligt. Ett av dem är frågan om arv och faderskap som juristen tar upp, det andra är att många män på sajten egentligen söker sexuella kontakter. Det nämns kort bara.

Konceptet var helt nytt för mig. Männen säger ju att de vill få många barn, det verkar vara huvudmotivatorn, men de vill inte gå till en spermabank. Kvinnorna får gratis sperma, och behöver inte gå till klinik för många tusen pund.
 
Männen säger ju att de vill få många barn, det verkar vara huvudmotivatorn, men de vill inte gå till en spermabank.
Fast den ene, som var mer hemlig i dokumentären, sa att han är för gammal för att gå till spermabank, därför han är med i denna Facebook-gruppen.

Men det hela är väldigt juridiskt osäkert. Tänk om kvinnorna kräver både underhåll och besök för barnen, det är ju helgalet. Speciellt när man är hemlig.
 
Fast den ene, som var mer hemlig i dokumentären, sa att han är för gammal för att gå till spermabank, därför han är med i denna Facebook-gruppen.

Men det hela är väldigt juridiskt osäkert. Tänk om kvinnorna kräver både underhåll och besök för barnen, det är ju helgalet. Speciellt när man är hemlig.

Javisst - och tvärtom att männen plötsligt vill ha umgängesrätt. Som juristen pratar om.

Jag har en vän som vid förfrågan skänkt sperma och nu är far åt två barn som han hälsar på nån i månaden, ingen klinik var inblandad. Mammorna och han har god relation så vitt jag hört från båda sidor. Men självklart är det ett vågspel att skaffa barn, och verkligen med en vilt främmande person efter kontakt på nätet.
 

Liknande trådar

Kultur Jag är mycket historie- och arkeologintresserad på hobbynivå, och har precis läst boken Vikingatidens härskare av arkeologen Anna...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 897
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp