Språkfundering

Sv: Språkfundering

Nja, inte som imon faktiskt. Imon ser totalt imbecillt ut i mina ögon. Oxå uttalas ju exakt som också, därför mer förklarligt.

Men jag tycker inte att felstavningar ska förväxlas med språkutveckling. Ta överrens, som de senaste åren blivit otroligt vanligt - så vanligt att det till och med letat sig in i tidningarna. Det känns alltså som en väldigt etablerad stavning - men FEL är den ju likförbannat.

I min landsända säger man imorron eller imorrn.

Så säger man i min också, det var väl därför min fantasi inte räckte till. Utan r är det obegripligt.

och då är kanske den slutsatsen man ska dra att på ett forum är det bäst att skriva orden ordentligt om man vill att alla ska begripa.

Glöm inte "ytterliggare"! Jag har länge undrat över motsatsen, är det då en innerliggare? O_o

Chatt, sms etc vill man ju förkorta och förenkla så mkt det går. Inget fel i det. Tycker det är rätt charmigt - och smidigt. Så länge det används i såna sammanhang är det väl helt ok.

Och ingen säger i morgon som inte är över 80 år.

Jag håller mig generellt till att säga imorgon och då har jag många decennier kvar till 80 årskrisen.
Jag har fått nog av att talspråket inte bara blir allt vanligare i skriftspråk utan även det dåliga uttalsspråket har hittat vägen till skriften.

Folk blir allt sämre på att både tala och skriva, måste vara spännande att vara svensklärare idag.

Kanske dags att lägga ned svenskan och satsa på engelskan istället:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-elever-bast-i-engelska/

knapplån

:arghh:
Jag ska nog hålla mig ifrån språktrådar här på buke, för om jag ser ännu ett pseudosvar som säger 'jag ser det som språkutveckling' så kommer jag ha så stora bitmärken i mitt tangentbord att mitt skriftspråk blir fullständigt nedtuggat och malet. :banghead: :banghead: :banghead:

Fjortisspråk/sms-språk tror jag det är. På samma sätt som vene (= vet inte), även om det inte är lika utbrett,

Fast jag var en av dem som ropade Språkutveckling! i din tråd om förstärkningsord och jag har inget som helst till övers för styggelsen imon. Det gör ont att läsa och jag får bita ihop för att inte slänga datorn i golvet i ren frustration varje gång jag ser det skrivet. Jag ser inte språkutvecklingen i det här fallet.

Glöm inte "ytterliggare"! Jag har länge undrat över motsatsen, är det då en innerliggare? O_o

:D:D

Chatt, sms etc vill man ju förkorta och förenkla så mkt det går. Inget fel i det.

Fast jag tänkte i mer offentliga sammanhang på nätet, alltså där många läser. På nätet ger du första intrycket av dig själv med ditt sätt att skriva - och då fattar jag inte varför en del vill ge intrycket att de verkligen inte kan skriva. Ett vårdat språk ger dig faktiskt lite makt.

Dessutom faller ju förkortningsförklaringen med ordet som honungs krönika tar upp: jue, juh, juhe.

knapplån

:arghh:
Jag ska nog hålla mig ifrån språktrådar här på buke

Ta det lugnt, honung. Imon e en annan da.

På samma sätt som vene (= vet inte), även om det inte är lika utbrett,

Jösses:banghead:

Jag tror man ska skilja på språkutveckling och språkavveckling, och det är få som överhuvudtaget reflekterar över var den gränsen går i sitt användande av språket. Som jag sa i min tråd flera gånger, så gör jag själv en massa fel som så många andra - och det är just därför jag inleder den tråden med att vi måste prata om det.

Jag skrev ju min uppsats om språkutveckling och digitala medier. Det är meningen att jag ska utveckla det på nästa nivå.
Det som kunde upptäckas där var i alla fall att lärarna generellt kunde se ett sämre skriftspråk hos eleverna.
Nu var det ingen stor undersökning,men ska bli spännande att göra nästa uppsats som blir bra mycket större.
Jag tycker inte det hör till språkutveckling att förminska ord tills man inte ens vet vad det ska betyda.
I bland får man sms där man inte ens kan tolka det som står. Jag är nog mossig kanske :)

Sant. Det handlar inte bara om talspråk utan även om dåligt uttal, slappt talspråk.

Jah bah å han bah å då bah han å jah bah... Fick en överdos av det på ett kafé senast igår, ett gäng cirka 25-åriga stockholmstjejer.

Ett annat fenomen jag ser på nätet som gör mig TOSSIG och som än så länge faktiskt är mest vanligt på engelska sidor och tyvärr på sidor som Huffington, Upworthy och Reddit är Att Rubriksättarna Har Fått Versalbokstav I Varje Ords Begynnelse-sjukdomen. Frågan Är Hur Länge Det Dröjer Innan Vi Ser Det I Svensk Media, Eller Det Kanske Vi Redan Gör? Fasa! :rage:

Fast jag tänkte i mer offentliga sammanhang på nätet, alltså där många läser. På nätet ger du första intrycket av dig själv med ditt sätt att skriva - och då fattar jag inte varför en del vill ge intrycket att de verkligen inte kan skriva. Ett vårdat språk ger dig faktiskt lite makt.

Vid närmare eftertanke är jag nog snabb att döma dem som använder ett skriftspråk som innefattar stavning som imon, urs och juh som obildade och lite dumma.

Jag märker även hur jag själv påverkas av att läsa så mycket illa skriven svenska - mitt eget skriftspråk blir antagligen allt sämre och den grammatiska säkerhet jag tidigare känt vacklar.

Läget har ju också verkligen förändrats, förr var så gott som allt jag läste skrivet med viss omsorg och i många fall korrekturläst, medan jag idag läser otroligt mycket mer slarvigt skriven svenska i och med att forum och artiklar på internet står för en del av min läsning. Tack och lov läser jag även mycket annat, men det är ju inte svårt att förstå hur det går till att människor lägger sig till med ett slarvigt skriftspråk om internet utgör en stor del av deras läsning.

Jag tror att lösningen finns i en av mina käpphästar: Det läses för lite böcker i det här landet!

Senast ändrad:

Vid närmare eftertanke är jag nog snabb att döma dem som använder ett skriftspråk som innefattar stavning som imon, urs och juh som obildade och lite dumma.

Jag märker även hur jag själv påverkas av att läsa så mycket illa skriven svenska - mitt eget skriftspråk blir antagligen allt sämre och den grammatiska säkerhet jag tidigare känt vacklar.

Läget har ju också verkligen förändrats, förr var så gott som allt jag läste skrivet med viss omsorg och i många fall korrekturläst, medan jag idag läser otroligt mycket mer slarvigt skriven svenska i och med att forum och artiklar på internet står för en del av min läsning. Tack och lov läser jag även mycket annat, men det är ju inte svårt att förstå hur det går till att människor lägger sig till med ett slarvigt skriftspråk om internet utgör en stor del av deras läsning.

Jag gör det jag med! Jag måste nog erkänna att jag utan att skämmas, känner en inre övertygelse om att språket och hur man väljer att kommunicera speglar avsändarens själ och sinne.

Ja, världsordningen och balansen är verkligen rubbad idag av it-samhället. Idag kan vem som helst skriva och ge ut en bok tex, och det utan att den överhuvudtaget har gått igenom något som hest manuellt korrektur via ett förlag. Journalister, idag med en ganska enkel utbildning i just språk - skriver själva in sina texter utan korrekturläsning och det rippas ibland ut på tryckta sidor - man behöver inte ens vara uppkopplad för att matas med ett bristfälligt och dåligt språk.

Liknande trådar

Samhälle Är det verkligen så att alla är lika värda? Är till exempel Saddam Hussein lika mycket värd för dig som till exempel dina föräldrar? 2 3
Svar
41
· Visningar
852
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag såg ett klipp på facebook och tappade bort det... Det var en sjukhusserie. En somalisk kvinna får veta att folk i landet det...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Huuur kan det fortfarande vara en grej folk tänker vad gäller brott, oavsett om det gäller sexuella övergrepp, våld i nära relationer... 5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 634
Senast: anonymys22
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka