Springmask

Shaggy

Trådstartare
Idag hittade jag en mask i rumpan på min sköna dam. Jag tittade där när jag fodrade lunch eftersom det kliat hysteriskt på henne ett par dagar. Igår em upptäckte jag att hon hade vätskande sår från svansroten, längs ena sidan på anus och ner förbi hela slidöppningen. Därför ville jag se hur de såg ut idag. Först trodde jag det var spolmask vilket kändes skumt eftersom jag gör träckprov varje år och hon aldrig visat tendens till sådan smitta. Vid kontoll på SVAs sida insåg jag att det måste vara springmask.
Så vad gör jag nu? Vad jag förstår så brukar man inte bry sig om just springmask men när hon nu kliar sig så hysteriskt som hon gör så känns det inte riktigt bra i ett mattehjärta. Det står på SVA att man vid behandling har svårt att bli av med smittan och att man måste maska många gånger + rengöra ordentligt i boxen (hur man nu gör det mitt i vintern i utebox). Hur bra är det att maska vid den här årstiden om man väljer den vägen?
Jag ska kontakta vet imorgon så får jag se vad de säger.
 
Du börjar direkt att tvätta rumpan med jodopaxlösning (engångstrasor) minst en gång om dan. Avmaska snarast med Axilur nu och om 4v igen. Håll koll efter 3-4 mån, minsta symptom så gör om proceduren. SVA ger andra avmaskningsrekommendationer men det här räcker, jag har tillräckligt stort underlag på detta. I samband med första avmaskningen tömmer du boxen och skrubbar noga.

Kolla också om någon mer visar symptom.
 

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
155 697
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 374
Senast: Luleå
·
Övr. Hund Vet att det finns några uppfödare här och tänkte kolla hur ni resonerar/ställer er kring detta. De som har valpen idag vill...
Svar
13
· Visningar
3 850
Senast: vallhund
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 356
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp