Sprickor i hovarna!

W

Wobbler

Jag vet en häst som har stora sprickor på hovarna.

1. Finns det någonting man kan göra för att det inte ska bli värre eller för att de ska "läka" ihop igen?

2. Kan övervikt ha någonting med sprickorna att göra?

3. Vad kan vara orsaken till sprickorna?

4. Om man har på hovolja jämt och ständigt men sedan plötsligt slutar, kan det bildas sprickor då?

Såååå tacksam för svar!
 
Uj... detta är så svårt!

Be en hovslagare titta på hovarna, de vet vad som bäst kan göras för att underlätta läkning.
Vissa individer svarar bra på ett biotin-tillskott, men effekten av det ses tidigast efter ½-1 år.
Penslas hoven med olja anser jag att man måste tillföra fukt underifrån, tex mha hovlera.
Urin i bädden torkar ut hoven, känsliga hästar som står på spån kan behöva få spånet fuktat med vatten för att det ej skall dra ut fukten ur hoven.

Lycka till!
 
1. om det går försök ställa hovaran i vattenbad, t.ex. i en hink eller liknande men ha hästen under uppsikt så att om hinken välter att hästen inte gör illa sig elle nå... men räknba inte med att de ska läka ihop, hovsprickor (vad jag har förstått) får man verka bort när hoven växt ut tillräckligt mycket.

2. det vet jag inte riktgt men kanske om hovarna är torra å utsätts med för allt stor påfrestning.l.. ??

3. kan vara att hästen dragit av sig skorna så att sömmarmna haft sönder hoven, att hovarna är torra, inte har tillräckligt god kavalite m.m.

4. man bör inte använda hovolja på hovarna jämt eftersom hoven då blir "beroende" eftersom den inte behöver behålla lika mycket fukt eftersom ny hela tiden tillförs slutar man plötsliogt då med detta är det risk för att hoven blir väldigt torr....

/7JOhanna
 
Det jag skulle göra med min pålle vore att se till att få sprickorna skruvade och plastade. Sedan tror jag att felaktiga vinklar på hovarna och gamla tramp är största orsaken till hovsprickor.Se till att få tag på en bra hovslagare... Tillför hoven FUKT inte FETT...
 
Jag har en C-ponny som har en hovspricka i vänster fram.
När jag fick honom var han överviktig och slarvigt verkad. Resultat: Sprucken hov.
Om man tvingar hästen att banta i hög fart blir det en enorm proteinbrist i hovarna och de blir torra och tappskor är då inget ovanligt problem. Detta kan också ge upphov till hovsprickor.
För att få min hästs hovspricka att läka ihop tipsade min hovslagare mig om att ta en vanlig hudlotion (utan parfym) och smörja in hela hoven med. Hornet suger då åt sig, hoven blir segare och sprickan inte lika tårr. Hon sa också att om jag vill få bortsprickan så fort som möjligt hade hon ett verktyg som hon kunde skruva ihop hoven med så att sprickan inte trycks isär när hästen går och står på det benet. Jag har nu smort i 2-3 veckor och ska fortsätta med detta tills hovslagaren kommer nästa gång för att se om det har blivit någon skillnad. Om det inte har hjälpt kanske jag sätter in en sån där skruv. Det som ser ut som en spricka kan också vara ett ärr i hoven och de försvinner aldrig.
Om du vill prova smörja:
Skrubba hoven med grönsåpa och vatten. Torka sedan rent sprickan med en trasa så att du får ut all sand och smuts som finns därinne. Smörj sedan med hudlotion. Var noga med att salvan går in överallt.
Hoppas att det här har varit till någon hjälp. ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp