Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Zoomade just in på bilden av det ömsade skalet, skulle jag inte ha gjort :wtf: Fick stänga ned bilden illa kvickt :rofl:
 
  • Haha
Reactions: Sel
Jag stör mig på hålen efter benen, och jag har i vanliga fall inga problem med hål. Men just dessa får mig att rysa lite. :cautious:

We aim to please. :D
1607644586378.png
 
Jag stör mig på hålen efter benen, och jag har i vanliga fall inga problem med hål. Men just dessa får mig att rysa lite. :cautious:
Trodde det var ett mönster, nu förstörde du så jag också tycker det är otäckt :mad:
Fast jag förstår inte riktigt hur och varför de sitter på ryggen :p
 
Trodde det var ett mönster, nu förstörde du så jag också tycker det är otäckt :mad:
Fast jag förstår inte riktigt hur och varför de sitter på ryggen :p
Sorry :p
Och hur; vad jag förstår så spränger de typ sig ur sitt skal under ömsningen? Så det typ spricker upp längs sidorna och tydligen under huvudet. Så som på en burk där locket vrids bakåt öppnas skalet upp och huvudet hamnar längst bak kopplad till kroppen och sedan bakkroppen.
Ungefär så @Sel ?
Eller är kroppen och huvudet samma sak egentligen?

Boklungorna ligger inuti bakkroppen i vanliga fall antar jag, och det som de ligger inuti i bilden är det som är kvar av bakkroppen efter att spindeln tagit sig ur skalet.
 
Fast alltså, jag förstår inte riktigt vad som är vad :o.
Dom två små benen, räknas inte de som ben? Får det ju till 10 O_o.
Och du skrev att huvudet hänger ner från din hand? Är inte huvudet uppåt vänster? Sitter boklungorna på huvudet?

Du är inte den första. :) de två korta "benen" längst fram är hennes pedipalps, de är inte ben utan mer som små händer, och på den bilden har jag satt tillbaka toppen på huvudet där det ska vara. 😅 Eller snarare hennes carapace, men det är ju på sätt och vis hennes huvud tycker jag eftersom det är där ögonen sitter. :D
Boklungorna sitter under magen/bakkroppen.
Jag ska be någon av flickorna posera tillsammans med sitt skinn en dag så blir det lättare att jämföra. Knickers eller Abbil går säkert med på det!
 
Ömsade skinnet, bakkroppen är utfläkt. Plus att jag fått lära mig av @Sel att nyömsade spindlar är väldigt ljusa.

Du har sådan koll! :heart Ju äldre de blir desto mer 'färdiga' ser de ut efter ömsning dock, medan de som små nästan är genomskinliga. Små spökspindlar. :love:
 
Du har sådan koll! :heart Ju äldre de blir desto mer 'färdiga' ser de ut efter ömsning dock, medan de som små nästan är genomskinliga. Små spökspindlar. :love:
Tack vare dig! :D Plus att bakkroppen ser verkligen urlakad ut på de bilderna :laugh:
Är skalet på huvudet/överkroppen som ett lock där det spricker längs ungefär samma linjer varje gång när de ömsar?
 
Inget fel på aptiten hos Lilla Blå i alla fall. :D Man kan till och med se lilla huggtanden till höger.
130860210_2862685450617398_6006330009787253699_o.jpg


Och jag tror bestämt att LauLau ska ömsa nu i dagarna, hon vägrar äta, hatar matte och har blivit alldeles mörk.
130933262_2862685550617388_7125511532542487968_o.jpg
Blå är så fin 💙. Är väldigt förtjust i alla blå varianter av spindlar.
 
@Sel Är din blå en Poecilotheria metallica? :) Vet inte om det finns mer än en blå "art". Synd att de är så utrotningshotade inte bara på grund av skogsskövling utan även "exotic pet trade". Hur vet man om man köper en "ekologisk" spindel? Finns det register för uppfödare typ som SKK? Har för mig att även akvariefiskar har lite samma problem.
 
Tack vare dig! :D Plus att bakkroppen ser verkligen urlakad ut på de bilderna :laugh:
Är skalet på huvudet/överkroppen som ett lock där det spricker längs ungefär samma linjer varje gång när de ömsar?
Precis! Jämför med skalet på en krabba till exempel, de har också ett "lock". :)
 
@Sel Är din blå en Poecilotheria metallica? :) Vet inte om det finns mer än en blå "art". Synd att de är så utrotningshotade inte bara på grund av skogsskövling utan även "exotic pet trade". Hur vet man om man köper en "ekologisk" spindel? Finns det register för uppfödare typ som SKK? Har för mig att även akvariefiskar har lite samma problem.

Tar mig friheten att svara fast jag inte är @Sel *men hon kan säkert berätta hur det är i Skottland), här i Tyskland anges det om det är Nachzucht (uppfödning) eller wildfang (fångad vild). Men den stora majoriteten är uppfödda djur. Någon enstaka online försäljnigssida har ibland vildfångade djur.
 
@Sel Är din blå en Poecilotheria metallica? :) Vet inte om det finns mer än en blå "art". Synd att de är så utrotningshotade inte bara på grund av skogsskövling utan även "exotic pet trade". Hur vet man om man köper en "ekologisk" spindel? Finns det register för uppfödare typ som SKK? Har för mig att även akvariefiskar har lite samma problem.

Nej, hon är en Pterinopelma sazimai. :heart Det finns en rejäl drös med blå/bålmönstrade/blåskimrande taranteller att välja bland, men metallican är nog den som förekommer mest på bild sådär ute i etern.
Arten är väletablerad i hobbyn nu och risken att komma över ett viltfångat exemplar är väldigt liten, den är lätt att avla på... så på sätt och vis har hobbyn räddat arten också. I efterhand. Skövlingen pågår ju fortfarande, men det fins många, många tusen spindlar kvar i fångenskap nu.

Inte för att jag på något vis försvarar den olagliga handeln, men det vore fantastiskt om det på något vis kunde startas upp lagliga program när nya och särskilt attraktiva arter dyker upp!
En spindelhona lever ju länge och kan få många kullar med många, många avkommor - tänk om man kunde fånga in dem för ett avelsprogram och sedan släppa ut dem igen. Överlevnadskvoten hos slingsen i fångenskap är ju enorm jämfört med ute i det vilda.
Men nej, något register finns inte vad jag vet, man får vara försiktig med var man handlar bara. :) Vi har en handlare här i skotteland som är mycket dodgy, och sådant sprids Snabbt. Han är snart inte välkommen någonstans.

Tillägg: mer vanligt förekommande arter kan man komma över viltfångade ibland, men precis som @WhoIsItAgain skrev står det i så fall i art/beställningslistan. Oftast är det slingsen som säljs med markeringen att de kommer från viltfångade föräldrar, ungefär som med akvariefisk. T1 och så vidare, beroende på hur många generationer undan viltfångat de är. :)
 
Men krabbor är hårda, jag hade bilden av spindlar som mjuka.
Men nu när jag tänker på det så har de väl exo-skelett, är det hårt då? :confused: 🤔

De är lena, men annars har de ju exo-skelett ja. De är förstås inte lika hårda som en krabba eller en skalbagge, men just deras carapace är ganska stadigt. När de ömsade skalen torkar är de stela, men sköra.
Man kan plocka upp dem rätt stadigt genom att trycka ett finger mot toppen av huvudet och nypa fast den hårda delen av kroppen. De gör det när de tappar dem på gift till exempel (fast då är de sederade) och jag har sett det i någon hanteringsvideo också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp