Spruckena läderstövlar...

95johsv

Trådstartare
Har smörjt upp ett par gamla läderstövlar. Rengjorde först med sadeltvål och smorde sedan. Såg inte sprickorna innan jag rengjorde men det berodde nog på allt damm...

Har efter det smort på ett par gånger och ser att det blir bättre. Frågan är dock, går det att rädda lädret? Sprickorna är runt fotleden på fotdelen.

Hur gör jag bäst? Tänkte tvätta en gång till och smörja. Lädret är styvt, men ändå ser man att det är ett mycket fint läder i skaften där dammet inte varit så tjockt. Tror det är dammet som dragit ut fukten ur stövlarna.

Tacksam för hjälp!

Sv: Spruckena läderstövlar...

Kan tyvärr inte svara på om det är för sent att rädda dina stövlar.
Sadeltvål ska man aldrig använda för att göra rent ridstövlar med. Det är inte samma bearbetning av lädret i ett par ridstövlar som sadel och träns.

Här är skötseltips för ridstövlar:
Rider du med ridstövlarna varje dag räcker det med att du putsar dem ordentligt en dag i veckan (endast med skokräm, beror iof på vilket märke du har på stövlarna? Men skoputs gjort för ridstövlar, inte sadeltvål eller liknande!).
Däremellan torkar du dem bara av dem med en fuktig trasa med ljummet vatten. Får du veck vid foten eller någon annanstans på stöveln så klipp av en bit svamp och fukta den och tryck in den där vecket är, mellan stöveln och dig och så rid så så kommer det bli bättre. Använder du dem mer sällan så rengör dem efter varje gång.

Skoputs för ridstövlar?

Mina stackare blir tvättade med läderbalsam för sadel och träns, och ibland även tvål. :crazy:

Det kallar jag ren misshandel av dina stövlar, men alla gör som dem själva vill. :p

Ja, märket Petrie har ett eget rengörnings kit där man får två stycken fina putstrasor, två stycken flaskor var av den ena är en cleaner som man först stryker på för att ta bort svett som kan ha kommit från hästen. Den andra flaskan innehåller en cream som är nästan genomskinlig.

När jag vill ha upp glansen i stövlarna brukar jag använda Kiwi Parade Gloss istället för Petries rengörningskit och då fuktar jag först en trasa för att ta bort damm och annat för att sedan använda skokrämen, efter borstningen så använder jag till sist nylonstrumpor för att få upp glansen lite extra i stövlarna.

Vanlig skokräm.

Tvättade med läderbalsam? :crazy: Jag hoppas att du rengör (med lädertvål utan glycerine) innan du behandlar (med läderbalsam/fett/olja) lädret på dina träns och sadlar.

Lädret i stövlarna är inte behandlat på samma sätt och därför förstör fettet som finns i de olika medlerna skinnet på stövlarna, viss sadeltvål går att använda om det inte innehåller fett! Observera att glycerine är ett fett som kallas för tvål eftersom det är i tvålform. Det bör alltså inte användas alls för att rengöra läder.

Jag har tvättat dem med Equifix. Skummar och gör bra rent tycker jag. Smorde sedan med olja. Tog det jag hade... Sprickorna är inte igenom, men om jag inte får lädret mjukt innan jag försöker använda dem så kommer de nog spricka rätt igenom.

Liknande trådar

Utrustning Vad tusan är det för stövlar jag har? Jag trodde att det var ett par läderstövlar rakt igenom men nu har ett flortunt skikt börjat...
Svar
10
· Visningar
1 670
Senast: Solponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka