Sprätta upp rundsydda remmar?

MiniLi

Trådstartare
Jag har ett rundsytt träns där käkremmen är jättelång och sidostyckena gärna hade fått vara lite kortare. Har gjort så många extra hål som är möjligt på den platta delen.
Någon som testat att lite försiktigt sprätta upp för att kunna göra fler hål? Vågar man själv eller är det bäst att lämna till antingen duktig skomakare eller sadelmakare?

Sidostycket skulle räcka att bara få ett eller två hål till men käkremmen är superlång så den skulle jag gärna korta rejält.
Hästen skakade av sig hela tränset för ett tag sedan, även om man inte spänner käkremmen hårt så skulle det kännas bättre att iaf korta den till normallång🤪
 
Jag har ett rundsytt träns där käkremmen är jättelång och sidostyckena gärna hade fått vara lite kortare. Har gjort så många extra hål som är möjligt på den platta delen.
Någon som testat att lite försiktigt sprätta upp för att kunna göra fler hål? Vågar man själv eller är det bäst att lämna till antingen duktig skomakare eller sadelmakare?

Sidostycket skulle räcka att bara få ett eller två hål till men käkremmen är superlång så den skulle jag gärna korta rejält.
Hästen skakade av sig hela tränset för ett tag sedan, även om man inte spänner käkremmen hårt så skulle det kännas bättre att iaf korta den till normallång🤪
Det tråkiga svaret är att det blir billigare att köpa ett nytt träns än att lämna in det gamla (lite beroende på märke såklart).
Det kostar rätt så mycket att lämna in och ett nytt träns kostar inte många 100-lappar på Hööks exempelvis.
 
Det tråkiga svaret är att det blir billigare att köpa ett nytt träns än att lämna in det gamla (lite beroende på märke såklart).
Det kostar rätt så mycket att lämna in och ett nytt träns kostar inte många 100-lappar på Hööks exempelvis.
Det här är inget hööksträns för några hundralappar 😊
Vad kan det kosta att sprätta upp en söm?

Och vågar man prova själv?😁
 
Jag hade nog inte vågat, min gissning är att det är tunnare läder på den rundsydda delen, så jag hade varit rädd för att hållbarhet skulle bli sämre.
 
Vet en som var tvungen att korta alla remmar till sin shettis. Gjorde det hos en skomakare. Det blev inte direkt snyggt, men visst det fungerade och tränset höll i många år. Det var ett ”vanligt” träns och inte ett rundsytt.

Mitt tips är att ta det till en skomakare. Tänk bara på att fråga om pris innan, eftersom det annars kan komma som en otrevlig överraskning.
 
Japp! Förbehåll dock, det här var ett lite billigare rundsytt från hööks vilket innebar att det var lite mer grovhugget kring sömnen så man såg själva sömmen och kanterna på utsidan, så när man sprättade upp det var det inte direkt tunnare vid sömmen, mina bättre rundsydda är så pass rundade att man inte ser nån söm så de hade jag nog inte vågat karva i. Använde en vanlig sprättkniv!
 
Japp! Förbehåll dock, det här var ett lite billigare rundsytt från hööks vilket innebar att det var lite mer grovhugget kring sömnen så man såg själva sömmen och kanterna på utsidan, så när man sprättade upp det var det inte direkt tunnare vid sömmen, mina bättre rundsydda är så pass rundade att man inte ser nån söm så de hade jag nog inte vågat karva i. Använde en vanlig sprättkniv!
Jag får granska remmarna lite noga för att se hur det ser ut! Tack👍

Ingen risk att det liksom fortsätter repa upp sig om man lossar några stygn?
 
Jag får granska remmarna lite noga för att se hur det ser ut! Tack👍

Ingen risk att det liksom fortsätter repa upp sig om man lossar några stygn?
Mitt gjorde iallafall inte det alls! Det var ganska grov, sträv tråd och läder går liksom ihop sig lite om tråden och ”håller fast” så det verkar inte vilja glida ur av sig själv som i tyg.
 
Funderar lite på varför så många rekommenderar skomakare istället för sadelmakare 😝 hur som helst, det rundsydda är mest troligt lite bredare än den platta delen, för att nå ihop. Klart man kan göra det själv om man vågar, men är det inte ett billigt träna kanske det är mer värt att lämna in och få det snyggt gjort.
 
Funderar lite på varför så många rekommenderar skomakare istället för sadelmakare 😝 hur som helst, det rundsydda är mest troligt lite bredare än den platta delen, för att nå ihop. Klart man kan göra det själv om man vågar, men är det inte ett billigt träna kanske det är mer värt att lämna in och få det snyggt gjort.
Hmm det har jag inte ens tänkt på.

Gissar att folk rekommenderar skomakare dels för att det finns sådana i varenda stad men också för att en del av dem är väldigt duktiga på att fixa läder. Om man inte går till en ”nyckel/klack-människa” 😉
Sadelmakare är väl lite bristvara i jämförelse..
 
Jag har ett rundsytt träns där käkremmen är jättelång och sidostyckena gärna hade fått vara lite kortare. Har gjort så många extra hål som är möjligt på den platta delen.
Någon som testat att lite försiktigt sprätta upp för att kunna göra fler hål? Vågar man själv eller är det bäst att lämna till antingen duktig skomakare eller sadelmakare?

Sidostycket skulle räcka att bara få ett eller två hål till men käkremmen är superlång så den skulle jag gärna korta rejält.
Hästen skakade av sig hela tränset för ett tag sedan, även om man inte spänner käkremmen hårt så skulle det kännas bättre att iaf korta den till normallång🤪
Läser till sadelmakare.
Rekommenderar inte att sprätta upp nuvarande rem, speciellt inte själv. Be en sadelmakare att sy en helt ny.
Rundsydda remmar görs av en bredare läderbit som viks dubbel, det sys en söm intill viket på ett avstånd som gör att lädret kommer bli så runt som möjligt. Överflödigt läder utanför sömmen skärs bort så mycket som möjligt sen slipas det ned ännu mer. Man skär rent kanterna och färgar med kantfärg och slår med hammare för att forma lädret över sömmen. När det är helt runt kantfärgar man igen och kantputsar, trycker ihop fibrerna hårt så det blir blankt och fint.
Den rundsydda delen är format så pass att du aldrig kommer få det till att se okej ut vid beslagen.
En SADELmakare tillverkar enkelt en ny fin rem åt dig till ditt träns. Googla på sadelmakare, det finns fler än man tror, men vi måste börja använda dom, yrket är döende.
 

Liknande trådar

Utrustning Har just köpt ett kandar som är jättetrevligt förutom att bridongremmen är lite för lång. Resten av kandaret passar och det går inte att...
Svar
1
· Visningar
1 266
Senast: Centaur
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 037
Senast: sandrafors
·
Utrustning jag letar efter både träns och kandar men hittar ingenting jag verkligen vill ha, jag har ingen lust att lägga flera tusen på både träns...
2
Svar
27
· Visningar
5 564
Senast: Hedwig02
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 693
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp