Spondylos,ryggen "låser" sig. Röntga igen? daglig användning av Norocarp?

Fibusen

Trådstartare
Efter att vovven fick "låsningar" i ryggen/bakdelen i början av September så åkte vi in till veterinären då,där röntgen visade spondylos i ländryggen. Han fick då äta Norocarp 50 mg 2 ggr om dagen i 20 dagar,och han vart bra igen på dag tre,då var han som vanligt alltså,ingen stelhet eller liknande,och har varit bra sen dess.

När låsningarna kommer så är det som om han får som sendrag i bakdelen,och han spärrar upp ögonen och spänner sig i hela kroppen,om man tar tag i ena bak upp mot ljumsken och masserar så släpper det på några sekunder.

Vi gick till sjukgymnast där hon visade övningar vi ska göra hemma,och massa tips och bra att tänka på,tyär skulle hon sluta i Oktober,och dom hade ej fått tag på en efterföljare så hon tyckte det var onödigt att börja med själva rehabträningen eftersom vi endå inte skulle kunna fortsätta med den.

Vovven har som sagt varit helt bra och symtomfri efter första medicineringen,och han är glad och pigg.

Tyvär i Lördags så gick det på tok.... :( Vi var uppe bland åkrarna och gick längst en åkerväg,och vi lät hundarna få vara lösa,vi har en hel del snö,och helt plötsligt så viker vovven av från vägen och ner i diket och där var det ju JÄTTEdjup snö,så det resulterar i att han helt enkelt slår runt och gör en kullerbytta,hamnar på rygg och får böka en hel del för att ta sig upp. Sen på kvällen runt 22 så får han sin första "kramp",sen en gång till vid 23. Jag hade tabletter kvar från förra omgången så vi gav han direkt på kvällen.

Han har allt som allt fått 5 sånna här "kramper",varav 2 som sagt var i Lördags.

Jag pratade med veterinär i dag,och han tyckte att det räckte att ge en omgång av samma tabletter igen,fast på 7 dagar till att börja med,då vovven efter i Lördags varit helt normal igen,visar inget som skulle kunna få mig att tro att han skulle ha ont,så han trodde att det hjälpte så pass mkt att vi gav han direkt när han visade smärta.

Men jag är endå orolig och känner att det kanske har blivit värre endå under denna period,och skulle väll helst vilja röntga ryggen igen för att se om det förvärrats,kanske behöver han medicin dagligen? Har 30 dagar kvar på samma självriskperiod,så hade ju varit skönt att göra en ev till utredning innan den gick ut,speciellt med tanke på att jag har en veterinärräkning på hästen som kom i dag på nästan 8000:-.... :crazy: (det är roligt nästan jämt...)

Frågan är om det bara är jag som är löjlig? Det kanske är helt onödigt att röntga igen? Samtidigt så är jag orolig att denna kullerbytta orsakat så det har blivit någon spricka i nån pålagring kanske,så det kommer bli värre nu,och då kanske han behöver äta medicin dagligen?

Dom här "kramperna" är riktigt otäcka,så jag vill ju helst undvika dom helt,och inte bara medicinera lite efter varje gång för att sen vänta på nästa,och har det dessutom hänt något mer sen sist i ryggen så kan det ju vara dags att diskutera daglig dos kanske?

Någon som ger sin hund smärtstillande varje dag? Jag är så orolig att han har ont dagligen,även fast det inte verkar som det då han far fram som en virvelvind,men hans smärttröskel är otroligt hög,så det är svårt att säga om och hur mycket ont han har...
 
Sv: Spondylos,ryggen "låser" sig. Röntga igen? daglig användning av Norocarp?

Min vovve har också spondylos och käkar maxdos canidryl (samma substans som i norocarp och rimadyl) och har gjort det i snart 2 år. Har inte märkt något med magen eller så, men vet har nämnt att man kanske måste byta smärtstillande medicin efter ett tag. T ex till previcox som är en ny sorts smärtstillande. Jag tvekade inte en sekund när jag fick se röntgenplåtarna på min hund, det är viktigt att de inte har ont utan har god livskvalitet den tid de har kvar. Sedan är det såklart så att alla hundar inte får lika ont, och några klarar sig utan smärtstillande ganska länge.

Men på din hund så låter det som om han har passerat den gränsen. Risken är ju också att de börjar spänna musklerna för att de är rädda för att det ska göra ont, sen får man problem med musklerna istället och det blir bara en ond cirkel. Jag hade också röntgat om hunden för att se hur spondylosen utvecklar sig, och kanske provat att ge en behandling med cartrophen som i bästa fall gör att hunden kan vara utan smärtstillande/gå på en lägre dos. Jag antar att hunden redan käkar något glukosaminpreparat? Annars hade jag tillsatt det med.
 
Sv: Spondylos,ryggen "låser" sig. Röntga igen? daglig användning av Norocarp?

Ja,han är ju pitbull/boxer korsning (och jag har hört att schäfer och boxer oftast drabbas) så han är ju en ganska "hård" hund,och säger inte "aj" i första taget,därför jag blir orolig över hur ont han igentligen har... Men han springer upp och ner för trappen,ute i skogen far han fram som en missil om han får,han brottas och leker med lillen,och är är mer vild än tam ungefär. :grin: Men det säger ju inte att han är smärtfri mellan gångerna endå...

Ska ringa dom i morgon igen och höra om vi får komma in på en röntgen,är 97 dagar sen vi var in sist,så vet inte hur mycket som kan ha hänt under den tiden,men då får vi det iallafall kollat igen.

Kyla ska ju försämmra det hela,och vi har ju haft jättekallt här ett tag,runt -20 till -25 grader,kanske startade igång något då,sen vart kullerbyttan pricket över i:et..

Han blir 9 år i vår,så man vill ju att han ska ha en bra ålderdom...Han är lite lite känslig i magen,men han har aldrig reagerat på något medicin,utan det är mest att han blir gasig och uppsvälld om han äter billigt foder,så förhoppningsvis skulle han kunna klara sig med att äta medicin dagligen. Känns fel iallafall att ge upp innan man provat att medicinera dagligen,men vetten tycker att vi kan avvakta med det tills han blir sämmre,dvs visar smärta oftare/blir lite lojj och inte nu när han är superpigg och glad mellan gångerna,men eftersom hans smärttröskel är otroligt hög så känns det som om det är för sent den dagen han blir lojj.
 
Senast ändrad:
Sv: Spondylos,ryggen "låser" sig. Röntga igen? daglig användning av Norocarp?

Min är också sån, visar inte smärta i första taget. Han är också helt sanslös, tror han är stålmannen ibland :D. När jag upptäckte spondylosen var den långt gången, med färdiga bryggor över flera kotor och mer på g. Så det var bara att pensionera honom från allt tävlande, ta det lugnt med bollkastande och vara jättenoga med upp- och nervärmning. Men vi tävlade elitlydnad bara en månad innan diagnosen, och vann en tävling ett par månader tidigare. Så det var bara en liten liten rörelsestörning bak som kom när han var trött, som gjorde att jag misstänkte att något inte stod rätt till.

Nu är han 12 och väldigt stel i ryggen. Jag tror inte ens han kan klia sig i huvudet med bakbenen längre. Det var i alla fall väldigt länge sedan sist, minst något år. Benen pinnar dock på bra, och förra veckan gick vi promenad på 1 1/2 timme utan att han blev vidare trött. Så slutet behöver inte vara jättenära bara för att de har fått den diagnosen.

Jag har inte märkt så mycket på min hund att han blir sämre när det är kallt, så länge han rör på sig. Jag undviker dock att lämna honom i bilen när det är minusgrader och är det under 10 + så har han täcke på sig. Han har också problem med att hoppa in i bilen, vill ta lång sats och så. Dessutom ser han lite dåligt så det är jobbigt för honom när det är mörkt. Jag höll på och lyfte in honom i bilen lite för länge, sedan köpte jag en ramp så han lättare kan ta sig in. Det borde jag gjort för längesedan! Rekommenderar den varmt!

Hundramp__1200_x_400_mm_thumb.JPG
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
998
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 100
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 803
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp