Lejonelle

Trådstartare
Pinsamt nog lider jag av fördomar. Jag har för mig att spetsar är överspända jyckar som skäller och fäller hela tiden. Nu vill jag bli fördomsfri. Hur är spetsar egentligen? Och vad är det som är så bra med dem?
 
Sv: Spetsar

UNDERBARA!! Jag har aldrig träffat en spets som jag inte har tyckt om. Spetsar har en skalltröskel som är väldigt låg men det betyder inte att alla spetsar står och skäller hela dagarna, dom ger lätt till skall men med träning tycker jag inte att dom skäller mer än andra hundraser. Och fäller det gör dom, och nästan året runt, lite iallafall.

Det är egentligen inga fördommar du har utan en lite extrem och uppstorad bild av spetsar, dom skäller om man inte tränar och fäller gör dom vad du än gör :p.
 
Sv: Spetsar

Kan bara hålla med. Jag gillar också spetsar även om jag har allergi mot oprovocerat hundskall så tycker jag att de allra allra flesta spetsar är supertrevliga hundar, sen måste ju spetsar, precis som alla andra raser uppfostras.
 
Sv: Spetsar

Kan bara hålla. Fäller ja det gör min islänning, men det gör min golden också mer eller mindre året runt.
 
Sv: Spetsar

*KL* och tack för svar. Nu får ni ge er, ni bekräftar ju mina fördomar :) Om nu spetsarna både skäller och fäller, vad är det som är så bra med dem? Och vad är det som gör dem så underbara jämfört med terriers, pudlar eller andra rasgrupper?
 
Sv: Spetsar

Mitt första inlägg här efter att ha tjuvkikat här ett tag :)

Jag skaffade hund i Maj i år, min första hund, och det är en blandras-spets (Hälleforsare/Jämthund/Gråhund) på 2 år. Han är helt underbar!!

Skäller kanske lite mer än andra hundar, men inte mycket. Tar jag fram kopplet eller bössan så blir han tokig och skäller lite (av glädje) men han får inte gå ut förrens han lugnat ner sig, så det har blivit bättre.

När han är i hundgården och jag kommer hem från jobbet så skäller han (han vet ju att han blir hämtad och får komma in då), men om någon okänd kommer så är han knäpptyst (Jag som hoppades att han skulle vara lite vakthund också... Jo tjena...)

Fäller... Ja, när det är fällperiod så fäller han rejält. Han fällde när jag hämtade honom i början av maj och sedan över hela sommaren, men i Augusti slutade han fälla och nu ramlar det knappt ett hårstrå från honom. Han slutade fälla ganska omgående efter jag bytte foder, men om det beror på det eller att han hade fällt klart ska jag låta vara osagt.

Men det är en mycket trevlig hund, och han verkar vara lättlärd också, och det är de flesta spetsar har jag förstått? Tyvärr är det en bra bit kvar tills han har den lydnaden jag vill att han ska ha, men vi gör framsteg hela tiden.

Såhär i efterhand kan jag ångra lite att jag inte skaffade en valp istället, men nu skulle jag aldrig vilja byta bort honom, och även om jag hade skaffat en valp hade det alla gånger blivit en spets!

Överspänd tycker jag absolut inte att spetsarna är, inte min i alla fall!
 
Sv: Spetsar

Jag har blandning finsk spets/ Isländsk fårhund. Han har förvisso låg skalltröskel men det är inte ett "evigt skällande" utan mer situationsrelaterat. Han har t ex en ovana att skälla när jag lämnar honom i bilen, men om jag smyger tillbaka efter 10 min så sover han som en stock. Samma sak i hundgård, han skäller när jag går och när jag kommer men inte däremellan. Ensam hemma är inga problem, kan bli nåt enstaka skall/pip precis när jag gått. Det som är svårt är att få tyst på honom när han väl varvat upp och börjat skälla, då blir han ganska okontaktbar.

Fäller gör han litegrann hela tiden och mkt 2 ggr/år. Det är dock lättstädat eftersom det blir "bollar", och jag skulle inte för allt i världen vilja byta mot en korthårig hund typ dobermann vars hår sitter som nålar och är omöjliga att få bort. Minimalt med pälsvård, borstning nån gång/månad och schampobad 2 ggr/år.

Min spets har en OTROLIG personlighet! Han är intelligent men inte alltid så intresserad av att vara till lags, kan vara ganska obstinat när han sätter den sidan till. "Pratar" mycket och ska alltid ha sista ordet. På plussidan är också att han aldrig skulle få för sig att tugga sönder saker som inte är till för att tugga på. Han är mycket behändig att ha i möblerade rum, inomhus sover man, och det är inget rastlöst vandrande eller pipande.

Jag skulle absolut vilja ha en spets igen just för personlighetens och intelligensens skull, men gärna en variant med lite mer will to please. Någon av de vallande spetsarna kanske...
 
Sv: Spetsar

Varför jag är spetsfrälst ;): (Min åsikt byggt på mina erfarenheter!)

Jag tycker att de är väldigt behagliga och trevliga hundar. Ingen direkt skärpa, skulle aldrig svara upp mot en människa, min skulle heller inte göra det mot en annan hund. Visst han kan säga ifrån om den andra är jobbig, juckar eller är allmänt störig, men skulle få för sig att "mucka". Förarbunden utan att vara klängig. Väldigt lättuppfostrad, men ändå påhittig, absolut inte tråkig. Kan läsa av när det är "okej" att busa, och när matte menar allvar.

Kräver ingen vidare aktivering förutom ordentliga promenader (åtminstone en promenad på 1 h + om dagen) (gäller självklart sällskapsspetsar, jakthundar/draghundar är en annan sak) men hänger med på allt från fjällvandring till två timmars lydnadsträning. Lättlärda om man hittar rätt motivering.;)


Angående skälligheten tror jag det skiljer sig en hel del mellan individer, men också mellan raser. Familjens pom är en notorisk skällare, även ljudkänslig och skäller på både det ena och det andra. Min jappe däremot skäller när jag binder upp honom och går ifrån honom (han kan sitta i bur/ligga kvar på kommando tyst, men icke sitta fast:devil:), och i sällsynta fall på folk han anser beter sig konstigt. Ibland kan det slinka ur ett enstaka skall om han blir väldigt uppe i varv. I jappens fall har dom väl medvetet avlat bort den mesta skälligheten vad jag förstått, medan den finns kvar hos en del andra spetsraser.

Angående fällningen: Kan inte påstå att jag tycker dom fäller mer än någon annan "fällande" ras typ Aussie, golden, labbe, JRT..Spetspälsen däremot tar du en fuktig trasa och drar över tröjan/soffan/överkastet/stolen och så har du alla pälsstråna samlade i ett nystan som bara är att slänga..:idea:

Ett annat stort plus hos spetsarna anser jag är att de oftast är väldigt friska och sunda. Undantag finns, men överlag finns inga extremer som man kan se i andra rasgrupper, med långa tunga öron, korta nosar, små skallar, grunda ögonhålor etc etc


Sedan, självklart:

De är otroligt vackra!:love:

DSC_0105.jpg


DSC_0900.jpg


DSC_0216.jpg



Dock kan jag tillägga att min nästa hund nog inte blir en spets, om jag inte skulle hitta någon från väldigt lovande arbetande linjer, då jag vill ha en hund att syssla med lydnad/bruks med. Vill ha en hund om inte säger "okej jag kan väl göra det för en köttbulle" utan en som verkligen VILL jobba med mig..
 
Sv: Spetsar

Jag vet inte riktigt varför jag faller för spetsarna, har själv en Norrbottenspets kan jag ju säga.

Gillar kombon av förareheten och fuck you attityden dom flesta har, det gäller att kompromissa lite, det går inte bara att säga "nu gör du som jag säger och hör sen". Men efter mycket jobb och ni hittat en relation som passar är båda är spetsarna :love:, en spets vill inget hellre än att göra rätt så länge dom är nöjd med situationen. Minns när jag skulle lära min och rulla runt, han stod på huvudet och han ramlade i golvet men han höll på tills han gjorde rätt bara för att han så gärna ville göra mig glad.

För mig är det en näst intill perfekt hund, jag gillar deras självsäkerhet, att de tyr sig till familjen och inte behöver klänga på alla som kommer innanför dörren och deras otroligt kloka ögon när dom har blivit 6-7 år (kommer med åldern) och kan sitta och titta på sin matte/husse bara för att vara med på allt som händer och allt som kan beröra deras familj. Det enda jag saknar är att dom inte klarar av att träna längre pass, dom blir trötta i huvudet fort.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 143
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 167
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 092
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 185
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp