Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

1629841815832.png
 
Åh gud satte andan i halsen när jag läste "2m spiders" innan jag insåg att det var million och inte meter :D

Men ja vad häftigt! Beskrivningen av hur det känns att ta på lät så intressant också, man skulle ju gärna vilja känna.

I snitt två år för att producera en sjal alltså.. vad tror du prislappen landar på? Tror tyvärr vi kan glömma spindelsjal på önskelistan..
 
Här är en video som visar materialet också. Det är inga spindlar i videon bortsett från en bild på en monter om någon annan har lite svårt för sånt :)

Så häftigt att det har den där guldiga nyansen helt naturligt, det är inte färgat. Däremot blev jag lite förvånad över processen. Jag vet inte hur jag tänkte att det skulle gå till men jag såg framför mig hur de liksom hade som en spindelfarm där tråden hämtades och sedan spinner man den men det verkar som att de liksom mjölkar direkt från spindeln och det är tydligen svårt att hitta folk som vill göra detta då de blir bitna 😱

Det får en ju också att undra hur schysst det är mot spindlarna med detta.
 
Här är en video som visar materialet också. Det är inga spindlar i videon bortsett från en bild på en monter om någon annan har lite svårt för sånt :)

Så häftigt att det har den där guldiga nyansen helt naturligt, det är inte färgat. Däremot blev jag lite förvånad över processen. Jag vet inte hur jag tänkte att det skulle gå till men jag såg framför mig hur de liksom hade som en spindelfarm där tråden hämtades och sedan spinner man den men det verkar som att de liksom mjölkar direkt från spindeln och det är tydligen svårt att hitta folk som vill göra detta då de blir bitna 😱

Det får en ju också att undra hur schysst det är mot spindlarna med detta.
Visst är färgen helt fantastisk!
De är makalösa vävare och kan producera väldiga mängder silk per dag - när de "skördar" silket retar man som jag förstått det helt enkelt spindelns 'spineretts (spinnorganen på bakkroppen) och fortsätter reta och dra. Man fångar spindlarna på morgonen och släpper ut dem igen efter dagens arbete. Hur det påverkar spindelpopulationen i stort kan jag naturligtvis inte säga, men utöver den eventuella stressen av att bli hanterad just där och just då tror jag inte att spindelindividen lider... tarantellerna gör likadant när man flyttar dem ibland, och jag skulle nog kunna reta fram imponerande mängder nät från vissa utan att göra mer än fortsätta flytta på den hand de först fäst trådarna vid. :)

En kamrat har en golden orb weaver hona som lever lös i hennes tarantellstuga. Hon heter Mad Madame Mim. :D :love:
 
Jag har nu skimmat igenom hela traden ... visst ar jag fascinerad av spindlar ... fast jag inte ar :p

Nar jag bodde i Florida och red i skogen red man in i banana spiders nat hela tiden. De var jatte stora och vansinnigt sega. Det var nastan omojligt att ha sonder dem (Manga av oss red alltid med spo sa vi kunde bereda vag over stigarna. Visst ar banana spindlar fina, helt ofarliga och riktigt vanliga ... men anda lite spindel laskiga sa dar. ☺️

@Sel vet du varfor den sista delen av benen ser ut som en sytrad istallet for en fot?

banana spider.jpeg
 
Jag har nu skimmat igenom hela traden ... visst ar jag fascinerad av spindlar ... fast jag inte ar :p

Nar jag bodde i Florida och red i skogen red man in i banana spiders nat hela tiden. De var jatte stora och vansinnigt sega. Det var nastan omojligt att ha sonder dem (Manga av oss red alltid med spo sa vi kunde bereda vag over stigarna. Visst ar banana spindlar fina, helt ofarliga och riktigt vanliga ... men anda lite spindel laskiga sa dar. ☺️

@Sel vet du varfor den sista delen av benen ser ut som en sytrad istallet for en fot?

Visa bifogad fil 76625
Fy fasen :nailbiting:
 
Jag har nu skimmat igenom hela traden ... visst ar jag fascinerad av spindlar ... fast jag inte ar :p

Nar jag bodde i Florida och red i skogen red man in i banana spiders nat hela tiden. De var jatte stora och vansinnigt sega. Det var nastan omojligt att ha sonder dem (Manga av oss red alltid med spo sa vi kunde bereda vag over stigarna. Visst ar banana spindlar fina, helt ofarliga och riktigt vanliga ... men anda lite spindel laskiga sa dar. ☺️

@Sel vet du varfor den sista delen av benen ser ut som en sytrad istallet for en fot?

Visa bifogad fil 76625
Vilket underbart foto! Vilken skärpa du fick till! :heart De liknar faktiskt golden rob weavers en del, men jag antar att alla stora vävare är snarlika i mångt och mycket.
Vilka fräna spindlar, men nej jag har ingen aning om varför de ser ut som de gör, antar att det är ergonomiskt. :D
Men visst är det superläckert hur starkt spindelsilke är! Såvitt jag vet har mänskligheten i hundratals år försökt återskapa liknande material men misslyckats.
 
Jag undrar hur mycket starkare det tyget är än andra tyg! Men förstår att man inte vill testa på ett sånt vackert tyg :D

Beskrivningen av hur den kändes var anmärkningsvärd. Typ motsatsen av siden? Siden är ju "kallt" och flöder lätt över händerna, detta verkar ju snarare reflektera värmen och nästan "fastna" på huden. Märkligt!
 
Jag undrar hur mycket starkare det tyget är än andra tyg! Men förstår att man inte vill testa på ett sånt vackert tyg :D

Beskrivningen av hur den kändes var anmärkningsvärd. Typ motsatsen av siden? Siden är ju "kallt" och flöder lätt över händerna, detta verkar ju snarare reflektera värmen och nästan "fastna" på huden. Märkligt!

A andra sidan ar det ju precis som spindel vav ... helt fantastiskt. Nagon skulle vava banana spindlarna's nat ... jag lovar att det ar segt nog att fungera som en gammaldags slingshot man skot stora stenar mot fiendens hus.:D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
A andra sidan ar det ju precis som spindel vav ... helt fantastiskt. Nagon skulle vava banana spindlarna's nat ... jag lovar att det ar segt nog att fungera som en gammaldags slingshot man skot stora stenar mot fiendens hus.:D
Ja men precis! Fastna på huden blev ju logiskt, men intressant att det "reflekterar värmen" - vad än det egentligen innebär 🤔
 
Vaktar mina föräldrars hus i helgen. Mamma nämner så fint innan de åker att grannen är hemma, ifall du behöver hjälp med någon spindel eller så. Jo, men tack då - de hade jag inte tänkt på :grin:
”Men de har inte börjat komma in än.”

Igår traskar en stor spindel fram över vardagsrumsgolvet. Stannar och jag försöker prata med den, den vänder efter ett tag tillbaka. Tack! :bow:

Imorse sitter en i ett glas på diskbänken! :grin: Ställer ut glaset på framsidan och försöker att inte skrämma sonen…

Tänker på dig @Sel och försöker ta det lugnt :nailbiting:
 
Vi har en spindelkompis utanför vardagsrumsfönstret. Jag är osäker på vilken art. Jag tittade på henne igår och tyckte inte jag såg nåt kors men annars liknar hon en korsspindel en del. Jag får titta idag igen när hon dyker upp.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vaktar mina föräldrars hus i helgen. Mamma nämner så fint innan de åker att grannen är hemma, ifall du behöver hjälp med någon spindel eller så. Jo, men tack då - de hade jag inte tänkt på :grin:
”Men de har inte börjat komma in än.”

Igår traskar en stor spindel fram över vardagsrumsgolvet. Stannar och jag försöker prata med den, den vänder efter ett tag tillbaka. Tack! :bow:

Imorse sitter en i ett glas på diskbänken! :grin: Ställer ut glaset på framsidan och försöker att inte skrämma sonen…

Tänker på dig @Sel och försöker ta det lugnt :nailbiting:
Så rart! :heart Ta vara på spindlarna!
 
Både Abbil och Adana vägrar mat nu. Det är mina största små så jag får nog vänta ett bra tag, men så småningom blir det säkert öms ändå! 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp