spruta haserna - bandage?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare BebbeBaby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 308
B

BebbeBaby

när man sprutar en häst med någon form av cortison, är osäker på vad det va, men det va mot en inflammation i båda haserna. ska man inte bandagera efter det? hästen i fråga har bara 3 dagars boxvila efter det & sedan vanlig hagvila till återbesök om 3 veckor.

Sv: spruta haserna - bandage?

Har aldrig varit med om att spruta haserna, men jag tror inte du ska bandagera. Det gör man inte efter knä och kotsprutning iaf. Det var förmodlige tuppkam och kortison, det är vanligast. Tuppkamm innehåller synovia som normalt finns i leden, men vid skador blir den tunn och lättflytande. Normalt ska den vara mer trögflytande, vilket tuppkammen hjälper till med. :bump:

när vi sprutade kotorna för 'samma sak' för ett bra tag sedan så blev det bandage, det är därför jag undrar om dom inte ska göra detsamma med haserna?

Senast ändrad av en moderator:

Det där med bandagering har jag märkt klinikerna skiljer sig åt på. Vid sprutning av låga leder (kot- hov- och kronled t ex) så bandagerar iaf min klinik rutinmässigt, för att närmsta dygnet skydda mot smuts då du har 'öppet' in till leden, om än ett miniiimalt (stick)sår, men ändock. Högre leder är det såpass liten risk att det ska komma smuts i inom den närmsta tiden efter sprutning eftersom det är såpass högt upp från marken.

Det är bara tiden närmast efter sprutningen man vill hålla skyddat, bandaget brukar kunna tas av samma kväll eller nästa morgon.

Nu när min häst har sprutats i kotor och knä har han bara varit lindad första dygnet.
Sen har han inte haft några lindor.

Hasar vet jag inte riktigt, men jag skulle nog inte bandagera om inte veterinären sa att jag skulle göra det.

BebbeBaby skrev:
när vi sprutade kotorna för 'samma sak' för ett bra tag sedan så blev det bandage, det är därför jag undrar om dom inte ska göra detsamma med haserna?

Hasen är så högt upp så du inte har samma 'smutsrisk' från mark, strö osv som de lägre lederna ( t ex kotor)

okej, tack för svar, då fattar jag varför dom inte bandagerade när haserna sprutades, men gjorde det när kotorna sprutades.

Min klinik bandagerar även haser, bakknä täcks över med rejält lager påsprayad sårplast som inte får tvättas bort inom 3 dgr, likadant med hasbandaget skall sitta på i 3 dagar. Så fort hästen lägger sig ner så har den ju haserna i gödslen.

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
544
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Sirap
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 051
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 190
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition del 5
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur