Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Den lille var ju otroligt söt faktiskt :love: men vadå 14 stycken?! På en gång?! :eek: Haha! Inte illa! Vad är det för art/arter du har skaffat dig?
Haha jaaa, jag skulle ha tre men de ska avveckla sina spindlar så det blev lite fler nämligen 6 stycken och så fick jag 8 slings på köpet gratis med och en massa tillbehör!

Har vuxna honor:
Psalmopoeus cambridgei
Cyriopagopus hatihati
Theraphosinae sp piura
Monocentropus balfouri

Juvenils:
2 st Tliltocatl albopilosus

Slings:
3 st C hatihati
2 st Hogna schmitzi
2 st Lasidora klugi
1 st Dolichothele diamantinensis

Dom 8 små har jag idag flyttat till större behållare, en del mer ovilliga än andra men alla snälla och jag var inte ens nervös 😁. Hos de stora fick jag lov att fylla på vatten då det skvimpade ut under resan men då behövde jag ju bara glänta på öppningen och sticka in pipen på vattenflaskan. På tisdag ska dom matas 😱.
 
Senast ändrad:
Nu är dom här! 14 stycken är det och för många för att visa alla så tänkte ni får se den minsta och den största till att börja med och en liten film på en "tonåring" som fick byta upp sig i storlek på hem.

20201017_220402.jpg

Här bor alla

20201017_214546.jpg

Minstingen 🥰

20201017_184900.jpg

Den största
Från 0 till 14 i en blink! :eek:

Kollade videoklippet och hittade de här småsötnosarna efteråt, aldrig att jag kommer släppa någon av de här över min tröskel!
 
Som motpol kan jag visa en liten snutt med LauLau som möblerar om. :heart Hon gillar uppenbarligen nite den första famnen med jord, så den relokeras till "skräphörnan"längst fram i bild... Nästa armfull bärs däremot upp till toppen av det jättetorn hon börjat bygga ovanpå sin grotta! Det syns inte vidare i videon, men substratet placeras mycket omsorgsfullt på rätt plats innan hon går ned för att hämta mer.

Jag älskar den här lilla tarantellen, hon är den häftigaste! :D😍
 
Finns det någon sort som man inte måste ge levande djur som föda? Jag vill gärna testa att ha en spindel men jag tror inte att jag hade klarat av att mata med något som lever (även om den kanske inte lider).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Finns det någon sort som man inte måste ge levande djur som föda? Jag vill gärna testa att ha en spindel men jag tror inte att jag hade klarat av att mata med något som lever (även om den kanske inte lider).
Nej, det finns det nog inte. Som slings är de opportunister och äter även asdelar om de kommer över dem, men som äldre är det för det mesta levande byten som gäller. Jag har sett någon video där folk matar med frusna kackerlackor i och för sig, så jag ska inte säga aldrig, men då får man ju manipulera bytet en aning själv så att de känner av rörelserna.
 
Som motpol kan jag visa en liten snutt med LauLau som möblerar om. :heart Hon gillar uppenbarligen nite den första famnen med jord, så den relokeras till "skräphörnan"längst fram i bild... Nästa armfull bärs däremot upp till toppen av det jättetorn hon börjat bygga ovanpå sin grotta! Det syns inte vidare i videon, men substratet placeras mycket omsorgsfullt på rätt plats innan hon går ned för att hämta mer.

Jag älskar den här lilla tarantellen, hon är den häftigaste! :D😍
Men hur söt kan man vara 🥰
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Nej, det finns det nog inte. Som slings är de opportunister och äter även asdelar om de kommer över dem, men som äldre är det för det mesta levande byten som gäller. Jag har sett någon video där folk matar med frusna kackerlackor i och för sig, så jag ska inte säga aldrig, men då får man ju manipulera bytet en aning själv så att de känner av rörelserna.
Okej, då kommer jag nog inte skaffa någon. Vill ju inte att det blir sämre för spindeln, men jag tycker att det känns så elakt att välja någon att plocka och offra. Men de är häftiga djur!
 
Okej, då kommer jag nog inte skaffa någon. Vill ju inte att det blir sämre för spindeln, men jag tycker att det känns så elakt att välja någon att plocka och offra. Men de är häftiga djur!

Lite krasst svarat så vänjer man sig, och jag tycker själv att jaktbeteendet är en stor del av behållningen med just carnivora insekter och arachnider. Inte allt, men klart en stor del, precis som med en del reptiler. :)
 
Som motpol kan jag visa en liten snutt med LauLau som möblerar om. :heart Hon gillar uppenbarligen nite den första famnen med jord, så den relokeras till "skräphörnan"längst fram i bild... Nästa armfull bärs däremot upp till toppen av det jättetorn hon börjat bygga ovanpå sin grotta! Det syns inte vidare i videon, men substratet placeras mycket omsorgsfullt på rätt plats innan hon går ned för att hämta mer.

Jag älskar den här lilla tarantellen, hon är den häftigaste! :D😍
Men lägg aaav, vad söt hon är!!! :love:

Haha jaaa, jag skulle ha tre men de ska avveckla sina spindlar så det blev lite fler nämligen 6 stycken och så fick jag 8 slings på köpet gratis med och en massa tillbehör!

Har vuxna honor:
Psalmopoeus cambridgei
Cyriopagopus hatihati
Theraphosinae sp piura
Monocentropus balfouri

Juvenils:
2 st Tliltocatl albopilosus

Slings:
3 st C hatihati
2 st Hogna schmitzi
2 st Lasidora klugi
1 st Dolichothele diamantinensis

Dom 8 små har jag idag flyttat till större behållare, en del mer ovilliga än andra men alla snälla och jag var inte ens nervös 😁. Hos de stora fick jag lov att fylla på vatten då det skvimpade ut under resan men då behövde jag ju bara glänta på öppningen och sticka in pipen på vattenflaskan. På tisdag ska dom matas 😱.
Haha, jag förstår, ett erbjudande för bra för att tacka nej till med andra ord! :D Vilka fina och häftiga tarantellor du fått tag i! Hoppas de är snälla att mata :eek:
 
Lite krasst svarat så vänjer man sig, och jag tycker själv att jaktbeteendet är en stor del av behållningen med just carnivora insekter och arachnider. Inte allt, men klart en stor del, precis som med en del reptiler. :)
Jag har nästan inga problem med att se när de äter/ jagar, men just att välja en mask att mata med... typ nu har jag valt att offra dig för en spindel. :o
 
Jag har nästan inga problem med att se när de äter/ jagar, men just att välja en mask att mata med... typ nu har jag valt att offra dig för en spindel. :o

Haha, riktigt så engagerad behöver man inte vara i valet - på sin höjd norpar man en större larv till en större T, men någon slags överlagd planering sker inte. Gäller bara att vara kvick med pincetten.
Ser en till att födodjuren får gött med mat och är friska kan man vackert mata med gott samvete tycker jag. :)
 
Haha, riktigt så engagerad behöver man inte vara i valet - på sin höjd norpar man en större larv till en större T, men någon slags överlagd planering sker inte. Gäller bara att vara kvick med pincetten.
Ser en till att födodjuren får gött med mat och är friska kan man vackert mata med gott samvete tycker jag. :)
OM jag skulle skaffa en spindel, vilken art rekommenderar du då? Med betoning på om. Jag vill inte att den är väldigt liten utan storlek mellan till stor. Inte aggresiv eller särskilt giftig. Väldigt stort plus om man inte behöver ge levande föda. :)

Tänkte lite på det, och samtidigt som det känns brutalt har väl mjölmaskarna det egentligen bättre än exempelvis kor och gris (eller vad för kött hundarna nu äter). Så det kanske kan gå.
 
Från 0 till 14 i en blink! :eek:

Kollade videoklippet och hittade de här småsötnosarna efteråt, aldrig att jag kommer släppa någon av de här över min tröskel!
Vad fina fötter vissa av dem har, liksom sådär skimrande som en skalbagge under.

Känns som att de har lite små lådor? Men kanske inte behövs så mycket större när de bara sitter i sitt hål.
 
och så länge man håller sig till
OM jag skulle skaffa en spindel, vilken art rekommenderar du då? Med betoning på om. Jag vill inte att den är väldigt liten utan storlek mellan till stor. Inte aggresiv eller särskilt giftig. Väldigt stort plus om man inte behöver ge levande föda. :)

Tänkte lite på det, och samtidigt som det känns brutalt har väl mjölmaskarna det egentligen bättre än exempelvis kor och gris (eller vad för kött hundarna nu äter). Så det kanske kan gå.

Jag tycker att du får acceptera levande föda först och främst och Sen fundera på om du vill ha en T eller inte. :) Det finns inte någon garanti för att de kommer att acceptera döda insekter, eller ens att det finns att få tag på faktiskt, jag har aldrig sett frusna insekter av de varianterna till salu. Frystorkade mjölmaskar kommer inte att duga som näringskälla.

Men som nybörjarvarianter rekommenderas så gott som alla Brachypela genus (Laulau är en Brachyeplma albiceps. ;) Charmigast i världen :heart ) Tliltocatl och Grammastola.
Väldigt få taranteller har särskilt potent gift egentligen och så länge man håller sig till New World (amerikanska) arter är det intenting att oroa sig för per se. De kan sparka irriterande hår från rumpan om de blir skrämda dock, och man får se upp så att man inte är överkänslig.

Jag tänker också lite åt det hållet. Så länge mina födodjur är hälsosamma och mätta har jag inte dåligt samvete alls. :)
 
Här är full fart, klugi Nr 2 har ömsat igår natt och en (av tre) hatihati inatt.

Kolla vilken skillnad det är på skalen! Det vänstra är hatihati (8 mån gammal) det högra klugi (15 mån).
20201020_185432.jpg
 
Här är full fart, klugi Nr 2 har ömsat igår natt och en (av tre) hatihati inatt.

Kolla vilken skillnad det är på skalen! Det vänstra är hatihati (8 mån gammal) det högra klugi (15 mån).Visa bifogad fil 58897
Jag tycker nästan skalen är obehagligare än när de är levande konstigt nog.

Har du också någon lite färggladare variant eller är de bruna allihopa? Har för mig att det ska finnas en som har typ som vita och orangea "ringar" runt benen som var rätt häftig men vet tyvärr inte vad sorten heter :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp