Spinoff FL tråden könskodade barnkläder

Jo så länge de är små är det ju inga problem (förutom alla volanger och fula puffärmar då). Men när de blir större kan det bara svårt för barnen att inte automatiskt välja från ”rätt” ( :crazy: ) avdelning.

Jag försöker ha alla färger så han ska vars van vid alla färger (själv gillar jag blått).
Ja jag förstår att det kan vara ett bekymmer. Jag har bara svårt för termen ”unisex”, det borde bara finnas kläder liksom.

Men jag fattar varför behovet finns!
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.



Haken är ju att det inte passar. Köpte tex en superfin orange t-shirt till min son i hans storlek i somras (på Cubus). (inga puffärmar, check, ingen volang, check, inte urringad ned till naveln, inte insvängd (trots att småflickor inte har midja) check. Perfekt!) Frågade i affären om det var någon skillnad på kill och tjejkläder men de sa att det var det absolut inte.

T-shirten satt som ett ålskinn, kläder i hans storlek brukar vara luftiga. Hans kusin i samma storlek kunde inte heller ha den eftersom hennes föräldrar inte heller vill att hon ska gå i ålskinn. Så en två år yngre kusin fick den, på henne satt den bra.

Försökte köpa en rosa enkel långärmad t-shirt på HM. Tänkte att perfa, här på kill hänger det basic tröjor i svart och grått. Om jag kvistar över till flick så hittar jag exakt likadana enkla långärmade i rosa och orange! Näppeligen, de fanns med puffärm, volang, hjärtan, urringning, barbie, kärlekshundar med hjärtögon osv. Det ena fulare än det andra. Skulle aldrig i livet satt något av dessa på en dotter. Men inte en enda enkel rosa tröja, basic, inte en enda. (och självklart inga svarta eller gröna! btw fetglöm det).

På dam hittar jag enkla svarta och rosa långärmade tröjor, på trend hittar jag trosor med Wonder woman, Batman och Stålmannen. På flick, absolut inte! Flickkläder ska vara helt annorlunda jämfört med kläder för kvinnor, pojkar och män. Seriöst jag skulle kunna gå till jobbet i min sons kläder men aldrig någonsin i kläder från flick på HM. (däremot är pojkkläderna ofta sjukt tråkiga)

Självklart menar jag inte att låta sur på dig :D alltså det är på affärerna

Jag förstod det :D

Nej det är ju jättesorgligt att flickkläder är mindre och smalare än pojkkläder, men det gör också att kläderna på flickavdelningen passar min lilla smala pojke.
 
Att det är därför det finns? Sen kan man väl lika gärna sätta på en rosa body med volang på en pojke om man vill det. Samma med spets, paljetter osv.

Har ingenstans undrat varför det finns. Jag vet att t.ex newbie är jättepoppis med sina volanger. Min poäng var att det är svårt att bara köpa kläder i olika färger om man inte vänder sig till märken som är profilerade som mer unisex än vad kedjorna är. Hos kedjorna är det ofta volanger, rosetter, figursytt, tryck mm på barnkläder. Lycka till att hitta en enkel rosa tröja hos kedjorna.
 
Jag, som avskyr volanger och "bråte", har skitsvårt att köpa kläder! Nu köper jag sällan barnkläder i och med att jag inte har några barn, men när jag köper vill jag ha neutralt så jag kan trycka själv. Hittade bra på Lager 157, men deras storlekar kan vara lite opålitliga har jag hört. Hittade även lite basic tröjor på Lindex. Men jag fick leta länge innan jag hittade!
 
Har ingenstans undrat varför det finns. Jag vet att t.ex newbie är jättepoppis med sina volanger. Min poäng var att det är svårt att bara köpa kläder i olika färger om man inte vänder sig till märken som är profilerade som mer unisex än vad kedjorna är. Hos kedjorna är det ofta volanger, rosetter, figursytt, tryck mm på barnkläder. Lycka till att hitta en enkel rosa tröja hos kedjorna.
Jag har köpt flertalet enkla, rosa tröjor och t-shirts hos hm.. Dottern har nu storlek 92.
 
Har ingenstans undrat varför det finns. Jag vet att t.ex newbie är jättepoppis med sina volanger. Min poäng var att det är svårt att bara köpa kläder i olika färger om man inte vänder sig till märken som är profilerade som mer unisex än vad kedjorna är. Hos kedjorna är det ofta volanger, rosetter, figursytt, tryck mm på barnkläder. Lycka till att hitta en enkel rosa tröja hos kedjorna.
Det finns ju visst? Finns massor med basic enfärgade plagg. Flera kedjor har alltid dessa plagg hemma. Kappahl vet jag tex har basic kläder utan tryck/volang/annat utan de är helt plain. Upp till strl 128 finns det. Har haft det minst sen 2015 när vi fick dottern.
 
Det finns ju visst? Finns massor med basic enfärgade plagg. Flera kedjor har alltid dessa plagg hemma. Kappahl vet jag tex har basic kläder utan tryck/volang/annat utan de är helt plain. Upp till strl 128 finns det. Har haft det minst sen 2015 när vi fick dottern.

Kollar kappahls hemsida och detta är vad jag hittar. Ingen passform jag gillar.

B091CBD5-807A-4F38-9B36-C5EBC3CD7C9B.jpeg
 
En helt vanlig tröja har fel passform? Uppenbarligen så finns det ju iaf rosa tröjor utan något annat. Att passformen sen inte föll dig på läppen är väl en annan sak? Men att plaggen inte finns har du ju fel på.

Frågan var om man inte bara kan köpa tröjor i olika färger. Ja det kan man men då får man förhålla sig till olika könssteroetypiska detaljer som volanger, rosetter, tryck passform m.m. För ja, passformerna skiljer sig åt mellan kill- och tjejavdelningar. Figursytt, puffärm eller rynkning i urringningen på tjejmodellen. Det tåls att påpekas. Det är inte bara uppdelningen i tjej- och killavdelning som är unken.

Hur man sedan förhåller sig till detta varierar.
Jag föredrar märken som är profilerade mer unisex för jag slipper kryssa runt i detta könande av barn på det sätt man måste göra hos hos kedjorna. Att du plockar upp tråden genom att påtala att volanger visst är sjukt poppis visar ju bara att du inte förstod min poäng överhudtaget. Jag vet att volanger är sjukt poppis, kläderna skulle inte vara så könade om folk inte köpte det.
 
Frågan var om man inte bara kan köpa tröjor i olika färger. Ja det kan man men då får man förhålla sig till olika könssteroetypiska detaljer som volanger, rosetter, tryck passform m.m. För ja, passformerna skiljer sig åt mellan kill- och tjejavdelningar. Figursytt, puffärm eller rynkning i urringningen på tjejmodellen. Det tåls att påpekas. Det är inte bara uppdelningen i tjej- och killavdelning som är unken.

Hur man sedan förhåller sig till detta varierar.
Jag föredrar märken som är profilerade mer unisex för jag slipper kryssa runt i detta könande av barn på det sätt man måste göra hos hos kedjorna. Att du plockar upp tråden genom att påtala att volanger visst är sjukt poppis visar ju bara att du inte förstod min poäng överhudtaget. Jag vet att volanger är sjukt poppis, kläderna skulle inte vara så könade om folk inte köpte det.

Det är ju bara att köpa det man gillar oavsett om det är från pojk- eller flickavdelningen? Så gör jag, Funkar super. Hade gjort samma om jag haft en pojke dvs köpt från ”flickavdelningen” om det var något jag ville ha därifrån. Varför tycker du att just figursytt och puffärm bara ska vara för flickor?
 
Det är ju bara att köpa det man gillar oavsett om det är från pojk- eller flickavdelningen? Så gör jag, Funkar super. Hade gjort samma om jag haft en pojke dvs köpt från ”flickavdelningen” om det var något jag ville ha därifrån. Varför tycker du att just figursytt och puffärm bara ska vara för flickor?

Har aldrig påstått att figursytt eller puffärm bara ska vara för flickor. Jag gillar det inte, men det har inte med kön att göra.
 
Problemet som jag ser det är att det just finns pojk-och flickavdelningar med helt olika typer av kläder. Även om vi föräldrar handlar från båda och klär barnen i lekvänliga och icke könsnormativa kläder så kommer barnen så småningom märka att killar och tjejer bör klä sig i olika typer av kläder. Dom blir ju läskunniga nån gång liksom. Pojkar ska ha praktiska och lekvänliga kläder som är sköna och rymliga och tuffa. Flickor ska ha söta, tajta kläder som framhäver deras kroppar. Ofta tunna tyger och ljusa färger som inte är särskilt lekvänliga. Att klädkedjorna har pojk-och flickavdelningar upprätthåller denna norm.
 
Det jag tycker är värst är att kläderna för flickor inte är gjorda för att tåla lek.
Fram till ca 7 års ålder lekte min flicka ofta hund och häst, det gick hål på knäna på löpande band. Hon ville absolut ha tjejiga kläder, så de hållbara killbyxorna ratades. Helst skulle det vara tights. Det var en lycka att hitta Ossoami med hållbara byxor som var smala.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp