Sphynxpris

Jag var i kontakt med en uppfödare tidigare i år för en allergisk släktings räkning. 15 000 kronor skulle de ha för en unge.
 
Det beror på "kvalité". Men jag har sett priser på allt ifrån 6000:- till 15000:-. Men räkna med 10000:- iaf.
 
Haha, ja det kanske vore något... Verkar juh gå å tjäna pengar påt iaf. om nu folk köper katter för 15000 :D Kanske kunde tjäna in studieskulden ja lär få efter högskolan :o
 
Det är nog hyftast kostsamt att föda upp en sådan liten ras också. De är dyra i inköp, som ni redan nämn, och jag kan tänka mig att parningsavgifter liggar ganska högt de också.
Och eftersom avelsbasen i sverige är så smal så måste man nästan importera om man vill föda upp, och det är ju inte heller billigast...
Så det finns en anledning till att de kostar...
 
Ja, det är inte direkt gratis att alltid behöva importera avelsmaterial. Och bra sphynxkatter är nog ovanliga överallt, så det kostar massor i inköp utöver alla utgifter för import. Har man tur och får bra kullar kan man dra in lite pengar då, men det blir ju aldrig någon stor vinstaffär, lika lite som alla annan djuruppfödning (Vad är det vi pysslar med egentligen... :crazy:)
 
Som sagt, inte tror jag att sphynxuppfödarna i Sverige tjänar några stora pengar. Avelsbasen är liten och man importerar ifrån USA. Vet ni hur mycket en raskatt kostar i USA? Nej, just det. I USA är raskatter riktigt, riktigt dyra, de ligger högt över de svenska priserna så de som importerar ifrån USA får inte bara punga ut mer än dubbla summan pengar i inköpspris, de får punga ut en massa pengar för att frakta katten hit också PLUS karantän (krav som kommer försvinna).

Och ju större avelsbasen blir och ju fler katter som finns i landet, ju lägre priser på katterna så särskilt mycket pengar tjänar man inte, tyvärr. Det vore ju guld att tjäna pengar på sin uppfödning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: cowgirl81
·
Katthälsa Där jag går nu kostar det knappt 1300, men har nu fått reda på att det verkar ligga på runt 900 hos flertalet övriga. Dit jag går är...
Svar
14
· Visningar
930
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Är det någon här inne som vet vad det skulle kosta att renovera ett badrum på ca 6kvm? Tänker kakel på väggarna och klinker på golvet.
Svar
6
· Visningar
302
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp