Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Det känns fortfarande hurvigt 😁

Hur går det till när dom byter skal? (Säger man ömsa skin?) Dom ser så hela ut men jag antar att dom byter för att dom växer så jag tänker mig att skalen borde typ sprängas men det ser ut som att dom bara har glidit ur dom.



Den här var riktigt gullig men antar att han också lämnar sånna där läskiga hål efter sig? Hur gamla blir spindlarna ungefär?
Spindlar är magiska. De är en storlek större men liksom mjuka inuti, så de kryper ur sina hårda skal mycket metodiskt och försiktigt och lämnar (ibland) efter sig en nästan perfekt replika av sig själva. Ibland är de små monster och river dem i småbitar. Beror helt på spindel och dagshumör. :D
Sedan hårdnar de i sina nya skal en storlek större under en vecka eller två
 
Hen har fortfarande inte något namn, men är ju så frän! Jag vill verkligen hitta rätt, det är bara därför jag inte namngett ännu. :D
 
Abbil har flyttat in I sitt vuxna hem. Nu behover han inte hatta runt mer. Han ser sa liten ut! 🥰
20221122_194200.jpg
 
Tyckte den var så fin och hade en sån häftig färg att jag blev nyfiken och googlade. :p Det verkar vara en hona av arten grön bladspindel (Micrommata virescens).

Ja, de övervintrar så hon har väl krypit in i stallet för att göra just det. :heart
Fast hon satt på en hylla helt öppet. Vet inte ens vart hon kom ifrån. Vi har haft rejält kallt men just nu är det varmare så hon måste ha bott i stallet redan men varför komma fram nu?
Jag tog dock och släppte ut henne…
 
Fast hon satt på en hylla helt öppet. Vet inte ens vart hon kom ifrån. Vi har haft rejält kallt men just nu är det varmare så hon måste ha bott i stallet redan men varför komma fram nu?
Jag tog dock och släppte ut henne…
Ja hon har ju antagligen gått in i stallet när det blev så pass kallt att hon tyckte det var läge att övervintra, så det var nog ett tag sen. Om det blev lite varmare kanske hon kom fram på grund av det. Kan tänka mig att de som hittar ett varmare ställe (så som ett stall) att övervintra i kanske knatar omkring lite mer än de som grävt ner sig i marken till exempel.
Aj då. :(
 
Jag har "råkat" bli med sju spindlingar till.. :angel: En av mina vänner har blivit allergisk mot håren hos sina New Worlds så hon postar över ett gäng småttingar till mig nästa vecka.
Jag har också olyckligt blivit av med min jättekära Blue Fang. :( Hon dog efter en ömsning, ingen aning om varför. Det var ju min önskespindel så när jag såg att en återförsäljare hade arten inne beställde jag genast en ny onge! Man glömmer hur förbaskat små de är.
1676826346659.png
 
Jag har fler nya beeebisar! :love: Har precis packat upp dem!
En av mina vänner har utvecklat allergi mot håren hos de amerikanska arterna så hon måste göra sig av med dem. Hon vet att jag gillar de små, så jag fick en drös med slings för ett jättebra pris.
1677104607622.png
 
Men så lugnt och försiktigt den kryper! Den trippar och smyger typ fram på tårna! :love: Är de sådär försiktiga när något är lite nytt/ovant för dem? Utforskar-smygande liksom? :heart Eller är det bara jag som tolkar det helt fel? 😅
Det där är definitivt en utforskande stroll och en ganska chill spindel. Långt ifrån alla reagerar så på något nytt, men när de rör sig på det viset kan man vara hyfsat säker på att de inte tänker springa som blixten eller bita. :) Hen känner sig fram bara.

Alla nya var inte så chill. En liten ninjacurly hamnade i en av kökslådorna. 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp