sporrar på unghäst ?

urkella

Trådstartare
Tycker ni det är ok ?
Rider för stunden i en bomlös då min westernsadel inte passar på honom längre och har inte råd att köpa ny för ens nuvarande e såld, men i denna får jag helt annat skänkelläge och då jag är ganska så lång har jag ett h*lvete för stunden att komma åt honom med skänklen. Har nu börjat öva lite med förflyttning med går ju inge vidare då jag inte kan lägga till skänklen där den ska vara :crazy: Han är ju tränad mycket från marken att gå undan för tryck men från ryggen har vi inte inte tränat på det förr. Så tanken med sporrar är ju inte för att få honom framåt utan få tydligare signaler vid träning av sidepass och vändningar.

Sv: sporrar på unghäst ?

Kan du rida utan att lägga till sporren så är det ju inte fel att förstärka hjälperna lite lätt.

Viktigare än vad vi säger är väl: tycker du att det är ok? Vi sätter grimma på huvet, bett i munnen, sadel på ryggen, skor på hovarna, hjälptyglar(ibland), varför inte sporrar? Ett hjälpmedel är inte värre än du gör det till.

att "rida med sporrar" kan betyda så oändligt mycket olika!
en del trycker med dem i varje steg, en del hackar med dem i varje steg, en del använder dem när vaden inte uppmärksammas, en del använder dem som sista hjälp när inget annat funkar, osv.

Tycker att det beror lite på hur mycket han är riden och framförallt hur van du är vid sporrar!
Man måste ju verkligen ha helt koll på sina skänklar om man ska rida en unghäst med sporrar (gäller ju även vuxen häst) och om du inte kan flytta på dina skänklar så känns det kanske inte som det är dax....;)

En sadel borde ju inte ändra skänkelläget så mycket så att du inte kan flytta på benet. :grin:

Han är i höstas riden i skritt trav och galopp men har stått nu flera månader pga skada så vi har börjat komma igång nu igen, men har innan bara ridit ut. Jag har stor vana av sporrar sedan jag höll på med engelsk ridning.
Jag kan flytta skänklen fram och tillbaka, men då det både e tjock padd och sadel är min skänkel långt ut ifrån honom, så problemet är att nå om honom. Men vi får se, denna månaden är min ekonomi inge vidare och äger inga sporrar så vi kanske hunnit lösa det med förflyttningarna innan jag ens äger ett par :p

om det bara är att skänkeln kommer för långt ut är väl sporrar ett bra alternativ. :) Ha:)r du inga sporrar från när du red engelsk ridning? det funkar ju lika bra med dom :)

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 431
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 754
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut... 2
Svar
32
· Visningar
6 581
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI