Springer in i galoppen

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare wannehavefun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 843
W

wannehavefun

Har en välriden häst, men när jag fattar galopp kastar hon huvudet fram och springer i i galoppen. Ska jag låta henne göra så och ge eftergift till detta eller hålla hårdare....? Det är ett halvblod med bra gång (alltså ingen travarigångsättning). När hon galopperar gör hon det i balans och på tygeln (när det väl är igång)
Hur får jag bort detta och vad ska jag INTE göra??

Sv: Springer in i galoppen

Verkar som att vi har bytt häst du och jag... Min travare gör perfekta fattningar även från skritt... Skämt åsido. Om du kan utesluta att hon har ont ngnstans, så verkar det ju som att hon inte orkar bära sig i fattningarna. Låt henne inte springa iväg, utan bromsa upp henne med halvhalter tills hon går lugnt och gör ny fattning. Håll aldrig hårt i hästen! Träna mkt på övergångar och fattningar för att stärka henne. Hoppas det är till ngn hjälp. Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 937
Senast: Emuliiaa
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 325
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 102
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka