Springsteen bett

OJOJ

Trådstartare
Är det någon som vet hur ett sånt funkar och har en bild när det sitter i hästens mun? Jag har en fd. löphäst som haft sånt bett, fick ett sånt med från tränaren, men det ser lite skumt ut, tycker jag. All info välkommen.

Sv: Springsteen bett

puttar upp tråden, är det verkligen ingen som vet hur ett springsteen-bett funkar?

Det är nog enklare om du lägger upp en bild så man får se hur det ser ut...

Det ser ut så här: http://shop.valleycountry.com.au/ca...1897/image/?size=450x400&helper=1175567982.94

Det ska sitta en rem under haken och fästas i skårorna (i varje fall har jag förstått det som så). Sidstyckena ska sitta i de innersta ringarna och tömmarna/tyglarna i de yttersta.

Bettet kallas för Springstein i min bok "Bits and Bridles", uppkallat efter uppfinnaren Nelson E. Springstein, som patenterade det i augusti 1886. Så här står det: "A bit with a single-action jointed-mouth in that the bit bends both ways and the spoons can be brought together until they meet. A training bit still popular today." Där är det avbildat med en rem mellan de platta "skänklarna", och rent logiskt sett och utefter beskrivningen av bettet borde det placeras under hakan.

Från sidan där ovanstående bild finns: "Rein pressure causes the spoon to collapse on the horse’s jaw with hackamore action. For horses that lug, lay on or run through the bit. Not a novice bit. " Men hur det kan verka likt ett hackamore förstår jag inte riktigt.:confused:

Senast ändrad:

Dom kanske inte menar ett sånt hackamore som vi känner igen? Namnet kanske har ett ursprung någon annanstans? :confused:

Man vet ju aldrig liksom.. eller gör man?

Senast ändrad av en moderator:

JA! just ett sånt bett är det. Mitt sto kom ur träning för en månad sen och ska coola av sig under nån månad till och bli *normal* häst igen, sen ska jag börja rida henne, och då är det ju bra att veta hur bettet ska sitta och funkar. Tack.

Okej, om jag förstår dej rätt så är det samma funktion som man får med ett vanligt enkelledat tränsbett när man sätter en rem under hakan och drar till den ordentligt....
Bettet klämmer ihop om tunga och underkäke samtidigt som det slår upp i gom taket... nice :o

Not a novice bit

Se till att du vet exakt hur detta bett fungerar innan du rider på det. Sådana här bett är för dom som vet vad dom gör och har goda kunskaper om bett och deras inverkan.
Hade inte använt det bara för att nån sa det. Det kan göra mer skada än nytta.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
931
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
517
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
934
Senast: Bison
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka