Språkfundering

Sv: Språkfundering

Vid närmare eftertanke är jag nog snabb att döma dem som använder ett skriftspråk som innefattar stavning som imon, urs och juh som obildade och lite dumma.

Jag märker även hur jag själv påverkas av att läsa så mycket illa skriven svenska - mitt eget skriftspråk blir antagligen allt sämre och den grammatiska säkerhet jag tidigare känt vacklar.

Läget har ju också verkligen förändrats, förr var så gott som allt jag läste skrivet med viss omsorg och i många fall korrekturläst, medan jag idag läser otroligt mycket mer slarvigt skriven svenska i och med att forum och artiklar på internet står för en del av min läsning. Tack och lov läser jag även mycket annat, men det är ju inte svårt att förstå hur det går till att människor lägger sig till med ett slarvigt skriftspråk om internet utgör en stor del av deras läsning.

Här är en till som också tänker att den som skriver är dum i skallen om den har ett dåligt språk. :o

språket och hur man väljer att kommunicera speglar avsändarens själ och sinne.
Visst är det så. Språk kan vara kul, smidigt, enkelt. Det kan även vara vackert, målande, uttrycksfullt. Hur någon väljer att använda språket säger mycket om dem.

Messar jag så förkortar jag hej vilt, speciellt under bilkörning. Barnen har satt en regel "Don't text and drive", så nu har jag som hobby att få det så kort som möjligt. :D

Dåligt språk där någon faktiskt har betalt för att skriva är rent beklagligt.

Jag har dock medvetet slutat bry mig om andras språkanvändning; jag kan inte hjälpa att notera det fortfarande, men klådan är borta. ;) Jag behöver min energi till annat.

Du kan behöva energin till att stanna bilen och messa i stället för att göra båda när du kör.

Oroa dig inte, mina barn har stenhård pli på mig. :D Korta mess behöver jag inte titta på mobilen, "sthlm" tex. Blir det långa utläggningar så stannar jag. :)

Folk som skriver det vämjeliga imon istället för imorgon - tror de att det stavas så? Uttalar de det så? Eller är det bara fjortisnätspråk? Någon som vet?

Jaha, är det imorgon det betyder???? :rofl:

Har fått det i några SMS från yngre personer, men har inte fattat vad det betyder. :cautious:

Jag har bara sett fenomenet "imon" sen jag flyttade ner till Göteborg, det skrivs även "mossan" och "brossan" istället för "morsan" och "brorsan", men jag tycker inte att folk uttalar det så? Eller är det göteborgskt? (haha, har bott här i mer än sex år, men kan inte dialekten än :p)

Ett annat fenomen jag ser på nätet som gör mig TOSSIG och som än så länge faktiskt är mest vanligt på engelska sidor och tyvärr på sidor som Huffington, Upworthy och Reddit är Att Rubriksättarna Har Fått Versalbokstav I Varje Ords Begynnelse-sjukdomen. Frågan Är Hur Länge Det Dröjer Innan Vi Ser Det I Svensk Media, Eller Det Kanske Vi Redan Gör? Fasa! :rage:

Menar du att man inte gor sa pa Svenska?:o Det har jag totalt glomt. Liksom jag glomt en hel hog med andra Svenska stavnings och skriv regler.:meh:

Har nog, faktiskt, aldrig sett någon skriva så. Tack och lov...:crazy:

Inte jag heller ... och jag ar ocksa glad.

Ja, talspråk och skriftspråk är olika. Men det finns ett olika talspråksregister liksom olika skriftspråksregister. Alla som talar ett språk flytande har tillgång till flera olika tal- och skriftspråksregister. Man pratar inte likadant när man håller ett föredrag som när man fikar med en kompis. Man skriver inte heller likadant när man FB-chattar som när man exempelvis mejlväxlar med en myndighet. Det här gäller i princip alla och det finns forskning som tyder på att även ungdomar som använder vad flera i den här tråden kallar "fjortisspråk" har tillgång till andra skriftspråksregister.

Det verkliga hotet mot språket är inte fjortonåringar som skriver imon. Det är forskare och experter inom områden där engelska riskerar att ta över som arbetsspråk. Om det inte längre går att prata svenska inom ett visst område på alla nivåer, för att det exempelvis inte finns facktermer, är det läge att förfasa sig.

Att avsky skrivsätt som imon för att de är fula är ungefär som att avsky ett visst mode. Ofta (men inte alltid) visar sammanhanget var ordet betyder.

Senast ändrad:

Har fått det i några SMS från yngre personer, men har inte fattat vad det betyder. :cautious:

Om man inte förstår vad ett ord betyder, så frågar man väl? Det brukar jag göra.

En annan aspekt: i exempelvis en myndighetsrapport skulle jag anse skrivsättet imorgon som det mindre korrekta alternativet. Där använder man i första hand i morgon.

Sant. Det handlar inte bara om talspråk utan även om dåligt uttal, slappt talspråk.

Jah bah å han bah å då bah han å jah bah... Fick en överdos av det på ett kafé senast igår, ett gäng cirka 25-åriga stockholmstjejer.

Sorry, men jag måste protestera. "Slappt talspråk" har funnits i alla tider, jag lovar. Det är bara det vi anser vara slappt som varierar. Läs gärna boken "Ju" av f.d. Språkrådschefen Olle Josephson.

knapplån

:arghh:
Jag ska nog hålla mig ifrån språktrådar här på buke, för om jag ser ännu ett pseudosvar som säger 'jag ser det som språkutveckling' så kommer jag ha så stora bitmärken i mitt tangentbord att mitt skriftspråk blir fullständigt nedtuggat och malet. :banghead: :banghead: :banghead:

Mja eller så kan man lyssna på P1-programmet "Språket". Dom har ganska vettiga svar på tal när folk ringer in och ragear (åh nej, ett svengelskt ord!) på i deras tycke hemska slangord, anglicismer, stavfel med mera.

Jag tycker verkligen, personligen, att det är roligt med nya ord, nya sätt att stava saker på och nya sätt att använda orden på. Jag tycker att det berikar.

Ja, och jag tror också att det skrivs för lite BRA böcker i det här landet.

Ja. Jag läser mest böcker på engelska, och det påverkar absolut mitt språk. Det skrivs och finns väldigt få bra böcker på svenska, framförallt inom min favoritgenre fantasy. Och översatta böcker räknas inte, där kan vi prata om språkavveckling. Harry Potter på svenska får mig att vilja bränna böcker...

Ja, och så där är det ju. Jag känner rätt få som jobbar med språk som förfasar sig över chattspråk och särskrivningar (det innebär inte att de gillar särskrivningar, men de kanske inte ser dem som en anledning att gå i taket och de anser nog inte att bästa sättet att bekämpa dem är att håna).

Ofta anser man att regler som man själv lärde sig i skolan (och kanske fick kämpa med) är eviga och värdeneutrala. Den som en gång lärt in regler för de och dem tycker det är hemskt att de nu accepteras efter preposition i som-fraser. Samtidigt accepterar de massor av andra helt ologiska grejor som någon annan tycker är fel och fult.

Det hela är mycket intressant men kan vara rätt irriterande.

Haha, min pojkvän skriver så. Jag trodde det var dialektalt, för han skriver allt så (skånska). Mycket talspråk skriver han också. Sen har han visserligen dyslexi, så det kan kanske ha med det att göra också.:)

Fast ingen skåning uttalar i morgon som imon. Snarare är ju R:en extremt framträdande i vårt uttal :D Uttalet imon är för mig småländska/blekingska :)

Har nog, faktiskt, aldrig sett någon skriva så. Tack och lov...:crazy:

De tio senaste exemplen i bukesöket:yuck::

nu ere sova som gäller- fullt ös medvetslös igen på jobbet imon bitti

Vi ska dit imon,

ska ju tävla med hästen imon

ska prova o fota hästen med det imon.

Imon blir Gabriel 1 månad!

jag hoppas inte hon spinner vidare på det imon

Ska in till Femman imon

Har min unge med mig imon

när vi var klara ropade till ägaren "vi kommer tillbaka imon igen"

Så förhoppningsvis är de inte fullt imon

Vid närmare eftertanke är jag nog snabb att döma dem som använder ett skriftspråk som innefattar stavning som imon, urs och juh som obildade och lite dumma.

Vad som är synd tycker jag är när man döljer kunskap, bildning, utbildning med ett urslarvigt skriftspråk. På motsvarande sätt kan man ge ett både kunnigt och bildat intryck, även om man inte är det, om man uttrycker sig väl.

Att avsky skrivsätt som imon för att de är fula är ungefär som att avsky ett visst mode. Ofta (men inte alltid) visar sammanhanget var ordet betyder.

Ingen bra jämförelse, tycker jag. Ett mode kan aldrig vara fel, inkorrekt. Imon är däremot ett fel. En felaktig stavning.

Sorry, men jag måste protestera. "Slappt talspråk" har funnits i alla tider, jag lovar.

Ingen har väl sagt något annat? Men det innebär inte att man måste gilla det.

Liknande trådar

Samhälle Är det verkligen så att alla är lika värda? Är till exempel Saddam Hussein lika mycket värd för dig som till exempel dina föräldrar? 2 3
Svar
41
· Visningar
852
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag såg ett klipp på facebook och tappade bort det... Det var en sjukhusserie. En somalisk kvinna får veta att folk i landet det...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Huuur kan det fortfarande vara en grej folk tänker vad gäller brott, oavsett om det gäller sexuella övergrepp, våld i nära relationer... 5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 634
Senast: anonymys22
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka