Spinoff på kompromisser för att ha häst

Det där med mindre hage fast grus är intressant. Jag hade mina flera år på ett ställe med vansinnigt leriga hagar, inte bara vid grindar och foderplatser, utan verkligen hela hagen. Där konstaterade vi att pga underlaget ville hästarna inte röra på sig. Spelade ingen roll att de hade stor hage, de stod bara och kurade dagarna i ända ändå.

I såna situationer skulle jag hellre ha en liten grusad hage där hästarna kan röra sig, även om den blir så liten att de inte kan sträcka ut i full galopp flera minuter.
Ja, ska mina springa i flera minuter får de springa runt längs kanterna i hagen. Men teoretiskt sett går det väl.
Men mina galopperar aldrig i flera minuter i hagen faktiskt.
Men visst, jag har ju inte 5ha hage sommartid heller, av viktskäl.
Snarare att ingem är över 1 ha om jag ska gissa. De kan kopplas ihop om det är avbetat och inte så mycket återväxt, men det händer nästan aldrig. Jag stripbetar också.
Så länge de kan röra sig i alla gångarter och bocka runt lite "oroar" jag mig mer för övervikt än om de kan sträcka ut i flera minuter. De gar en vånda ibland. Men flera minuter har jag nog aldrig sett?
Har du sett många hästar som galopperar i hagen i flera minuter i sträck?

Hade samma upplevelse som du med lera förut Isisen jag hade ville inte röra sig en dag. Var då kag insåg hur oerhört lerigtdtrt blir här vissa s.k. vintrar fast de bara var två då.
Visade sig att han hade nån mugg/raspvariant som var väldigt lik regnskållor men på framsidan mellan kronrand och kota som inte var så lätt att se först.

Sommaren efter gjorde vi grushage. Och får något år sedan utökade vi den ett några meter till.

Hade inte velat stå installad där hela hagen är bara lera utan velat ha en lutande hage eller så så att det fanns några bra ytor. Eller allra helst hade jag inte velat arå utan grushage eller väldigt bra mark alls nu när jag vant mig vid grushage 😇.

Men jag gar också stått med mycket lera som inackorderad, men där jag stod längst (9 år tror jag?) gick han oftast i en skogshage som lutade så det fanns torrare delar.
Kan fota min grushage sen om det är intressant.
 
Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska.

Jag har länge funderat på hur mycket/vad man kan kompromissa med när det kommer till att ha häst. Sen uppkom en subdiskussion kring just detta här: https://www.bukefalos.se/threads/bo...n-kan-inte-behalla-alla-vara-haestar.1522081/

Så jag väljer att spinna vidare på detta i en egen tråd.



Är lite fräck och citerar även det inlägg som fick mig att vilja skriva en egen tråd. För hur gör man när man inte hittar det perfekta stället?

Jag har tex mina hästar på en bra lösdrift just nu (möjligen att vinterhagen är lite liten med 1 ha till åtta hästar), där de fodras var tredje timme, har fri tillgång på uppvärmt vatten, bra ligghall och en trygg flock. För mig som människa finns även bekvämligheter i form av uppvärmd sadelkammare och fikarum, samt box för att göra iordning hästen inför ridning/körning. Hyfsade körvägar, bra ridvägar och en ok ridbana. Inget fancy men vi trivs allihopa. Däremot är det långt ifrån där jag bor, så jag kan inte åka ut mer än 3-4 gånger/vecka då det blir för dyrt och tar för lång tid.

Alternativet är att flytta hästarna närmare mig, men då får jag göra avkall antingen på lösdrift (dvs box mer än 12 timmar nattetid) eller portionsutfodring (fri tillgång i de lösdrifter som är nära mig).

När är det okej att låta sitt intresse gå före hästens behov? Eller är det nånsin det? Vad är okej att tumma på och vad är inte? Tex min ponny skulle gladeligen stå på box dygnet runt, för hon tycker om tryggheten som boxen ger henne. Medan min ridhäst endast står ut med box i väntan på att få göra nåt eller för att äta tillskottsfoder. För ponnyn skulle ju box nattetid inte vara en uppoffring, medan ridhästen skulle må sämre mentalt.

Tankar kring detta?
Min häst har testat både att stå på box och lösdrift. Jag upplever honom lugnare på lösdrift och i nuläget finns inte den möjligheten på nuvarande stall.

Vi ska flytta stall i slutet på november till en med lösdrift på ca 1 hektar med plats för 4 hästar, mat 4 ggr per dag, analyserat foder, två ridbanor och ett ridhus, fina ridvägar och uppvärmt hus med toalett och matförvaring för oss som har häst där.

I dagsläget har jag min på box, står på halm, äter bättre hösilage nu än förra vintern, dammigt stall, liten hage med 3 hästar i totalt. Tre fodringar per dag kl 06, 15 och 19. En ridbana och fina ridvägar.

Jag byter stall pga vill ha ridhus, bättre grovfoder, bättre möjligheter för min häst att få leva så naturligt som möjligt eftersom jag vet att han kommer må bäst av det, han får mycket myror i benen annars. Mindre stalljobb för mig, kommer gå ner från 3 stallhelger och kvällar varje dag till 1 stallhelg varannan månad. Billigare hyra blir det också komiskt nog men det är intr därför jag byter. Ett plus med det nya stället är att det finns folk där, man är aldrig ensam och jag tycker det är lite ensamt på kvällarna just nu. Inte alltid men oftast.
 
Ja, ska mina springa i flera minuter får de springa runt längs kanterna i hagen. Men teoretiskt sett går det väl.
Men mina galopperar aldrig i flera minuter i hagen faktiskt.
Men visst, jag har ju inte 5ha hage sommartid heller, av viktskäl.
Snarare att ingem är över 1 ha om jag ska gissa. De kan kopplas ihop om det är avbetat och inte så mycket återväxt, men det händer nästan aldrig. Jag stripbetar också.
Så länge de kan röra sig i alla gångarter och bocka runt lite "oroar" jag mig mer för övervikt än om de kan sträcka ut i flera minuter. De gar en vånda ibland. Men flera minuter har jag nog aldrig sett?
Har du sett många hästar som galopperar i hagen i flera minuter i sträck?

Hade samma upplevelse som du med lera förut Isisen jag hade ville inte röra sig en dag. Var då kag insåg hur oerhört lerigtdtrt blir här vissa s.k. vintrar fast de bara var två då.
Visade sig att han hade nån mugg/raspvariant som var väldigt lik regnskållor men på framsidan mellan kronrand och kota som inte var så lätt att se först.

Sommaren efter gjorde vi grushage. Och får något år sedan utökade vi den ett några meter till.

Hade inte velat stå installad där hela hagen är bara lera utan velat ha en lutande hage eller så så att det fanns några bra ytor. Eller allra helst hade jag inte velat arå utan grushage eller väldigt bra mark alls nu när jag vant mig vid grushage 😇.

Men jag gar också stått med mycket lera som inackorderad, men där jag stod längst (9 år tror jag?) gick han oftast i en skogshage som lutade så det fanns torrare delar.
Kan fota min grushage sen om det är intressant.

Våra grannhästar kan hålla på och galoppera fram och tillbaka flera minuter. Men de verkar vara rätt högt i blod, så jag tror det är därför.

Min ettåring brukar haka på ibland, vilken ungefär var tredje gång leder till att hennes bästis också springer lite, men resten av vår flock (förutom två unghästar är det tanter på 15-21 år) brukar bara stå och titta. ;)
 
Ja, ska mina springa i flera minuter får de springa runt längs kanterna i hagen. Men teoretiskt sett går det väl.
Men mina galopperar aldrig i flera minuter i hagen faktiskt.
Men visst, jag har ju inte 5ha hage sommartid heller, av viktskäl.
Snarare att ingem är över 1 ha om jag ska gissa. De kan kopplas ihop om det är avbetat och inte så mycket återväxt, men det händer nästan aldrig. Jag stripbetar också.
Så länge de kan röra sig i alla gångarter och bocka runt lite "oroar" jag mig mer för övervikt än om de kan sträcka ut i flera minuter. De gar en vånda ibland. Men flera minuter har jag nog aldrig sett?
Har du sett många hästar som galopperar i hagen i flera minuter i sträck?
Jag håller med, väldigt sällan hästar galopperar runt på det sättet. Däremot strövar de ju gärna omkring när de betar, men galoppera runt gör de väl främst om de tex blir rädda eller om de taggar igång när det är dags för insläpp. Eller om de tex kommer i galopp när man ropar på dem.
 
Jag håller med, väldigt sällan hästar galopperar runt på det sättet. Däremot strövar de ju gärna omkring när de betar, men galoppera runt gör de väl främst om de tex blir rädda eller om de taggar igång när det är dags för insläpp. Eller om de tex kommer i galopp när man ropar på dem.
Min gamla häst fick på äldre dagar en unghästkompis som han lekte med mycket. De kunde busa runt i galopp länge och lekte varje dag. Hade en stor och torr hage.
En stor clydesdale och min kallblodstravare.
 
Jag håller med, väldigt sällan hästar galopperar runt på det sättet. Däremot strövar de ju gärna omkring när de betar, men galoppera runt gör de väl främst om de tex blir rädda eller om de taggar igång när det är dags för insläpp. Eller om de tex kommer i galopp när man ropar på dem.
Precis.
Jag har stått inackorderad många år i stort stall med hagar betydligt större än mina.
De unhästar som fanns där mer drog en repa galopp, stegrade mot varandra, sen ny repa galopp osv. Till det räckte de hagarna gott och väl.
Men så klart finns skillnader på individer, och kanske även ras.
Jag vet inte om unga fullblod avlade till galoppörer till exempel har mer tävlingsinstinkt utöver energi och behöver få utlopp för den genom att köra egna lopp i hagen.

@Habina hagstorlek är nog därmed något jag kompromissar med, egentligen året runt.
Hästägande är mycket kompromissande och med många saker behöver man läsa av just individen och hur den mår av miljön just då.

Jag har lätt att fundera för mycket och tycka att jag gör för lite. Men då får jag försöka lyfta blicken, prata lite med andra och fundera på vad som är okej för hästen och mig.

Om avståndet och att du är ute hos dem mindre än du vill ger stress hos dig, som du har med dig hos hästarna så är det en faktor jag verkligen hade behövt väga in.
Men det är på grund av att jag inte har tålamod med Eikars (ursäkta uttrycket) "tjockskallighet" om han är på sådant humör om jag har stress inombords. Vilken då påverkar honom när jag blir irriterad.
 
Om avståndet och att du är ute hos dem mindre än du vill ger stress hos dig, som du har med dig hos hästarna så är det en faktor jag verkligen hade behövt väga in.
Men det är på grund av att jag inte har tålamod med Eikars (ursäkta uttrycket) "tjockskallighet" om han är på sådant humör om jag har stress inombords. Vilken då påverkar honom när jag blir irriterad.

Nä, det här stallet är magiskt. Om det är att jag måste sitta i bilen länge och "varva ned" eller om det är själva atmosfären i stallet vet jag inte, men väl på plats är jag aldrig stressad. Har diskuterat med kompis i helgen och för min del tror jag det kokar ned i de dumma prestationskraven som jag envisas med att ha. Dvs man "ska" göra vissa saker på ett visst sätt. :banghead:

Just nu gör det ju ingenting heller att det inte blir ofta jag är ute, eftersom både ridhästen och körponnyn föredrar att jobba varannan dag. Unghästen har vintervila och även om hon tycker det är dumt att vila, så tror jag det kommer göra mycket för hennes mognad. :)
 
Nä, det här stallet är magiskt. Om det är att jag måste sitta i bilen länge och "varva ned" eller om det är själva atmosfären i stallet vet jag inte, men väl på plats är jag aldrig stressad. Har diskuterat med kompis i helgen och för min del tror jag det kokar ned i de dumma prestationskraven som jag envisas med att ha. Dvs man "ska" göra vissa saker på ett visst sätt. :banghead:

Just nu gör det ju ingenting heller att det inte blir ofta jag är ute, eftersom både ridhästen och körponnyn föredrar att jobba varannan dag. Unghästen har vintervila och även om hon tycker det är dumt att vila, så tror jag det kommer göra mycket för hennes mognad. :)
Låter som du ska stanna där ochbinte fundera på vad man borde kompromissa med och inte 😇.

Jag är också jätteduktig på att "hitta på" prestationskrav. Som hur mycket de ska motioneras tex.

Nu har jag hamnat i en situation där 5-6 dagar i veckan är omöjligt många veckor men som har många andra fördelar. Kvaliteten på motionen är bättre till exempel. Jag har fått tagga ned kraven.
Jag hoppas att det ska hjälpa mig tagga ned med andra saker i hästeriet också vart eftersom 😇. Att lyssna mindre på vad man borde, och analysera och tänka mer förutsättningslöst själv ska jag öva på.
 
Vill inte kompromissa med utevistelsen allt för mycket. Absolut tidigaste intag 16 vintertid, men ännu hellre till sen kväll beroende på hur hagarnas underlag är.

Vill säga att leriga hagar är ett kriterie jag inte vill ha, men det känns omöjligt att tillgodose i södra Sverige. Då är ju grusruta eller enorma hagar aktuellt. Är alldeles för rädd för fång tyvärr för att våga släppa mina i jättestora hagar.
Och grusruta vill jag aldrig ställa en frisk häst i.
 
Vill inte kompromissa med utevistelsen allt för mycket. Absolut tidigaste intag 16 vintertid, men ännu hellre till sen kväll beroende på hur hagarnas underlag är.

Vill säga att leriga hagar är ett kriterie jag inte vill ha, men det känns omöjligt att tillgodose i södra Sverige. Då är ju grusruta eller enorma hagar aktuellt. Är alldeles för rädd för fång tyvärr för att våga släppa mina i jättestora hagar.
Och grusruta vill jag aldrig ställa en frisk häst i.
Vad innebär grusruta för dig?
Att säga att det är omöjligt att göra grusad yta på en större area tycker jag är fel.
Men det krävs markduk och många ton grus. Och vi behövde ett lass av något finare grus vi lade runt lager av för att få det lite fastare.
Sen öppnar jag så de har tillgång till annan hage också när underlaget tillåter.

Även här i Uppland har vi vidrig lera, men det går. Annars skulle ni inte kunna göra ridbanor heller. Och att grusa hage är nycket mindre avancerat än så.

Med det kostar såklart, och är inget man kan göra som inackorderad hur som helst.

Bifogar en bild på min grusade del och undrar om det går under benämningen "ruta" för dig?
 

Bifogade filer

  • 20231106_133651-COLLAGE.jpg
    20231106_133651-COLLAGE.jpg
    610,5 KB · Visningar: 81
Vad innebär grusruta för dig?
Att säga att det är omöjligt att göra grusad yta på en större area tycker jag är fel.
Men det krävs markduk och många ton grus. Och vi behövde ett lass av något finare grus vi lade runt lager av för att få det lite fastare.
Sen öppnar jag så de har tillgång till annan hage också när underlaget tillåter.

Även här i Uppland har vi vidrig lera, men det går. Annars skulle ni inte kunna göra ridbanor heller. Och att grusa hage är nycket mindre avancerat än så.

Med det kostar såklart, och är inget man kan göra som inackorderad hur som helst.

Bifogar en bild på min grusade del och undrar om det går under benämningen "ruta" för dig?

Grusruta för mig är mindre än den hagen du visar. De jag sett hittills är modell mindre än paddock pga kostnaderna för att grusa upp större ytor är för stor.

Det är inte den grusade ytan som jag ser som ett problem, utan att de hagarna jag sett hittills som sagt är små små fyrkanter.
 
Grusruta för mig är mindre än den hagen du visar. De jag sett hittills är modell mindre än paddock pga kostnaderna för att grusa upp större ytor är för stor.

Det är inte den grusade ytan som jag ser som ett problem, utan att de hagarna jag sett hittills som sagt är små små fyrkanter.
Aha. Ja, det låter som de som är sjukhage för mig.
 
Blev tipsad om mitt nuvarande stall av en vän som är nästgårdsgranne till stallägaren. Ville stå i ett trevligt stall med lugn stämning, inte för mycket spring, inte för långt hemifrån, bra hagar, mycket utevistelse, sund syn på hästhantering och skötsel samt möjlighet att köpa till extra tjänster som in/utsläpp, fodring osv. Plus i kanten blev varmvatten i stallet, stor fin paddock, nära till ridhus, uppvärmd sadelkammare samt toalett och dusch i stallet. Har egentligen inget att anmärka på ur hästvälfärdssynpunkt. Skulle kanske kunna önska en extra fodring i hagen samt något torrare vinterhage men både jag och hästen har det oerhört bra där.
 
Mina största kompromisser är hagarna och boxstorleken. Hagarna är good enough för mina gubbar och jag har en gräsdel på sommaren. Boxarna är godkända i storlek men på håret. Allt annat styr jag själv eftersom jag är själv i stallet. Det har jag prioriterat före hagar och boxar. Är såååå skönt att kunna styra utevistelse själv, styra hur öppet stallet ska vara osv osv. Och slippa allt folk och tyckande. Alla hästar jag haft under tiden jag stått i detta stallet har mått toppen. Lugna harmoniska osv.
 
Jag har kompromissat bort både ridhus och avstånd. Just nu har jag 30-45 minuter enkel väg, beroende på väder, och jag kommer att flytta och få ännu längre. Hästens välfärd går före min bekvämlighet.
Ridhus finns inom skrittavstånd men inte på gården.
I det här stallet mår min häst bra, jag har inte sett henne må så bra någonstans sen jag tog bort hennes mamma för drygt fem år sedan. Hon stod dessutom i stallet en tid som unghäst tillsammans med sin mamma och storasyster, så hon verkar känna sig trygg där. Hon kommer att få bo kvar så länge allt fungerar som det gör nu.
 
Kompromissar en del, just nu framförallt hagar som är lite små (fullt godkända dock och som tre-fyra 20x40 ridhus ihop men jag är van med betydligt större, men, som någon annan skrev, good enough för ponnyer som går två och två i hagarna). Våra hästar tycker det är rätt skönt att komma in på box, men utevistelsen är viktig för mig ändå och hos oss kommer de ut 06 och in vid 20, det är väldigt sällan de inte till exempel går ut igen efter träning och får röra på sig, mellan maj-oktober försöker vi ha dem ute dygnet runt, i somras när det var skitväder och när det är som mest insektstryck fick de komma in dock. Jag vill också kunna välja själv hur mycket hö de ska ha, gärna så det finns att tugga på hela tiden, så mina får rätt mycket hö och fri tillgång på halm. I vårt fall har vi fått kompromissa med större hagar, innan hade vi eget stall med 14 hektar hagar med både skog och öppna fält, det var perfekt, men det var 3 mil enkel väg att resa vilket var ohållbart både tidsmässigt och ekonomiskt och oerhört dåliga träningsmöjligheter. Nu står vi på mindre anläggning, en kilometer hemifrån med alla faciliteter och fina ridvägar och framförallt rid- och träningssällskap till dottern. Hon kan också ta sig själv från skolan till stallet. Det är värt mycket även om hästarna går i mycket mindre hagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 962
Senast: Tilde789
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 252
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp