Spinoff på seniors antikrunda

svea

Trådstartare
Kort och gott: Vad är den äldsta hästpryl du äger, och vad är den äldsta hästpryl som du faktiskt använder?

Min äldsta pryl är en hästsko som förmodligen är från 1600-talet, en typisk karolinersko med fasta hakar. Jag har också en sko från en öländsk kungshäst, men den är svårare att datera. Förmodligen 1700-tal eller 1800-tal.

Den äldsta pryl som jag använder är ett stångbett med S-skänklar som är från något av decennierna runt förra sekelskiftet.

Sv: Spinoff på seniors antikrunda

Jag önskar att jag också hade antika hästsaker!

Det äldsta jag har haft är nog en femton år gammal ridhjälm som fick åka i tunnan efter att jag hade en smärre nära döden upplevelse och insåg hjälmens ålder..

Har en hästsko ovanför dörren till förrådet som är gammal! Dessutom enorm, satt nog på någon av traktens arbetshästar en gång i tiden.

Jag ska följa tråden, hoppas att fler skriver och postar bilder! :)

Har ett bett nånstans som är väldigt gammalt, gjort i metall o är helt rostigt, smalt och med snurrad bettdel och parerstänger.
Vet dock inte från när det är.

Det äldsta jag använder är nog inte så gammalt längre. Men förut använde jag sadlar som är 25 år gamla minst. Och jag har ett par Königs ridstövlar jag fortfarande använder som var typ 20 år gamla mitt på 90-talet..

Har ett bett nånstans som är väldigt gammalt, gjort i metall o är helt rostigt, smalt och med snurrad bettdel och parerstänger.
Vet dock inte från när det är.
ett sånt har jag också. Det hänger i hallen tillsammans med några andra gamla bett och ett gammalt körhuvudlag. Har en manskapssadel från 1917. Den passar inte min häst, men kommer det en häst den passar på så kommer den att användas. Annars har jag nog inte så mycket gammalt som jag avnänder. Träns från 70-talet och min suveräna ryktborste från 80-talet är nog det enda tror jag. Ett par ridbyxor från 84 har jag också kvar. De är hela och fina än. Ett tjockt vintertäcke från 80-talet har jag också, men det används sällan eftersom mina hästar är otäckade i vanliga fall. (men väldigt bra att ha vid behov)

Grimmor, vojlockar, tränsdelar, bett och benlindor från 70 och 80-talet ligger fortfarande bland mina saker i stallet. Frånsett en nackrem som jag använder till shettisen (gissningsvis från sent 80-tal, lädret är fortfarande mjukt och välsmort) så passar tyvärr ingen av mina hästar i sakerna nu, annars är det mesta fullt användbart. Det är ärvt från en god vän som är något äldre än jag.

Måste vara tömmar från 50-talet, de är helt supergoa att köra med!
Har även en del lokor och seldelar, en släde och lite annat från 30-40 tal :)

Jag har två damsadlar från 1903-1904! Stoppning är bytt men i övrigt är de original och fullt användbara!

När ni pratar om sånt här roligt så måste ni ju lägga upp bilder på det!!!

Hemma hos mamma hänger min första dressyrsadel, en Piab årgång 1990 (:eek:). Den är i Sverige och jag är i USA, och den passar inte på någon häst jag känner, men om den hade gjort det hade jag använt den. :D Det är den äldsta hästpryl jag äger, om man inte räknar förra hästen som är född 1989.

Jag vill också se damsadlarna! :banana:

Kom på en gammal sak till som jag faktiskt använder ibland. Det är armens packväskor som ligger över manken framför sadeln. De är i läder, stora och rymliga. Kanonbra när man rider långt och vill ha med sig nåt att äta eller dricka eller en regnjacka/extra kläder. Vet inte hur gamla de är.

Jag har inte så mycket antika saker men använder idag ett par flätade tyglar som är ganska gamla. Mor köpte dem begagnade på tidigt 80-tal. De är ganska breda men väldigt tunna, ger riktigt bra grepp.

Kom på att jag också har en gammal ryktborste från pappas farfar eller någon sådan gubbe och den måste vara minst 60 år gammal då han dog för 40 år sedan..

Jag har två damsadlar från 1903-1904! Stoppning är bytt men i övrigt är de original och fullt användbara!

Åh vad roligt! Jag har alltid velat ha en damsadel och brukar kolla bland annonser ibland men de verkar inte säljas så ofta :p

hej :) har du nångra bilder på din antika utrustning? håller på med ett skolarbete :laugh:

Har några gamla bett hemma. 1 twistat saxbett, 1 tredelat bett, 1 tvådelat bett, 1 liverpoolstång. Vet inte ålder på de men de är rostiga. Stången är i rostfritt.
Huvudlaget som moster hade till sin ponny används fortfarande.

Kom på en gammal sak till som jag faktiskt använder ibland. Det är armens packväskor som ligger över manken framför sadeln. De är i läder, stora och rymliga. Kanonbra när man rider långt och vill ha med sig nåt att äta eller dricka eller en regnjacka/extra kläder. Vet inte hur gamla de är.

Ett par sådana har jag oxå, som jag ärvt av min morfar. vet inet heller hur gamla de är, men förmodligen från tidigt 1900-tal.

Har även en kapson handgjort i läder från tidigast 70-talet, förmodligen äldre.

Min ena hoppsadel är en UBO som oxå är från 70-80talet någongång. Den används dagligen!

Menar du packfickorna och manskapssadeln? Jag har på sadeln, men packfickorna kan jag fota om du vill. Du kan väl PM:a din mailadress.

*KL*
Har en del äldre bett. Vet dock inte ålder på dom.
Nån kanske vet mer om dom. Det lite nyare travbettet har varit mässing.
5440_105785333067_601108067_2152506_4541622_n.jpg

Hemma hos mamma hänger min första dressyrsadel, en Piab årgång 1990 (:eek:). Den är i Sverige och jag är i USA, och den passar inte på någon häst jag känner, men om den hade gjort det hade jag använt den. :D Det är den äldsta hästpryl jag äger, om man inte räknar förra hästen som är född 1989.

Jag vill också se damsadlarna! :banana:

Jag hade också en Piab för några års sen...jag älskade den sadeln! tyvärr inge häst som kunde ha den sen.

Det äldsta jag har är en handgjort pannband i ngt plastmaterial. Det är väl ungefär 40 år gammalt.

Liknande trådar

G
Avel Är det något jag känner starkt för så är det denna lilla ponny. Förstår inte varför det inte är mer uppmärksammat, med tanke på att det...
Svar
17
· Visningar
2 501
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka