Sprenger/KwikOut

Kaffeekopp

Trådstartare
Hejsan hoppsan!

Jag ska köpa nya säkerhetsstigbyglar till min häst (har sådana med gummiband i sidan nu), men velar mellan ett par sprenger bow balance och kwikout... :confused:
Är det någon av er som har erfarenhet av hur någon av dem är med säkerhet, kvalitet osv?

Sv: Sprenger/KwikOut

Sprenger är ju inga säkerhetsstigbyglar egentligen. Går lika lätt att fastna i dom som i alla andra stigbyglar skulle jag vilja säga... De är dock sköna att rida med och väl värda sitt pris tycker jag. Suveräna när man hoppar eler rider med korta läder, får mindre ont i lederna av dessa.
Vill du ha en riktigt bra säkerhetsstigbygel så köp Kwick-out. Har varit med om ett par olyckor där jag nog inte hade levt idag om jag inte hade haft dessa stigbyglar vid tillfället... Jag har dock båda sorter så jag kan variera beroende vad jag ska göra.

Håller med DK, är du främst ute efter säkra stigbyglar ska du välja ett par som öppnar sig eller på annat sätt släpper loss dig från hästen.

Jag håller oxå med DK, har båda och älskar verkligen mina sprenger! men det är inga säkerhetsstigbyglar så vill man ha ett par man verkligen kan lita på så är det kwick out.

Jag har ett par free jump soft'up och de är helt underbara. De är säkerhetsstibyglar, jättesköna och finns i både diskreta och utstickande färger. Kwikout stigbyglarna tycker jag är jättehala, sprenger är sköna men free jump är helt klart mina favoriter enda minuset är priset men de kostar inte mycket mer än sprenger och sprenger är inga säkerhetsstigbyglar. :)

Sprenger är ju inga säkerhetsstigbyglar egentligen. Går lika lätt att fastna i dom som i alla andra stigbyglar skulle jag vilja säga... De är dock sköna att rida med och väl värda sitt pris tycker jag. Suveräna när man hoppar eler rider med korta läder, får mindre ont i lederna av dessa.
Vill du ha en riktigt bra säkerhetsstigbygel så köp Kwick-out. Har varit med om ett par olyckor där jag nog inte hade levt idag om jag inte hade haft dessa stigbyglar vid tillfället... Jag har dock båda sorter så jag kan variera beroende vad jag ska göra.

Nej, de är inga säkerhetsstigbyglar på det sättet, men de är så himla sköna att rida i :love:
Dock har jag hört att KwikOut ska behöva att man typ smörjer "leden" där de öppnar sig och att de öppnar sig typ när man sitter upp när man har haft dem ett tag :confused: Stämmer det?

Ja, jag har kwikout och de "gnisslar" om man inte smörjer dem regelbundet. Det är enda minuset med dem. Har precis som DK varit med om händelser där jag förmodligen brutit ett och annat om jag inte haft dessa stigbyglar. Har haft mina i många år nu och de fungerar fortfarande utan problem.

Om du kollar på hur Kwickout är konstruerae så ser du att det är omöjligt för stigbyglarna att öppna sig bara av att du sitter upp.
Har haft mina i snart 10 år, gnisslar inte det minsta. Smörjde dem en gång när de var nya, då gnisslade de lite. Efter det har det räckt att jag då och då gör rent dem från grus som sätter sig i plattan osv.

Det låter som om KwikOut är väldigt omtyckta! Får väl ta och låna ett par av någon och testa dem då! Tack för infon! :)

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 415
Senast: Emuliiaa
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 887
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 202
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 292
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka