spolspilta, bara slang utomhus.

Empalie

Trådstartare
Ni som har spolspilta inne i stallet och som har kallstall, ni kan väll inte duscha era pållar på vintern. Om man bara spolar av sin hästs leriga ben på höst/vinter eller duschar den innan tävling eller spolar av p.g.a att det är för varmt räcker det inte med en slang ut från tvätt/torkrum ut på stallplanen, inne i rummet finns givetvis varmvattenberedare. Jag vill inte dra in fukten i mitt nya stall, vet fläktsystem som heller inte fingerar. Dessutom kallstall.....:confused::confused:

Sv: spolspilta, bara slang utomhus.

Jag skulle aldrig stå utomhus och tvätta en häst inför tävling vintertid, stackars sate, är ju en väldig skillnad att stå inomhus skyddad från vind och väder och det blir ju ändå några grader varmare än ute för hästarna värmer ju upp stallet. Trots att man står inne får man sno sig som en idiot för att hästen fryser det tar ju en stund att shamponera och skölja av även om man skyndar sig. Jag har aldrig haft problem med att det blir fukt i stallet, det ångar ju lite precis när man håller på med varmvatten i ett kallt stall men så snart man är klar och hästen är täckad är det bara att öppna ett par minuter så vädras det fuktiga ut.
Likadant så skulle du snabbt förvandla spolplatsen till en skridskobana om den är utomhus och det är ett antal minusgrader.

Håller med Gylle, fy f-n för att stå ute i mörkret på en gårdsplan och spola och tvätta. Jag hatar det upplägget även om det inte ens gäller schamponering utan bara spolning av leriga ben. Urjobbigt!

vi har kallstall med spolspiltan angränsar till uppvärmt vattenrum där varmvatten beredaren är benägen. Inga som helst problem, vare sig med ånga i stallet eller dålig luft alls. Bara att spola på med varmvatten av hjärtans lust - suveränt.

KL

Varför överhuvudtaget duscha eller spola ben på vintern?
Kan förstå ifall benen är varma eller svullna men annars?

Skulle aldrig duscha mina hästar när det är kallt ute vare sig de har täcken efter eller inte.

Man kan ju helt enkelt borsta bort lera på ben och kropp när den torkat.

Jag håller med lillamy!
Varför duscha?
Är hästen dammig, damsug och spruta på lite pälsglans, färdigt och klart!

Det går alldeles utmärkt att damsuga hästar med vanlig hushålls damsugare!

Vi har otroligt lerigt vid grindhålen vintertid. då vill iallafall jag spola av benen inte stå och vänta på att leran först ska torka och sen stå och borsta ur den. skönt att inte behöva stå ute på en mörk och kall gårdsplan. skulle aldrig välja ett stall utan spolspilta!

sen finns det ju dagar man ska iväg på någon träning eller tävling : )

skulle aldrig välja ett stall utan spolspilta!

Jag väljer hellre bort leriga hagar än bryr mig om spolspilta. ;) Enda gången min häst kommer in med blöta ben är när det är snö. :D

Inget stall som min häst har stått i har haft spolspilta, även om hagarna varit leriga. Har borstat bort leran när den torkat då. Duscha hela hästen gör jag bara när han blivit rejält svettig på sommaren. Vi har en vattenslang och spolar av utanför stallet. Skulle aldrig få för mig att duscha ute på en stallplan mitt i vintern...

Jag har sett EN häst tvättas på vintern, det var dessutom var onödigt. Och jag har aldrig sett en häst frysa nåt så sjujävligt.

Varför duscha, tja det finns hästar som oturligt nog har fötts som skimlar och när dessa hästar används som tävlingshästar på hög nivå så tävlar de hela vintern och en vit häst är inte vit utan en shamponering det kan jag lova dig........

Vi har fördelen att ha bra hagar så inga leriga ben här men 6 skimlar i stallet ;)

Tilläggas skall väl att jag aldrig skulle få för mig att tvätta en häst vintertid som inte är helklippt, en helklippt häst torkar snabbt när den blir täckad.
Jag skulle aldrig blöta ner en oklippt häst som tar mycket längre tid att torka iofs är det ju vad alla de som låter sina hästar gå utan täcke gör när det regnar ute och de stackarna får stå ute och bli blöta kalla i timmar..

Jag har förståelse för att man vill duscha sina hästar men skulle inte vilja göra det ute. Har du inte möjlighet att sätta upp en vägg och isolerat ett separat litet rum med duschspilta? I så fall finns ju möjligheten att sätta upp t.ex. grislampor (värmelampor) ovanför så blir det inte så kallt för pålle att torka + att du slipper mkt av fukten i stallet.

Skulle jag bygga nytt/bygga om så skulle jag helt klart ha en passage mellan stalldörren och boxdelen där man kan spola hästarna.

Mvh JV

KL

Varför överhuvudtaget duscha eller spola ben på vintern?
Kan förstå ifall benen är varma eller svullna men annars?

Man kan ju helt enkelt borsta bort lera på ben och kropp när den torkat.

Därför att det emellanåt på vintern kan bli töigt och smetigt i hagen. Och om man tar in hästen kl. 21 på kvällen så känns det inte som läge att gå ut kl 02 på natten när benen har torkat, och borsta då. Har man dessutom en häst med mkt hovskägg så är det som gjort för bakterietillväxt/mugg om man inte gör rent från sand och skit.

Jag skulle aldrig blöta ner en oklippt häst som tar mycket längre tid att torka iofs är det ju vad alla de som låter sina hästar gå utan täcke gör när det regnar ute och de stackarna får stå ute och bli blöta kalla i timmar..

Hur gör du med föl/unghästar? Täckar du dem också?

Stackars alla vilda hästar som får gå omkring och vara blöta när det regnar. Kanske de längtar efter täcken hela bunten :grin:

En oklippt häst har ett naturligt skydd mot regn, vatten rinner av i första hand och den blir inte blöt in på kroppen direkt, vilket en häst blir om man duschar den. Har en häst bara mat och lite utrymme att röra sig brukar det inte vara några problem med regn då hästar är byggda för att leva sitt liv utomhus.

ah, ja det har ju inte jag, faktiskt ingen lera alls vid grinden.

:love: min naturliga sandmark:love:

Men om jag duschar av benen på vintern så gör jag det med kallvatten.

Gylle: det finns väl torrschampo till skimmlar? har för mig att jag har sett det. Har själv haft skimmel så jag vet tyvärr precis hur det är. Men jag anser att hästen inte dör av att svansen är lite gul, eller att pälsen på magen är lite gul, och då bryr jag mig för det mesta inte om det överhuvudtaget.
Det är ju inte som att hästen får poäng för hur mkt den glänser ;)

Tilläggas skall väl att jag aldrig skulle få för mig att tvätta en häst vintertid som inte är helklippt, en helklippt häst torkar snabbt när den blir täckad.

Stoppar du in handen på en oklippt häst vintertid så märker du att den är jättevarm och torr även om den är regnblöt på utsidan så att säga.

TVÄTTAR du en häst och häller på schampo som tar bort det skyddande fettet i pälsen så blir hästen blöt inpå kroppen. Man tar bort skyddet och häststackaren kommer frysa som sjutton.

Senast ändrad:

Ja det skulle jag också, dock anser jag mig inte ha problemet leriga hagar, att grindhålet är lerigt anser jag rätt överkomligt ;)

KL

varför blir detta ngn sorts spolspilta-hat tråd? Jösses! Spolspilta är en bekvämlighet som en del föredrar, det går liksom inte att argumentera emot, eller försöka övertyga folk om att det är superbekvämt att stå ute på gårdsplan med slang..... Herregud, nu blir det en debatt om varför man ö.h.t måste spola sin häst osv vintertid, eller täckar sin häst osv, det är väl inte det tråden handlar om egentligen?

Jag kan då tillägga att jag har spolspilta, men använder den väldigt sällan :D

TVÄTTAR du en häst och häller på schampo som tar bort det skyddande fettet i pälsen så blir hästen blöt inpå kroppen. Man tar bort skyddet och häststackaren kommer frysa som sjutton.

Jag tror Gylles tävlingshästar har annat skydd än pälsen att hålla blötan borta med i skitväder ;)

skämt åsido: jag tycker det är lite ironi i det du säger här, eftersom det stämmer, när man tittar på hur sveriges hobbyryttare ivrigt duschar och tvättar och har sig konstant sommartid. snacka om att förstöra hästens naturliga skydd, både mot regn och insekter. För att inte tala om hur alla flugmedel, switch osv, vips blir bortspolat. Dyra pengar till ingen nytta. ;)

Jag går emot strömmen här märker jag.

Jag kopplar slangen till vasken i sadelkammaren så jag får varmvatten och står sedan på uppbindningsplatsen ute. Vill jag tvätta ben och svans har jag inget annat val. Jo förresten, jag kan såklart så i gången och blaska med hinkar och svampar, men jag förstår inte hur det skulle bli någon skillnad för hästen faktiskt.
Nu tvättar jag ju endast nedre delen av benen och ibland svansen, och endast vid behov alltså långt ifrån dagligen. Under ca 2 v i vintras när det töade och tjälen inte hunnit släppa blev hagarna leriga vid grinden och då spolade jag i stort sett varje insläpp, jag tror inte det är bra för dem att stå med leriga ben nämligen.

Liknande trådar

Anläggning Vi är i färd med att bygga stall men jag valde att inte ha ngn spolspilta inne i stallet utan skulle vilja ha den utanför som ett extra...
Svar
4
· Visningar
2 701
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka