Spinoff på ”förskoletider”

Aha. Jag har aldrig nånsin tagit semester en dag för att gå till lekparken med friska barn, så det är ingen skillnad. Och de har ju lov och studiedagar även i skolan. Snarare tycker jag att det är enormt skönt att äntligen slippa det lilla dåliga samvetet som trådar som den här ger en när barnen är på förskolan, eller när någon annan tar hand om dem. Gör jag något annat än tar hand om barnen, så har man alltid ett litet gnag av dåligt samvete. Man borde ta hand om barnen istället, varför har man fått barn om man inte tar hand om dem, ögonblicken med barnen är de värdefullaste i livet, det finns inget man hellre borde göra än att vara med barnen när de är små, ta vara på småbarnstiden, det är hemskt när barn måste vara på förskolan, osv osv i all oändlighet. Man blir matad med det morgon, middag och kväll.

När de börjar skolan slipper man det. Jag behöver inte ha ett litet gnag av dåligt samvete när barnen går i skolan, de borde inte vara med mig istället. Inte ens de mest rabiata föräldraentusiasterna tycker att barnen borde hållas hemma från skolan för att vara med mamma istället, eller att mamma borde vilja sluta jobba för att hålla barnen hemma från skolan. Eller att det är fel på samhället, eftersom barnen måste gå i skola istället för att vara hemma med sina föräldrar.

Man träffar dem ju lika mycket när de går i skolan som när de gick på dagis, och man kan dessutom prata med dem om vad de gjort på dagen på ett helt annat sätt när de blir äldre. Så jag tycker absolut inte att man tappar dem. Vad gäller kompisar är det ju snarast något man ständigt brottas med, att försöka ordna och se till att de har kompisar och inte hamnar utanför. Så det är ju en lättnad, inte en förlust, om de börjar få viktiga kompisrelationer.
Menar du att du möter särskilt mycket av det där skuldbeläggandet för att barnen är (för mycket) på förskolan även utanför buke?

Jag har nästan bara sett det här, i någon omfattning, både under och efter mina egna år med förskolebarn.

Mitt intryck är dock att pressen att hämta barnen tidigt har ökat sedan min tid. Det är väl en del av det.

Fast nä... Såhär nånting ser en normalvecka ut för oss:

Måndag: maken lämnar, jag rider på eftermiddagen och hämtar därefter. Maken tränar efter jobbet eller jobbar sent, hemma ca 20.

Tisdag: jag lämnar, maken hämtar, jag jobbar sent för att kompensera måndagseftermiddagen, hemma ca 21.

Onsdag: Jag hämtar och lämnar. Maken tränar efter jobbet, hemma 19.

Torsdag: jag lämnar, maken hämtar, jag åker till stallet efter jobbet, hemma ca 22:30.

Fredag: Maken hämtar och lämnar. Jag åker till stallet tidigt för att rida medryttarhästen, på jobbet 9:30. Jobbar sent, åker sen till stall nr 2 och rider. Hemma ca 21.

Lördag: lediga. Barnen kanske ska på något kalas, eller träffas med en kompis. Vuxna fixar med hushållet.

Söndag: Jag tävlar på fm, maken är hemma med barnen. Efter lunch ses vi i stallet, barnen rider. När vi kommer hem åker maken och tränar några timmar.

Ingen stressar ihjäl sig, båda hinner med fritidsintressen, båda hinner jobba. Det är inte på gränsen.

Som jag sa; en fråga om personlighet. Det där hade varit klart över gränsen för mig.

Måndag: maken lämnar, jag rider på eftermiddagen och hämtar därefter. Maken tränar efter jobbet eller jobbar sent, hemma ca 20.

Tisdag: jag lämnar, maken hämtar, jag jobbar sent för att kompensera måndagseftermiddagen, hemma ca 21.

Torsdag: jag lämnar, maken hämtar, jag åker till stallet efter jobbet, hemma ca 22:30.

Fredag: Maken hämtar och lämnar. Jag åker till stallet tidigt för att rida medryttarhästen, på jobbet 9:30. Jobbar sent, åker sen till stall nr 2 och rider. Hemma ca 21.

Lördag: lediga. Barnen kanske ska på något kalas, eller träffas med en kompis. Vuxna fixar med hushållet.

Söndag: Jag tävlar på fm, maken är hemma med barnen. Efter lunch ses vi i stallet, barnen rider. När vi kommer hem åker maken och tränar några timmar.

Ingen stressar ihjäl sig, båda hinner med fritidsintressen, båda hinner jobba. Det är inte på gränsen.

Det är ju jättebra om det funkar för er. För mig hade det där varit alldeles för mycket för att ge livskvalitet på sikt. Jag har levt sånt liv tidigare, varit nöjd då. Innan jag fick barn dock. Numera vill jag ha mer tid för familjen, återhämtning och mer spontaniteter.

Kl
Jag funderar på överlag hur folk hinner barn, heltidsjobb och fritidsintressen. Det sistnämnda har jag fått skära ner på rejält. Särskilt om man pendlar också.

Majoriteten av de människor jag känner har fasta arbetstider oavsett bransch. Jag tror det snarare är normen än de som liksom oss kan vara friare.

Jag lever i en bubbla där de allra flesta har hyfsat fri placering av arbetstiden, så länge man är ett antal timmar på arbetet under "normal" kontorstid för att sköta kommunikation, samarbete och annat. Men du har säkert rätt; det är inte en majoritet. En del yrken är närvaro specifika tider ofrånkomligt det bästa för företaget, men för många andra borde åstadkomna resultat vara en bättre mätmetod.

Det är ju jättebra om det funkar för er. För mig hade det där varit alldeles för mycket för att ge livskvalitet på sikt. Jag har levt sånt liv tidigare, varit nöjd då. Innan jag fick barn dock. Numera vill jag ha mer tid för familjen, återhämtning och mer spontaniteter.

Kl
Jag funderar på överlag hur folk hinner barn, heltidsjobb och fritidsintressen. Det sistnämnda har jag fått skära ner på rejält. Särskilt om man pendlar också.
Jo jag antar att det beror på hur många man har. Men jag har skurit ned rejält också och det får kanske vara så. Beroende på vad man skär ned ifrån? Jag skär ned ifrån en hög nivå och inbillar mig att jag har normalmängd nu och det funkar.

Men hur mycket hinner ni umgås med varandra? Du och maken eller hela familjen samlad?

Jag har ju inga barn så behöver aldrig ta hänsyn till hämtning osv men jag skulle tycka att det vore jättetråkigt om inte jag och sambo hann umgås ordentligt på vardagskvällarna. Jag vill antingen hinna äta middag tillsammans innan man ska iväg (till stallet tex för min del) eller komma hem skapligt så man har tid tillsammans innan det är läggdags.
Vi går ju dock och lägger oss vid 21-22 eftersom båda behöver det för att orka upp nästa dag.

Jag gillar ju mitt/mina jobb så kan verkligen förstå att man vill ha ett upplägg som möjliggör heltidsarbete, men nog är det en svår balans ibland beroende på vad man vill hinna med i övrigt i livet.

Vem skaffar man annars barn för om inte för att man själv vill ha barn (=ens egen skull)?

För att man tror att man kan erbjuda sina barn en god uppväxt? En förutsättning torde vara att man själv vill ha barn, för att man ska kunna svara ja på den frågan. Men om man skaffar barn av egoistiska skäl utan en tanke på hur barnet kommer att få det, för att man tror att det ska lösa något i ens eget liv, så anser jag att man ska tänka ett varv till.

Varför just ~40 h/vecka skulle vara den ultimata arbetsmängden känns rätt oklart.

Eller 35h.
Eller 37.5h.
Eller 45h.
Eller 50h.
Eller 60h.
Eller 70h.

Alla ganska vanliga arbetstider runt om i världen som heltidsnorm.

Jag tror inte det finns en "ultimat arbetsmängd" utan anser att det är högst individuellt vad man vill, prioriterar, klarar och kan.

Har du någon särskild förskola eftersom du kan rida medan barnen är där? Jag får typ arga blickar om jag åker och tankar innan jag hämtar sonen.

Har du någon särskild förskola eftersom du kan rida medan barnen är där? Jag får typ arga blickar om jag åker och tankar innan jag hämtar sonen.

Hos oss har det varit uttalat "inte tillåtet" och tagits upp vid flera föräldramöten. Det är endast förvärvsarbete och transporten dit (samt lunchrast) som är tillåtet när barnen är på dagis/fritids - utanför tiden när det bedrivs skola (från 6 år och framåt).

Själv har jag också brutit mot det genom att åka in och handla eller tanka på vägen hem - det verkar bara så himla idiotiskt att åka 3,5 mil för att hämta, sedan åka 3,5 mil tillbaka för att tanka o handla, för att sedan åka 4 mil hem igen - hela tiden rullandes bilen på samma vägsträcka.

Det var min tanke det med. Oftast så har man en halvtimme efter jobb tills man ska vara på plats. Är det längre med pendling så läggs det såklart på tid.
Men annars får man ha barnvakt. :)

För att man tror att man kan erbjuda sina barn en god uppväxt? En förutsättning torde vara att man själv vill ha barn, för att man ska kunna svara ja på den frågan. Men om man skaffar barn av egoistiska skäl utan en tanke på hur barnet kommer att få det, för att man tror att det ska lösa något i ens eget liv, så anser jag att man ska tänka ett varv till.

Det finns ju många barn som skulle ha behov av hjälp till en bra uppväxt. Varför inte hjälpa dom som redan finns då om det bara handlar om att kunna erbjuda ett barn en bra uppväxt? Varför skaffa egna?
Jag ser det som så att alla som skaffar egna barn av egen vilja gör det av ett egoistiskt (kanske hårt ordval men sak samma) skäl av något slag.

Det finns ju många barn som skulle ha behov av hjälp till en bra uppväxt. Varför inte hjälpa dom som redan finns då om det bara handlar om att kunna erbjuda ett barn en bra uppväxt? Varför skaffa egna?
Jag ser det som så att alla som skaffar egna barn av egen vilja gör det av ett egoistiskt (kanske hårt ordval men sak samma) skäl av något slag.

Bara handla om? Hur fick du till det?

Nej, att skaffa barn för att lösa något i ens eget liv vidhåller jag är fel fokus för beslutet.

Det är en vanlig förskola. De har aldrig frågat efter mitt schema, bara vilka tider barnen ska vara där. Eftersom jag inte har några tider på mitt jobb, så skulle det inte gå att ge dem ett schema ens om de begärde det. Det verkar inte vara kutym i Stockholm att bry sig om föräldrarnas eventuella jobbschema, har aldrig hört talas om någon förskola här som brytt sig om sånt. Men jag har förstått att det förekommer ute i landet? Det viktiga här är att barnet är på förskolan de tider man har sagt, inte vad föräldrarna gör under tiden.

För barnens del är det ju fullkomligt egalt om jag rider på mån eftermiddag och sen jobbar tisdag kväll, eller om jag jobbar måndag eftermiddag och rider tisdag kväll. Och min arbetsgivare kunde inte bry sig mindre om när jag jobbar, så länge jag hinner det jag ska.

Det är en vanlig förskola. De har aldrig frågat efter mitt schema, bara vilka tider barnen ska vara där. Eftersom jag inte har några tider på mitt jobb, så skulle det inte gå att ge dem ett schema ens om de begärde det. Det verkar inte vara kutym i Stockholm att bry sig om föräldrarnas eventuella jobbschema, har aldrig hört talas om någon förskola här som brytt sig om sånt. Men jag har förstått att det förekommer ute i landet? Det viktiga här är att barnet är på förskolan de tider man har sagt, inte vad föräldrarna gör under tiden.

För barnens del är det ju fullkomligt egalt om jag rider på mån eftermiddag och sen jobbar tisdag kväll, eller om jag jobbar måndag eftermiddag och rider tisdag kväll. Och min arbetsgivare kunde inte bry sig mindre om när jag jobbar, så länge jag hinner det jag ska.

Skattefinansierad barnomsorg är inte till för att tillhandahålla barnvaktstjänster för annat än förvärvsarbete. Det är poängen.

Men hur mycket hinner ni umgås med varandra? Du och maken eller hela familjen samlad?

Jag har ju inga barn så behöver aldrig ta hänsyn till hämtning osv men jag skulle tycka att det vore jättetråkigt om inte jag och sambo hann umgås ordentligt på vardagskvällarna. Jag vill antingen hinna äta middag tillsammans innan man ska iväg (till stallet tex för min del) eller komma hem skapligt så man har tid tillsammans innan det är läggdags.
Vi går ju dock och lägger oss vid 21-22 eftersom båda behöver det för att orka upp nästa dag.

Jag gillar ju mitt/mina jobb så kan verkligen förstå att man vill ha ett upplägg som möjliggör heltidsarbete, men nog är det en svår balans ibland beroende på vad man vill hinna med i övrigt i livet.
På vardagskvällar är ju ärligt talat ingen av oss särskilt social, alla är trötta. Även barnen. Hemmet är framförallt en plats för vila i vår familj, särskilt under veckorna.

Innan vi fick barn jobbade jag mycket mer, och red mer kvällstid, så vi har aldrig varit hemma tillsammans fem kvällar i veckan eller så under de 13 år vi varit tillsammans. Vi är rätt bra på att babbla ikapp när vi är hemma samtidigt.;)

Det är ju jättebra att du känner att det inte är på gränsen. Om jag skulle applicera ditt schema på mitt liv skulle det innebära följande barntid under veckorna:

Måndag - träffar inte/knappt barnen på morgonen. Ensam eftermiddag/kväll, prata med barnen/hjälpa till med de projekt de vill dra igång/sära på dem när de hamnar i konflikt parallellt med att tömma en diskmaskin och laga middag, kanske hinna läsa en stund innan det är dags att göra kväll. Lägga barn.

Tisdag - köra "morgonprogrammet" (upp, frukost, klä på er, borsta hår, borsta tänder, lämning 1, lämning 2). Träffar inte barnen på kvällen.

Onsdag - köra "morgonprogrammet", stressa hem (i mitt verkliga liv lämnar och hämtar jag ytterst sällan samma dag) för ensam eftermiddag/kväll nr 2. Sambon kommer hem lagom för att göra kväll med barnen.

Torsdag - som tisdag.

Fredag - träffar inte barnen alls.

Det vill säga, jag skulle i bästa fall hinna med att göra något annat än att skyffla barn till/från skola/förskola en liten stund på måndag och onsdag eftermiddag/kväll. Givet då att det inte dyker upp vab/föräldrafika/utvecklingssamtal/tandläkartid för mig eller barnen... För mig skulle det innebära precis det jag beskrev i mitt inlägg, att ligga på gränsen och logistik, logistik, logistik.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 528
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka