Spinn off: vad kostar barn?

Sen kostar det ju att vara borta från jobbet. Det man förlorat i inkomst under graviditet (gravidpeng och om man blivit sjukskriven helt eller delvis) och föräldraledighet måste ju också räknas in i vad barn kostar.
 
Inte helt enkelt men om jag använder Länsförsäkringars uppställning för löpande utgifter så skulle jag säga så här per månad.

Värt att nämna är att B är 3,5år och F är 1år. F kan ärva en del av B men B är född i december och F i maj och de har helt olika kroppsform så för tillfället går inte allt att ärva tyvärr. Förskola blir billigare för det äldre barnet när man har mer än 1 och skillnaden i sparande beror inte på att vi är orättvisa utan på att vi sparar 500:-/ månad tills de fyller 2år och därefter ökar till 1000:-/ månad. Detta för att kompensera föräldraledighet och VAB som sker de första två åren. Försäkring är en uppskattad summa då jag inte helt kommer ihåg så här på studs.

Livsmedel
B=500:-
F=500:-

Kläder & Skor
B=400:-
F=350:-

Fritid
B=350:-
F=250:-

Förskola
B=461:-
F=1382:-

Försäkring
B=375:-
F=375:-

Sparande
B=1000:-
F=500:-

Julklappar & Födelsedagspresenter
B=120:-
F=120:-

Semester
B=1000:-
F=100:-

Totalt
B=4206:-/ månad dvs 50 472:- per år
F=3577:-/ månad dvs 42 924:- per år

Tilläggas bör att det i slutändan inte spelar någon roll vad våra barn kostar oss rent ekonomiskt. De är ovärderliga och ger oss så mycket glädje och kärlek så det finns inte. :heart
 
Jag skulle säga att barn kostar utifrån vad föräldrarna kostar. Barn i en familj med gott om pengar, dyra vanor, som köper dyra kläder, reser, kör stora/dyra bilar osv, kostar ju mycket mer än vad barnen gör i en familj med små inkomster. Ju mer man äger, gör och konsumerar, desto mer måste ju anpassas och utvidgas på olika sätt så att barnet får sin plats.

För mig gick barnet faktiskt med vinst ett antal år som liten. Men då hade jag en väldigt liten ekonomi. (Och vinsten bygger på att arbetstiden räknas som gratis.)
 
Jag skulle säga att barn kostar utifrån vad föräldrarna kostar. Barn i en familj med gott om pengar, dyra vanor, som köper dyra kläder, reser, kör stora/dyra bilar osv, kostar ju mycket mer än vad barnen gör i en familj med små inkomster. Ju mer man äger, gör och konsumerar, desto mer måste ju anpassas och utvidgas på olika sätt så att barnet får sin plats.

För mig gick barnet faktiskt med vinst ett antal år som liten. Men då hade jag en väldigt liten ekonomi. (Och vinsten bygger på att arbetstiden räknas som gratis.)

Ja, jag håller med - lever föräldrarna i sus och dus så gör rimligtvis barnen det med, och blir därmed dyrare än barn under knappare omständigheter.

Jag blir nyfiken på hur ditt barn kunde gå med vinst! :) Som några konstaterat i tråden så ligger barnbidraget och barnomsorgskostnaden rätt nära varandra idag, så jag undrar om det var under förskoleåren? (Jag trodde barnomsorg var dyrare förr!)
 
Ja, jag håller med - lever föräldrarna i sus och dus så gör rimligtvis barnen det med, och blir därmed dyrare än barn under knappare omständigheter.

Jag blir nyfiken på hur ditt barn kunde gå med vinst! :) Som några konstaterat i tråden så ligger barnbidraget och barnomsorgskostnaden rätt nära varandra idag, så jag undrar om det var under förskoleåren? (Jag trodde barnomsorg var dyrare förr!)
Som jag har fattat maxtaxan, så gör den barnomsorg billigare för de med höga inkomster och dyrare för de med lägre.

Utan barn hade jag studielån.

Med barn samma studielån, extra studiebidrag på bortåt 1000 kr. Barnbidrag som kanske var 800. Bostadsbidrag på ca 2000.

Barnomsorgen kostade 125 kr/månad eftersom mina lån och bidrag inte räknades som inkomst.

Med barn hade jag samma hyra som innan. Barn åker kollektivt gratis. Osv.
 
Som jag har fattat maxtaxan, så gör den barnomsorg billigare för de med höga inkomster och dyrare för de med lägre.

Utan barn hade jag studielån.

Med barn samma studielån, extra studiebidrag på bortåt 1000 kr. Barnbidrag som kanske var 800. Bostadsbidrag på ca 2000.

Barnomsorgen kostade 125 kr/månad eftersom mina lån och bidrag inte räknades som inkomst.

Med barn hade jag samma hyra som innan. Barn åker kollektivt gratis. Osv.

Jag förstår!

Avgiften idag är ju en procentsats av den skattepliktiga inkomsten men max ett visst belopp, så när hushållet tjänar mer än en förhållandevis låg summa tillsammans så blir ju procentsatsen lägre. Jag trodde nog att maxtaxan hade sänkt kostnaderna för de som tjänade mindre också, alltid lär man sig något nytt!
 
Jag brukar jämföra det med att ha hästar och jämfört med det så är barn billiga i drift:D (allt är billigt jämfört med hästar och det är mitt favoritargument när maken frågar om jag/vi inte spenderat lite väl mkt på nåt:laugh::rofl:)

Jag har barn som har häst... Måste vara största ekonomiska bottennappet nånsin! :rofl::rofl::rofl:
Men det är väldigt trevligt på väldigt många andra sätt! :D
 
Jag förstår!

Avgiften idag är ju en procentsats av den skattepliktiga inkomsten men max ett visst belopp, så när hushållet tjänar mer än en förhållandevis låg summa tillsammans så blir ju procentsatsen lägre. Jag trodde nog att maxtaxan hade sänkt kostnaderna för de som tjänade mindre också, alltid lär man sig något nytt!
Nej när maxtaxan infördes chockhöjdes barnomsorgen för låginkomsttagare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 800
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 489
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp