Sprengerbett - hur väljer man sort?

Sv: Sprengerbett - hur väljer man sort?

De Globus- och HorsePowerbett jag har som har rörliga ringar är nästan 5 mm längre än vad som står på lappen. De med fasta ringar och pelhamstången stämmer storleken på...

Jag hade lite probelm med det på Pinky, då hon var så millimeterkänslig när det gällde bettets längd.;)

Jag tycker det nya som inte går att böja ihop helt verkar suveränt. Min lillasyster har det i pessoas märke (obs ej pessoabett med 3 ringar). Hästen blir lugn av att man inte kan "klämma" ihop munnen...

men sprenger betten är ju böjda lite framåt så då blir det ju en båge= kortare

Fast man tycker dom skulle räkna in bågen i det måttet, vanliga bett e ju inte heller spikraka men du mäter ju när dom är raka........

Det som har silvriga ringar och lite mer guldfärgat i det andra dellarna

pinky skrev:
Fast många bett är mätta mellan kanterna på hålen, inte mellan själva ringarna. Därför kan ett Globusbett som är märkt 9,5 cm i verkligheten passa i en 10 cm bred mun.

Kanske Sprenger mäter sina bett "rätt"?

helt rätt , det är så det är, så svaret blir altlså, alla bett är inte mätta på rätt sätt och likande :)

Jag har alltså inte provat sprengers modell... men på nästa mässa/tävling där det finns blir det nog så...
Syrran gillar sitt pessoa jättemkt. Jag har inte provat det heller på min häst. Men det ska jag nog göra inom kort...

Jag köpte ett sprenger bett men hästen tugar väldigt mycket samt verkar inte gilla det. fast det känns inte under själva ridningen

Liknande trådar

Utrustning Ska beställa en Thermobar, men så ska man välja längd på kabel 2, 10 eller 20 meter Säkert en jättedum fråga men Hur ska man tänka...
Svar
6
· Visningar
280
Senast: Johannna1
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 177
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag söker tips på ryktsaker som inte skapar statisk elektrisitet. Det ska vara t.ex. ryktborstar i naturmaterial har jag läst men hur är...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21